FS via .DK eller .DE ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
barefeet

FS via .DK eller .DE ?

Indlæg af barefeet » 05.07.2011 10:41:19

Hej med jer.

Efter timevis af læsning på specielt jeres forum, prøver jeg at blive enig mig mig selv om, hvilken løsning er bedst m.h.t. at få i min kommende kone til Danmark. Jeg har listet nogle punkter og fundet nogle spørgsmål som jeg er i tvivl om. Håber i kan hjælpe :)

Så vidt jeg har fundet ud af er der 2 metoder, at få hende her op via danske regler og via EU reglerne.

Lidt info om os begge.

Hun er 28, fra Thailand, intet job og ingen børn.

Jeg er 40, dansk statsborger, fast job ~500.000 indkomst, har 1 barn med fælles forældre myndighed, jeg har dog ikke været gift med moderen. Jeg har fast samkvem med min søn i weekender og ferier + det løse (han er 13).

Jeg har besøgt hende og familien 2 gange i Thailand, og hun har været hos mig 2 gange på Schengen visum.

Som udgangspunkt er jeg mest interesseret i at få hende til Danmark efter danske regler, men kan godt se at det måske nærmest er umuligt, eller ihvertfald vil komme til at tage en del tid, så derfor er jeg også begyndt at kigge lidt på EU sammen førings reglerne.

Hvis hun skal til danmark efter danske regler.

Skal hun bestå indvandreprøven.
Jeg skal still anfordringsgaranti på 100.000kr.
Forsørgelse/lejlighed størrelse osv er i orden.

skal hun bestå andre prøver iht. de 60 point hun skal have ? Jeg bor ikke i et udsat område, men hun har ingen uddanelse og har ikke haft job de sidste 3 år.

Skal vi gifte os i DK mens hun er her på turist visum, eller er det nok med
registreret partnerskab ? Jeg går ikke ud fra at ægteskab tæller nogen steder den dag i dag i de danske regler.

Kan hun blive i Danmark hvis hun består indvandreprøven ?

Kan jeg søge om dispensation iht jeg har et barn med fælles forældre myndighed ? Hvis ja, hvilke af reglerne kan jeg prøve at søge om dispensation til ?

Hvis vi prøver efter EU regler.

Jeg fremlejer min lejlighed (er det nok ?) Eller er det meget bedre med en opsigelse ?
Jeg flytter til et andet EU land. Det bliver nok Tyskland da dette er nemmest for mig m.h.t. mit job (bor på fyn) og skal køre frem og tilbage.

Jeg finder lejlighed i tyskland. Får CPR nummer osv.
Hun får turist visum? til Tyskland.
Vi gifter os mens hun er der (eller bedre at blive gift i DK eller måske i Thailand?)/ hun får cpr osv ?

Efter 3-4 mdr flytter vi tilbage til Danmark.

I det øjeblik vi flytter tilbage til Danmark, har hun så arbejdstilladelse da jeg højst sandsynligt uden problemer kan finde et job til hende. Vil det evt. hjælpe i vores ansøgning mht at flytte tilbage til Danmark at der står et job klar til hende ? Det er ikke et job fra positiv listen.

Jeg har læst lidt mere på jeres forum, og umiddelbart virker det mere uoverskueligt at få hende til DK via de danske regler, frem for at få hende her op via EU reglerne.

På forhånd tak for hjælpen. :)

fundiver199

Re: FS via .DK eller .DE ?

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 11:04:52

Særbørn giver jo normalt dispensation, så der stopper jeres overvejelser vel umiddelbart? Husk dog, at I skal sørge for at få søgt, inden særbarnet fylder 15 år. Hvis der mod forventning ikke kan gives dispensation, kan I jo kigge nærmere på "EU-løsningen" til den tid.

barefeet

Indlæg af barefeet » 05.07.2011 11:08:07

fundiver199 skrev:Særbørn giver jo normalt dispensation, så der stopper jeres overvejelser vel umiddelbart? Husk dog, at I skal sørge for at få søgt, inden særbarnet fylder 15 år. Hvis der mod forventning ikke kan gives dispensation, kan I jo kigge nærmere på "EU-løsningen" til den tid.
Tak for dit hurtige svar.

Det vil sige at udsigterne til familie sammenføring ser noget bedre ud med særbarn ? Jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af hvor meget indvirkning det har.

Vil der stadig kræves ægteskab eller er registreret partnerskab nok hvis man søger
om dispensation ?

/S

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 11:19:30

Hvis barnet har samkvem med begge sine forældre i Danmark, og er under 15 år, så gives der dispensation. Årsagen er, at det ville krænke barnets rettigheder at fratage det muligheden for samvær med den ene af dets forældre. Og du kan jo ikke opretholde et normalt samkvem med dit barn, hvis du tvinges til at flytte til Thailand for at leve et normalt familieliv med din kone.

Så særbørn er ikke noget, der "indvirker" på en ansøgning. Det er noget, som enten giver dispensation, eller også giver det ikke dispensation. Det er enten/eller. Dit særbarn vil ikke give dispensation, hvis du ikke kan dokumentere, at I har samkvem, for så er der jo logisk set ikke noget samkvem, der kan blive afbrudt ved, at du tvinges til at flytte til Thailand.

Men kan du dokumentere, at I har samkvem i "normalt" omfang, så gives der dispensation. Mere kompliceret er det ikke.

barefeet

Indlæg af barefeet » 05.07.2011 11:32:16

fundiver199 skrev:Hvis barnet har samkvem med begge sine forældre i Danmark, og er under 15 år, så gives der dispensation. Årsagen er, at det ville krænke barnets rettigheder at fratage det muligheden for samvær med den ene af dets forældre. Og du kan jo ikke opretholde et normalt samkvem med dit barn, hvis du tvinges til at flytte til Thailand for at leve et normalt familieliv med din kone.

Så særbørn er ikke noget, der "indvirker" på en ansøgning. Det er noget, som enten giver dispensation, eller også giver det ikke dispensation. Det er enten/eller. Dit særbarn vil ikke give dispensation, hvis du ikke kan dokumentere, at I har samkvem, for så er der jo logisk set ikke noget samkvem, der kan blive afbrudt ved, at du tvinges til at flytte til Thailand.

Men kan du dokumentere, at I har samkvem i "normalt" omfang, så gives der dispensation. Mere kompliceret er det ikke.
Jamen det lyder da som om at det er værd at prøve. Hvilke beviser kræves, ved du det ? Jeg har et børneværelse jeg kan tage billeder af, regninger for fritids aktiviteter han går til og hans mor kan selvfølgelig bekræfte at jeg har normalt samvær med ham.

Så en idé ville være at blive gift i Thailand og så herefter søge om FS vi danske regler inden han bliver 15 ? :)

Eller det vil også være ok at blive gift i Danmark mens hun er her på Turist Visum ?

/S

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.07.2011 12:58:25

@ barefeet - som så mange andre misforstår du, hvad 'registreret partnerskab' er. Det er ikke en 'light-udgave' af ægteskab.

Registreret partnerskab er i Danmark det, der for homoseksuelle svarer til en vielse for heteroseksuelle.

Man kan (endnu) ikke i Danmark indgå ægteskab med en af samme køn som en selv. Man kan heller ikke indgå registreret partnerskab med en af det andet køn.
mh
Rådgiver for ÆUG

barefeet

Indlæg af barefeet » 05.07.2011 13:06:59

mh skrev:@ barefeet - som så mange andre misforstår du, hvad 'registreret partnerskab' er. Det er ikke en 'light-udgave' af ægteskab.

Registreret partnerskab er i Danmark det, der for homoseksuelle svarer til en vielse for heteroseksuelle.

Man kan (endnu) ikke i Danmark indgå ægteskab med en af samme køn som en selv. Man kan heller ikke indgå registreret partnerskab med en af det andet køn.
Så lærte jeg det. Tak :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 14:22:57

Kære barefeet

Nederst i venstre hjørne på skærmen er der en knap kaldet "skriv indlæg". Hvis du bruger den, kan du skrive i en tråd uden at gentage alt, hvad den forrige skribent har skrevet. Dermed bliver tråden meget kortere og nemmere at læse.

"Citer" knappen er primært tænkt til en situation, hvor man ønsker at svare på en mindre del af et tidligere indlæg som f.eks. nedenstående:

...............................
barefeet skrev:Hun er 28, fra Thailand, intet job og ingen børn.
Så må I jo se at få nogen børn, inden hun bliver 30 :lol:

barefeet

Indlæg af barefeet » 05.07.2011 15:43:42

Tak, så lærte jeg lidt mere igen ;)

Så fremgangsmåden hvis jeg vil prøve med dispensation er :

Hun kommer til DK på turist visum
Vi gifter os i DK
Vi søger om FS med dispensation pga særbarn.

Vil hun kunne blive i Danmark mens sagen bliver behandlet, eller skal hun hjem når hendes turist visum udløber ?

Hvis vi får afslag så kan vi prøve EU metoden.

Korrekt ? :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 16:00:45

Danmark giver normalt et såkaldt "processuelt ophold", hvis en person med lovligt ophold i Danmark søger om familiesammenføring.

Besvar