Sammenføring via Norge og EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mickey

Sammenføring via Norge og EU-regler

Indlæg af Mickey » 23.06.2011 20:12:10

Hej :)

Jeg er dansk- og min kæreste thailandsk statsborger. Vi er igang med at planlægge en flytning til Norge og søger derfor vejledning dertil.

Vi skal selvfølgelig giftes inden flytningen. Jeg forstår at det er fyldestgørende at gifte sig i f.eks. Thailand og få vielsesattesten udført på engelsk. I den anledning er jeg i tvivl om hvortil og hvornår jeg skal registrere vores ægteskab.

Det ideelle scenarie ville være at vi samtidigt kunne flytte til Norge, jeg fra Danmark og min på dette tidspunkt kone,
fra Thailand eller Danmark.
Dernæst er jeg i tvivl om under hvilke regler hun kan komme til f.eks. Danmark før flytningen eller Norge efter flytningen.

Sidst men ikke mindst, vil det være muligt for min kone at studere eller arbejde under hendes ophold i Norge?

Jeg håber at der er nogle venlig sjæle som er i stand til at hjælpe os med ovenstående spørgsmål.

På forhånd tak :)

Hilsen Mickey og Phaksalan

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring via Norge og EU-regler

Indlæg af mh1 » 23.06.2011 20:23:29

Hvis du bor i DK, når du bliver viet, så kan du gå på folkeregisteret og registrere dig som gift, så snart du er hjemme igen med vielsesattesten. Ellers gør du det hos den tilsvarende myndighed i Norge.

Du kan læse her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
og bare erstatte Sverige/Tyskland med Norge, det er samme regler der gælder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mickey

Indlæg af Mickey » 23.06.2011 21:59:45

Jeg var ikke i tvivl om hvor jeg kunne registrere min vielse, men nærmere i hvilken rækkefølge og hvilket land det ville være lettest, i mit omtalte scenarie.

Dit link har jeg læst før og hjalp mig desværre ikke yderligere denne gang.

Men ellers mange tak for dit indlæg :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2011 06:30:04

Mickey skrev:I den anledning er jeg i tvivl om hvortil og hvornår jeg skal registrere vores ægteskab.
Din bopælskommune hurtigst muligt.
Mickey skrev:Dernæst er jeg i tvivl om under hvilke regler hun kan komme til f.eks. Danmark før flytningen eller Norge efter flytningen.
Se "jeg vil... søge om visum."
Mickey skrev:Sidst men ikke mindst, vil det være muligt for min kone at studere eller arbejde under hendes ophold i Norge?
Ja. Læs mere om rettigheder og pligter, når man udnytter den fri bevægelighed, her:

viewtopic.php?f=7&t=3705

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.06.2011 06:31:49

De nordiske folkeregistre udveksler oplysninger om flytning ligesom de danske kommuner, så når du ikke behøver at fortælle b-kommune at du er gift, når du har fortalt det til a-kommune, så behøver du heller ikke fortælle det til Norge, hvis det er registreret i DK eller omvendt. Du skal med andre ord ikke melde FRA-flytning i DK, men kan nøjes med at melde TIL-flytning i Norge.

Du skal huske, at vielsesattesten skal legaliseres. Da Thailand ikke er et apostille-land, skal den legaliseres både af de thailandske myndigheder og af den danske repræsentation i Thailand.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mickey

Indlæg af Mickey » 28.06.2011 13:58:16

Mange tak for de gode svar :)

Linket til "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" hjalp især, dog er jeg stadig i tvivl om hvorvidt det er muligt at søge visum gennem EU-reglerne i Danmark, eller skal vi vente til efter flytningen og søge i Norge?

Mit andet spørgsmål går på om Schengen visaets regler ang. 6 måneders ventetid efter udstedt visa også gælder ved ansøgning om EU-reglernes visa?
Relevant da min kæreste først kan søge om nyt Schengen visa om 10 uger.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.06.2011 15:25:16

Så længe I ikke er gift eller har boet fast sammen på fælles adresse i mindst 18 måneder, gælder den særlige hasteprocedure i EU-retten ikke for din kæreste. Hun må derfor søge visum på helt ordinære vilkår til enten Norge eller Danmark.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2011 17:41:42

Det lyder, som om du også skal kigge lidt nærmere på "jeg vil.. søge visum". Der er både en beskrivelse af "90 dage pr. 6 måneder reglen" og (nederst i teksten) en beskrivelse af de særlige EU-reglerne for visum.

Som Kim skriver, er det naturligvis en forudsætning for, at EU-reglerne overhovedet træder i kraft, at den, der søger visum, er et familiemedlem til unionsborgeren. Og det er en kæreste ikke, med mindre man lever i et fast ægteskabslignende forhold med fælles bopæl gennem mindst 18 måneder.

Besvar