EU regler Sverige/Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lbrj

EU regler Sverige/Tyskland

Indlæg af lbrj » 28.06.2011 13:01:03

Jeg er raget lidt uklar over hvorledes EU reglerne praktiseres hhv. i Sverige og i Tyskland.

Jeg ved ikke om jeg har opfattet det rigtigt.

Er det muligt i sverige at beholde konen i landet selv når hendes visa udløber mens man venter på opholdskort?

Det samme er vist ikke muligt i Tyskland eller?

Med venlig hilsen
Jensen

fundiver199

Re: EU regler Sverige/Tyskland

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2011 14:50:54

Jo det skal være muligt i alle 30 EU/EØS-lande. Retten til fri bevægelighed er jo den samme overalt, og hele meningen er, at den skal være netop det: En ret til fri bevægelighed. Tyskland implementerede dog først opholdsdirektivet i sin nationale lov i 2009, selvom alle skulle have gjort det senest i 2006, og derfor blev EU-reglerne tidligere overtrådt i Tyskland. Men det skulle det meget gerne være slut med nu.

Mange oplever dog stadig en meget vrangvillig sagsbehandling på udlændingekontoret i Flensburg, men det må skyldes den pågældende sagsbehandler, og i dag kan man i det mindste henvise til gældende tysk lov, når man skal diskutere med den pågældende.

PS. Da dit spørgsmål handler om EU-regler, har jeg flyttet det til det forum, hvor vi diskuterer dem.

Besvar