REGISTRERING i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JKR

REGISTRERING i sverige

Indlæg af JKR » 21.06.2011 21:11:59

Jeg er flyttet til Sverige direkte fra tredjeland uden for EU. Min kone er flyttet med, men opholder sig på sit turistvisum som blev udstedt til Danmark. I forbindelse med registrering i Sverige har jeg fået noteret min kone, og fået anført hvornår vi er blevet gift (i udlandet).
I forbindelse med registrering på skatteverket indleverede jeg;
-kopi af mit pas
-Bopælsattest fra Københavns kommune, der angiver min sidst kendte adresse i udlandet, og angiver udrejsetidspunkt fra Danmark.
-Kopi af min lejekontrakt

Jeg skrev at min kone ikke flytter med mig til Sverige, da jeg har læst i forummet at det kan forlænge ventetiden betydeligt, og at det er bedre først at søge opholdskort til min kone og dernæst registrere hende som indrejst bagefter.

Efter en uge har jeg så modtaget brev fra Skatteverket hvor de ber mig om at forevise vielsesattest så de kan tage en kopi. Attesten var ikke indleveret i første omgang da den skulle have en autoriseret oversættelse til dansk først.
Derudover skriver de det følgende som også er omdrejningspunktet for mit spørgsmål herinde i forum,

"Upplysninger: skatteverket har kontrollerat med folkbokföringen i Danmark du är fortfarende folkbokkförd i Danmark vi kommer folkbokföra dig från inflyttningsland Danmark"
Da jeg har boet i udlandet adskillige år med min kone forekommer det mig besynderligt at de insisterer på at ville registrere mig som indrejst fra Danmark, når jeg netop har fremvist bopælsattest der angiver at sidste adresse var et andet sted end Danmark.
I følge med senere ansøgning i Danmark skal jeg fremvise overfor Udlændingeservice at jeg ikke har fraflyttet en bolig i Danmark, da jeg netop ikke boede i Danmark inden flytningen til Sverige.
Så vil det ikke være vigtigt at de svenske myndigheder registrerer det korrekte fraflytterland i denne sammenhæng??? eller er det mig der hænger mig i en detalje uden betydning?????

Jeg går udfra at det er svært for dem at forstå en indflytning til sverige fra en statsborger i et andet nordisk land, men uden at indflytningen sker fra samme land.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: REGISTRERING i sverige

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 07:05:36

HOV hallo, din kone skal da så sandelig også på papiret flytte med dig til Sverige (selv om hun gør det via en ferie i DK), ellers kan I jo ikke bruge EU-reglerne, hverken der eller når/hvis I flytter til Danmark.

Mht at skatteverket insisterer på at du kommer direkte fra DK, så tror jeg at de måske har læst lidt overfladisk på din bopælsattest, og jeg tror det er bedst at du får fat i dem og får forklaret, hvordan det hænger sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

JKR

Indlæg af JKR » 22.06.2011 11:19:39

Hej
mh skrev:HOV hallo, din kone skal da så sandelig også på papiret flytte med dig til Sverige (selv om hun gør det via en ferie i DK), ellers kan I jo ikke bruge EU-reglerne, hverken der eller når/hvis I flytter til Danmark.
Ok mange Tak for at gøre opmærksom på det. Var også i tvivl om dette. Men mener ellers at have læst fra andre brugere at man normalt kun skal folkbokföre den dansk part til at starte med, og først registrere sin kone som indrejst når man har fået søgt opholdskort hos migrationsverket? Vil det ikke forsinke min modtagelse af svensk personnummer, hvis jeg også skriver min kone på flyttemeddelelsen, da de jo så vil behandle hendes sag sammen med min inden at de udsteder noget?

Har kun boet i sverige en uge, har lejekontrakt, men skal først til jobsamtale i morgen, så ved endnu ikke hvornår jeg vil kunne fremvise en ansættelseskontrakt, som jo normalt skal bruges af myndighederne hvis jeg skriver min kone på som medflyttende.

På forhånd tak for svar.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.06.2011 13:59:17

Du kan læse en god vejledning her: viewtopic.php?f=7&t=7164
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar