Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Thomas T
sarweine skrev:Thomas T skrev:
"De glemte dog nogle vigtige dokumenter, som vi faktisk havde med, nemlig mit danske sundhedskort, samt mine seneste 3 lønsedler og mit ansættelsesbrev. Jeg vidste ikke at de skulle bruge dette, og de spurgte ikke selv efter det, men eftersom jeg er selvforsørgende, skal de bruge det for at kunne give min kone svensk personnummer."
Hvad gør man, hvis man ikke har et sundhedskort? Jeg har været væk fra DK i mere end 6 mdr og har dermed ikke en folkeregisteradresse i DK i øjeblikket.
Først: Arbejder du i Sverige? I så fald har du ikke behov for et dansk sundhedskort, da du dermed uden videre har adgang til det svenske sundhedsvæsen.
Er du selvforsørgende, må du vel tegne en privat sygeforsikring, vil jeg tro. Eller hvis du er selvforsørgende via arbejde i DK, så kan du få et såkaldt "særligt sundhedskort", som i givet fald skulle være fint. Men det kræver at du får dit svenske personnummer først. I den situation vil jeg klart anbefale at du først melder din egen flytning til Sverige, og først når du selv har fået personnummer kan din ægtefælle flytte ind(officielt altså).
-
sarweine
Wow, det var jeg ikke klar over.. Ja jeg er selvforsørgende, og har endnu ikke et arbejde i Danmark, da jeg er lige ved at afslutte min kandidatafhandling.
Er der nogen der har erfaring hermed, for jeg havde planer om at flytte til Malmø i morgen og folkebogføre mig?
Er der nogen der ved, hvor jeg tegner en sådanne forsikring?
-
sarweine
Jeg er virkelig forvirret lige nu. Behøver jeg ikke sygeforsikring, hvis jeg selv skal folkebogføres? For så kunne jeg bare folkebogføre mig selv først for at få et personnummer, men min mand står til gengæld allerede i lejekontrakten.
-
skaanebo
Som dansker behøver du ingen sygeforsikring, men det kan migrationsverket kræve for din ægtefælle, når du er selvforsørgende
-
Thomas T
Ja, skaanebo har ret. Grunden til at de krævede en sygeforsikring af mig, var at jeg skrev min kone på flytteanmeldelsen som "medflyttande". Hvis det bare er dig der flytter, og du er dansk statsborger, så kan du uden problemer registrere dig.
-
sarweine
Ok, så der I foreslår er, at jeg 1) Søger om personnummer kun til mig og håber ikke de stiller spørgsmålstegn ved at vi begge står som lejere på adressen. 2) Når jeg har fået et personnummer, søger vi om ophold til min mand. 3) 3. Når opholdskort er modtaget, folkeregistrerer vi min mand?
Der udspringer lige et par yderligere spørgsmål hertil:
Hvornår vil min man kunne begynde at arbejde efter denne løsning? Det er jo når vil har ansøgt om ophold, men kan der ikke være et problem ved at han ikke har et personnummer, når han starter arbejde, for kan forstå der er lang sagsbehandlingstid for opholdskort?
Bliver jeg dækket af den svenske sygesikring ved at folkebogføre mig der? Det er lidt skræmmende i øjeblikket, at jeg slet ikke er dækket af en forsikring. Og hvad med min mand, bliver han på noget tidspunkt dækket af dansk eller svensk sygesikring, eller skal vi tegne en privat forsikring til ham?
-
Thomas T
I bør om muligt vente med at søge opholdskort til din mand indtil du har fået dit særlige sundhedskort fra DK, da Migrationsverket formentlig også vil kræve en kopi af dette, og det giver klart den hurtigste sagsbehandling at aflevere alle nødvendige dokumenter med det samme. Og når du har fået dit personnummer og dit sundhedskort, så kan I både søge opholdskort og personnummer med det samme. Dog skal du, hvis I søger om personnummer med det samme, dokumentere at du opfylder kravene for at din mand har opholdsret, idet Skatteverket så vil foretage deres egen vurdering udenom Migrationsverket. Men hvis din mand allerede har opholdskortet, så er det tilstrækkeligt med dokumentation.
-
Sara A
Hvor søger man om dette "særlige" sundhedskort? Er det "bare" det blå sundhedskort eller noget helt andet?
-
skaanebo
Udstedes kun til grænsegængere, der arbejder i dk, men bor i udlandet. Fås hos borgerservice
-
val
Hej.
Når din kone har fået ophold i sverige, må hun så arbejde i danmark ligesom dig? Eller hvordan kan hun tjene penge?
-
andreasthage
Thomas T skrev:I bør om muligt vente med at søge opholdskort til din mand indtil du har fået dit særlige sundhedskort fra DK, da Migrationsverket formentlig også vil kræve en kopi af dette, og det giver klart den hurtigste sagsbehandling at aflevere alle nødvendige dokumenter med det samme. Og når du har fået dit personnummer og dit sundhedskort, så kan I både søge opholdskort og personnummer med det samme. Dog skal du, hvis I søger om personnummer med det samme, dokumentere at du opfylder kravene for at din mand har opholdsret, idet Skatteverket så vil foretage deres egen vurdering udenom Migrationsverket. Men hvis din mand allerede har opholdskortet, så er det tilstrækkeligt med dokumentation.
Hej Thomas, Fundiver og Skaanebo. For 10 dage siden fik jeg personnummer og personbevis, derefter tog min kone og jeg til Migrationsverket og søgte om opholdskort til min kone. Jeg havde personnummer, personbevis, adresse i Sverige, de 3 sidste lønsedler, ansættelseskontrakt, pas og min kones pas med. Dog ikke mit grænsegængerkort, da jeg først får det idag og ikke vidste at det var nødvendigt - pis!!! - håber ikke at det forsinker hele processen. Dagen efter fik min kone et brev om at ansøgningen var modtaget, betyder det så at hendes processuelle ophold er startet ? Vi undlod at søge om personnummer til min kone, da vi troede hun skulle have sit opholdskort først, men nu kan jeg forstå at det kan vi hvis vi kan dokumentere at min kone har opholdsret - hvordan gør vi det?
-
fundiver199
Der er sådan set ikke noget, der hedder "processuelt ophold", når man udnytter retten til fri bevægelighed, da det jo netop er en ret. For nylig flyttede jeg til Københavns Kommune, og her kan man heller ikke sige, at jeg havde "processuelt ophold", medens jeg ventede på mit nye sygesikringsbevis.
Mht. at dokumentere sin ret til ophold, så er det jo kun noget, din kone har brug for, hvis hun bliver stoppet af politiet på gaden. Men fik hun ikke en form for kvittering fra Migrationsverket på, at hun har søgt opholdskort? I så fald er det jo den, som hun må vise, hvis en betjent spørger. Eller hvis hun får brug for lægehjælp eller bliver tilbudt en ansættelse, eller hvad det nu kan være.
-
Thomas T
Andreasthage: Det var ikke så godt med det pendlerkort(formoder det er det du mener med "grænsegængerkort"?). Regn ikke med at hendes opholdskort kommer før om 5-6 måneder. Husk at man kan ansøge om at få prioritet ved alvorlig sygdom eller graviditet.
fundiver199 skrev:Mht. at dokumentere sin ret til ophold, så er det jo kun noget, din kone har brug for, hvis hun bliver stoppet af politiet på gaden. Men fik hun ikke en form for kvittering fra Migrationsverket på, at hun har søgt opholdskort? I så fald er det jo den, som hun må vise, hvis en betjent spørger. Eller hvis hun får brug for lægehjælp eller bliver tilbudt en ansættelse, eller hvad det nu kan være.
Hvis hun har tænkt sig at søge svensk personnummer, skal hun altså dokumentere sin opholdsret overfor Skatteverket. Det kan gøres enten ved at fremvise et opholdskort udstedt af Migrationsverket, eller ved at fremvise den samme dokumentation overfor Skatteverket som ved ansøgningen om opholdskort.
-
andreasthage
Tak for svarene. Jo min kone fik et brev om at de har modtaget hendes ansøgning om opholdskort, så det må være godt nok til at vise.
Thomas det er mit sygesikringskort som de hos folkeregistret kalder grænsegængerkort, det har jeg først fået nu, så det fik Migrationsverket ikke kopier af. Men de fik mit pas, lønsedler, ansættelseskontrakt, lejekontrakt, svenske personbevis og svenske personnummer. SÅ jeg håber godt nok at det tager 5-6 mdr. Vi kan vel leve med 2-3 mdr. Så jeg håber. Kan man kontakte dem og sende noget til dem efterfølgende, eller vil det bare forsinke det?
-
Thomas T
andreasthage: Du er nødt til at sende det til dem efterfølgende, ellers giver de afslag pga at det mangler.
Er du flyttet fra et andet land end Danmark til Sverige? For ellers kunne du simpelthen have givet dem dit normale gule sundhedskort. (undskyld hvis du har skrevet det andetsteds, men jeg kan ikke huske detaljerne i din historie)