Opholdstilladelse i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mariehansen

Opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af mariehansen » 16.07.2011 21:17:07

Hej
Mig og min kæreste skal gifts i Sverige. Han har pas inden for EU og har fået sig et arbejde i Sverige. Han har fået det oplyst, at efter 4/5 år vil han få sit opholdstilladelse i Sverige.

1/ : Hvor mange år kan han så bruge opholdstilladelsen ? skal den fornys igen efter nogle år ??
2/ : Hvornår kan han søge Svensk PAS ? vi vil helst have Svensk Pas end det han har i forvejen.

Er det korrekt hvis hvis jeg flytter til Sverige og bor sammen med min kommende mand, her vil vi have et barn sammen med det samme, spørgsmålet er nogen siger at pga barnet kan min kommende mand noget før få sig et opholdstilladelse , er det korrekt ? hvis ikke hvad kan vi gør for at få hurtig en opholdstilladelse i Sverige.

:roll:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af mh1 » 16.07.2011 22:12:14

En EU-borger, som flytter til et andet EU-land som arbejdstager, og registrere sig behørigt, får først et 5-årigt opholdsbevis, efter 5 års ophold et varigt.

Du kan læse reglerne for svensk statsborgerskab her: http://www.migrationsverket.se/info/medborgare.html

ikke-nordiske statsborgere, som ikke er svensk gift, skal som udgangspunt have varigt ophold, og skal have boet i Sverige i 5 år.

Det er forkert, at det skulle gøre nogen forskel om din kæreste/mand har et barn med dig. Selv om barnet bliver født i Sverige, bliver det ikke svensk statsborger af den grund.

Hvis DU er dansk statsborger, kan du blive svensk efter 2 års lovligt ophold i Sverige. Det kan afkorte den tid, din mand skal have boet i Sverige, før han kan få svensk statsborgerskab.

Så kort sagt er den hurtige måde at få opholdsbevis i Sverige som EU-borger at finde et job og en bolig.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.07.2011 22:33:51

mh skrev:
Hvis DU er dansk statsborger, kan du blive svensk efter 2 års lovligt ophold i Sverige. Det kan afkorte den tid, din mand skal have boet i Sverige, før han kan få svensk statsborgerskab.
Man kan blive svensk efter 3 år i Sverige, hvis man er sambo eller ægtefælle til en svensk statsborger. Men i dette tilfælde er det jo en dansker. Og danskeren kan først blive svensk efter 2 år i Sverige, og dernæst går der så yderligere 3 år, inden ægtefællen kan blive svensk efter samme regler, og så er der jo intet vundet, eftersom enhver kan søge om svensk statsborgerskab efter 5 års lovligt ophold i Sverige.

mariehansen

Indlæg af mariehansen » 17.07.2011 14:36:32

Jeg vil selvfølgeligt beholde mit danske pas og vil ikke ombytte den til svensk, da jeg og min kommende mand har planer om at vende tilbage til Danmark. Det er kun min kommende mand der gerne vil have svensk pas for det er svært i Danmark opnå et pga. indfødsretsprøven og sproget osv. Han bliver ’’nordisk’’ så han kan bosættes i Danmark uden så mange krav.

Hvad mener i, hvis jeg får et barn i Sverige, får mit barn ikke svensk pas?, hvis ikke hvilket pas får barnet? Jeg skal nemlig bo i Sverige og blive gift med min kommende mand og bo sammen i en bolig, efter han får opholdstilladelse vil han opnå pas og dernæst vend tilbage til mit dejlige land Danmark.

Han har fået arbejdstilladelse, bank kort/konto og Ida kort som jeg ikke ved præcist hvad det er og kan søge om bolig og bo i (lejlighed). Han har fået af vide at han skal arbejde i det 5 år for at få opholdstilladelse hvis ikke vil han ikke få et, hvilket jeg synes er underligt.

Jeg har et andet spørgsmål: Nu da han har fået cpr. Nr. og er nu registreret i Sverige, kan han komme til Danmark og bo sammen med mig og ikke blive registreret før om 5 år,? men efter han får opholdstilladelsen og pas i Sverige så kan han registrere sig i Danmark.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.07.2011 15:21:34

Et barn får ikke i de nordiske lande statsborgerskab ved 'jord', men ved 'blod', dvs. det får statsborgerskab efter hvilket statsborgerskab dets forældre har.

I flg. dansk lov får dit barn dansk statsborgerskab, fordi du er dansk. Hvis I er gift på det tidspunkt, barnet bliver født, eller bliver det senere, får det højst sandsynligt også ret til sin fars statsborgerskab, men det afhænger af loven i HANS statsborgerskabsland. I kan så søge om at barnet bliver svensk statsborger, når faderen bliver det, eller anmelde at barnet skal have svensk statsborgerskab i stedet for sit danske, når BARNET har boet i 5 år i Sverige.

Da Danmark IKKE tillader at man beholder dansk statsborgerskab, hvis man SKIFTER statsborgerskab, så kan barnet ikke have både dansk, svensk + sin fars. Men får det fra fødslen ret til både dit og sin fars, så kan det være dansk + det andet, det er født med.

Din mand har vel, sådan som han skal som EU-borger, der vil blive mere end 3 mdr. i et andet EU-land, registreret sig. Hvis han bliver boende i Sverige, og har arbejde i hvert fald det meste af tiden, så vil han efter 5 år få ret til varigt ophold, og kan søge om svensk statsborgerskab.

Hvis han havde fundet et arbejde i DK, så ville han også i DK kunne blive registreret efter EU-reglerne, og også i DK få varigt ophold efter 5 år som arbejdstager. Men han kan ikke nødvendigvis også opfylde kravene til at blive dansk statsborger.

Hvis I gerne vil have, at din mand får svensk statsborgerskab, så SKAL han altså blive boende i Sverige i 5 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

mariehansen

Indlæg af mariehansen » 17.07.2011 15:46:45

Tak for svaret. Så er jeg da nød til ar flytte og bo sammen med ham i 5 år desværre :-( , men at bo i malmø og have svensk cpr nr/adresse. Får jeg så lov til, at gå i skole i Kbh og beholde min elevløn som jeg får nu i Danmark??

Du siger at efter 2-3 år kan jeg få svensk pas, bliver det automatisk skiftet til svensk eller skal man søge om det?. Jeg tænker at jeg kommer til at bo mere end 2-3 år i Sverige og være registreret i 5 år der pga. min mand, vil Sverige skifte min dansk pas til deres pas fordi at jeg har boet på deres jord i mere 3 år eller hvad? Jeg vil helst have mit dansk pas da jeg skal vende tilbage til Danmark efter min mand har fået sit pas i Sverige.
:wink:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.07.2011 16:00:20

At skifte statsborgerskab er noget, man selv skal søge om. Det sker ikke automatisk. Og hvis du ikke er interesseret i at blive svensk, så beholder du jo bare dit danske statsborgerskab.

Og det påvirker ikke din status som studerende eller praktikant at du bor i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2011 17:55:58

Hvis din kæreste er statsborger i et andet EU-land, hvorfor er det så så vigtigt for ham at blive svensk statsborger? Et unionsborgerskab giver jo allerede en ganske vidtgående ret til at bo i alle EU/EØS-lande og herunder også de nordiske lande. Så det virker ærlig talt lidt som at gå over åen efter vand at blive svensk statsborger for at flytte til Danmark, når man i forvejen er unionsborger. Er din kæreste overhovedet klar over, hvilke rettigheder han som unionsborger har i de andre EU/EØS-lande og herunder også i Danmark :?:

mariehansen

Indlæg af mariehansen » 17.07.2011 18:57:03

Det er fordi at i Danmark kan han ikke blive statsborger så nemt. Men det kan han i Sverige.
Jeg har lige talt med ham, han siger at han alligevel kommer til Danmark snart og arbejder her i stedet for. Problemet er han skal i skole ved siden af arbejdet for lær sproget , det kræver jo at kunne sproget for at gå op i Indfødsretsprøven og have 9/10. klasse osv.
Her på Mandag regiestere han sig i Danmark, jeg må så hjælp ham med sproget :)

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 17.07.2011 18:59:55

Så kan man så spørge: Hvorfor er det så vigtigt at blive dansk statsborger?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2011 19:13:55

Ja det var også det, som jeg forsøgte at spørge om. Hvorfor er det så vigtigt at skifte statsborgerskab, når man i forvejen er statsborger i et EU-land og dermed også er unionsborger og har alle de rettigheder, der følger med den status? Efter 5 år i Danmark kan mariehansens kæreste få tidsubegrænset registreringsbevis, og herefter kan han kun udvises fra Danmark, hvis han udgør en fare for den offentlige sikkerhed mm.

Den eneste umiddelbare fordel ved at blive dansk statsborger er, at han så kan stemme til folketinget og blive ansat i politiet. Men det kræver, at han er dansk statsborger og ikke bare nordisk statsborger. Så derfor er det under alle omstændigheder helt omsonst, at han bliver svensker, hvis det er i Danmark, at parret ønsker at bo. Så godt at den mærkelige plan i det mindste er droppet.

mariehansen

Indlæg af mariehansen » 17.07.2011 19:22:04

Vi troede faktisk at hvis man ikke er fra nordiske land, så skulle man kun bo i Danmark i 3/6 måneder derefter forlad landet og kom tilbage efter 3/6 måneder igen, ja hvis det var det så selvfølgeligt er det bedre søge om fast ophold (pas/opholdstilladelse) og ikke rejse frem og tilbage

Nu hvor han har snakket med en advokat er vi bedre med og forstået. Det var sikkert mit skyld der havde sagt til ham, at sådan var reglerne i Danmark hehe :lol: :D , hvor han skal kun være i landet 3-6 måneder og rejse tilbage og igen kom tilbage til Danmark ... Men takket være jer og advokaten der fortalt os at det behøvede han ikke . Nu er jeg helt lettet

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2011 19:29:59

Hvis din kæreste er statsborger i et EU-land, så har han ret til fri bevægelighed i hele EU efter de regler, der er beskrevet nedenstående. Og Danmark er jo også et EU-land. Så det hele er ganske rigtigt meget ukompliceret, og da især hvis han allerede har fundet sig et job.

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu

mariehansen

Indlæg af mariehansen » 17.07.2011 19:32:08

:) Nu er vi med på det
tak for jeres svar

Besvar