Ophold efter EU-Regler eller turistvisum?
Ophold efter EU-Regler eller turistvisum?
Hejsa
Jeg har haft stort indblik i reglerne omkring EU-reglerne på et tidspunkt, men jeg har ikke fulgt med længe så vil lige opdatere mig og høre om dette scenarie er muligt;
Min ven er flyttet til Sverige sidst i Maj 2011 hvor han har købt sig en lejlighed - Han har dansk nationalitet;
- Han er i Pakistan i denne (juni) måned, hvor hans vielse finder sted - (vielseskontrakten er på engelsk, således oversættelse ikke er nødvendigt).
- Vielsesattesten vil blive legaliseret umiddelbart efter i Pakistans udenrigsministerium.
- Derefter tager han ned med sin kone til den svenske ambassade og søger efter ophold efter EU-reglerne.
Denne process vil være færdig midt i juli, og ønsket er således at hans kone har opnået ophold efter EU-reglerne så hun kan rejse med hjem, når han vender hjem i slutningen af august. Dvs. han kan vente på sagsbehandlingen er færdiggjort i ca. 5-6 uger (midt i juli til slutningen af august). Jeg har læst mig frem til at ansøgningen skal være behandlet efter maksimalt 4 uger efter indgivelse af ansøgning - og gebyrfrit.
Er dette scenarie muligt, forudsat ønsket er at hun kan rejse med hjem i slutningen af august?
- Eller er der en nemmere måde at hun kan få visum til Schengen (fx turist), og først søge ophold efter EU-regler når hun er ankommet til Sverige?
Jeg har haft stort indblik i reglerne omkring EU-reglerne på et tidspunkt, men jeg har ikke fulgt med længe så vil lige opdatere mig og høre om dette scenarie er muligt;
Min ven er flyttet til Sverige sidst i Maj 2011 hvor han har købt sig en lejlighed - Han har dansk nationalitet;
- Han er i Pakistan i denne (juni) måned, hvor hans vielse finder sted - (vielseskontrakten er på engelsk, således oversættelse ikke er nødvendigt).
- Vielsesattesten vil blive legaliseret umiddelbart efter i Pakistans udenrigsministerium.
- Derefter tager han ned med sin kone til den svenske ambassade og søger efter ophold efter EU-reglerne.
Denne process vil være færdig midt i juli, og ønsket er således at hans kone har opnået ophold efter EU-reglerne så hun kan rejse med hjem, når han vender hjem i slutningen af august. Dvs. han kan vente på sagsbehandlingen er færdiggjort i ca. 5-6 uger (midt i juli til slutningen af august). Jeg har læst mig frem til at ansøgningen skal være behandlet efter maksimalt 4 uger efter indgivelse af ansøgning - og gebyrfrit.
Er dette scenarie muligt, forudsat ønsket er at hun kan rejse med hjem i slutningen af august?
- Eller er der en nemmere måde at hun kan få visum til Schengen (fx turist), og først søge ophold efter EU-regler når hun er ankommet til Sverige?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ophold efter EU-Regler eller turistvisum?
Hvis du kigger dig lidt om på forum vil du se, at der er visse steder ambassaderne/konsulaterne nægter at det overhovedet lader sig gøre at få et turistvisum, når man er ægtefælle til en EU-borger - de insisterer på at vedkommende SKAL søge om opholdskort. Det gælder bl.a. en svensk repræsentation i USA. Så det er næppe nogen genvej at søge om turistvisum i stedet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Ja 5-6 uger burde være nok til at få udstedt et visum, så de kan rejse sammen til Sverige.
Tak til begge. For lige at få det på plads... Ansøgning via EU-reglerne er derfor den hurtigste løsning i dette tilfælde, ikke sandt?
-
fundiver199
Ja absolut. Ifølge EU-kommissionens seneste vejledning om visumudstedelse, som skaanebo var så venlig at linke til i går, bør det være en absolut undtagelse og begrundet i væsentlige forhold, hvis det tager mere end 15 dage at udstede visum til en vandrende unionsborgers nære familiemedlem. En ansøgning om FS efter Sveriges nationale regler tager derimod 3-9 måneder at få behandlet.
Tak for nogle gode bidrag fra altid trofaste mh og fundiver...
Jeg har snakket med en der var i samme situation for nogle måneder siden, og han fik 2x gange afslag efter ansøgning efter EU-reglerne. Han blev af det svenske konsulat i Pakistan rådet til at søge turist visum.
Det lyder da mærkeligt? Skal man dokumentere at man reelt er flyttet til Sverige fra DK, altså om man reelt har bopæl i Sverige inden man kan benytte EU-reglerne som dansk statsborger i Sverige?
Jeg har snakket med en der var i samme situation for nogle måneder siden, og han fik 2x gange afslag efter ansøgning efter EU-reglerne. Han blev af det svenske konsulat i Pakistan rådet til at søge turist visum.
Det lyder da mærkeligt? Skal man dokumentere at man reelt er flyttet til Sverige fra DK, altså om man reelt har bopæl i Sverige inden man kan benytte EU-reglerne som dansk statsborger i Sverige?
-
mh1
- Kontakt:
Ja, danskeren skal have registreret sig og sit ægteskab, og have fået et svensk personnummer, da danskeren skal sende sit svenske personnummer i den udgave, der hedder 'ändamål inbjudan' til ægtefællen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Ja det skal naturligvis dokumenteres, at visumansøgeren er et nært familiemedlem til en EU-borger, der udnytter sin ret til fri bevægelighed. Og det kræver både, at ægteskabet er registreret i Danmark/Sverige, og at den danske statsborger kan dokumentere at være bosat i Sverige.
Hvis man er blevet gift et andet sted f.eks. i Pakistan, er første skridt i processen derfor at få ægteskabet registreret i det land, hvor man bor.
Hvis man er blevet gift et andet sted f.eks. i Pakistan, er første skridt i processen derfor at få ægteskabet registreret i det land, hvor man bor.
Kan man registrere ægteskabet på den svenske ambassade mens man opholder sig i Pakistan? Og kan fremvisning af dokumention for bopæl i Sverige ligeledes ske mens man opholder sig i Pakistan?
Det skal siges at det er en andelslejlighed.. Der er ikke tale om C/O adresse eller lejeaftale
Det skal siges at det er en andelslejlighed.. Der er ikke tale om C/O adresse eller lejeaftale
-
mh1
- Kontakt:
Det tror jeg han allerbedst vil kunne få besvaret ved at henvende sig til den svenske ambassade. 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Fornemt... Tak for hjælpen