Malmö: Fremleje sin lejelejlighed i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Morgan

Malmö: Fremleje sin lejelejlighed i Danmark?

Indlæg af Morgan » 14.06.2011 21:07:11

Min hustru og jeg fik i marts afslag på vores ansøgning om familiesammenføring fordi jeg for over to et halvt år siden efter endte studier modtog under 4.900 kr i kontanthjælp. Integrationsministeriet har desværre ikke så overraskende valgt at bakke deres chikaneafdeling op i klagesagen, og min hustru er så derfor stadig i Filippinerne hvor hun er født. Nu overvejer vi fremtidige løsninger.

Én af dem er at flytte Sverige. Men vi har en glimrende lejelejlighed i København som vi meget nødigt vil gå af med.

Er der derfor nogen der ved om det vil være en hindring for familiesammenføring efter EU-reglerne, at man fremlejer sin lejelejlighed, mens man bor til fremleje i Malmø?

En anden løsning kunne være, at jeg inviterer min hustru hertil som turist og vi derefter søger om familiesammenføring efter de nationale regler pr. 1. juli. Min hustru har en lærerbachelor og vi bor ikke i en ghetto (og vi har således 70 points).

Egentlig havde vi tænkt at søge efter de nuværende nationale regler i slutningen af juni, og derved håbe at US ville være de tre måneder om at behandle ansøgningen, så der således er gået tre år siden jeg modtog kontanthjælp (22. sep. 2011) når ansøgningen er behandlet. Men US-damen jeg talte med lød skepisk efter hun havde talt med en sagsbehandler, som sagde at det var risikabelt, og at de ville give afslag hvis de behandlede den, selvom der var kort tid til de tre år var gået. Så den løsning er jeg blevet ret forbeholden over for.

Hmm, det er ikke så nemt. Jeg er skolelærer og har taget orlov efter sommerferien så min hustru og jeg kan være sammen i Filippinerne frem til slutningen af september. Er der nogen der har nogle gode råd?

Med venlig hilsen

Morten
Senest rettet af Morgan 14.06.2011 22:33:19, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Malmö: Fremleje sin lejelejlighed i Danmark?

Indlæg af mh1 » 14.06.2011 21:13:42

Det er ikke en hindring for brug af EU-reglerne, at man fremlejer sin bolig lige så lidt som det er, at man har en lovlig fremleje i det andet EU-land.

Man skal bare sørge for at have sin dokumentation i orden, og ikke skynde sig mest muligt med at komme tilbage til DK - hastværk er lastværk, hellere 4-6 måneder end lige akkurat 10 uger, især hvis du regner med at beholde jobbet i København.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2011 21:55:59

Hvis du overhovedet kan få lov at fremleje din lejlighed for dit boligselskab, hvilket langt fra er sikkert, er den skitserede løsning absolut mulig. Men start lige med at tale med boligselskabet, om de overhovedet er med på at lade dig fremleje under disse betingelser.

Morgan

Indlæg af Morgan » 17.06.2011 15:06:15

Tak til jer begge! Jeg vil prøve at kontakte administrator.

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 20.06.2011 13:11:19

Meget i tvilv om vores løsning med 2 x fremleje er sikker nok?

jeg tror at mit indlæg hører hjemme her. Det er ang. hvordan enns chance er for at få Opholdskort efter EU-reglerne, når man har fremlejet sin lejlighed ud i Danmark og selv fremlejer i Sverige. Jeg har fået privat rådgivning herigennem ÆUG, som har gjort mig bange for, om det er nok at fremleje ud og selv fremleje. Hvad siger i til at:

- Vi fremlejer vores værelse i vores bofællesskab i København ud - som jeg administrerer fra vores udlejers side, dvs. jeg står på den reelle kontrakt til vores udlejer som værende lejer sammen med min veninde. Det er fuldt lovligt for os at fremleje ud! Jeg vil fremleje mit værelse ud på "ubestemt tid" i den kontrakt jeg skriver.

- Vi kommer til at leje, som det ser ud nu, en 65 kvm møbleret lejlighed i Malmö alene, hvor vi står på kontrakten som lejere i 2. hånd, og ham vi lejer af, han står som C/O hos os.

- VI kommer til at stå som lejere af hele lejligheden og på postkasse, og han kommer stadig til at stå som C/O, fordi han skal modtage elregningen siger han. En el-regning som VI dog betaler med vores svenske kreditkort, så det tydeligt fremgår, at det er OS der har betalt regningen, i den periode hvor vi har lejet lejligheden. Er det et problem at han bliver c/o hos os? Har du erfaring med at det er helt forrykt?
Internet kommer vi selv til at oprette i vores navn og til at betale i vores navn.
På lejekontakten vil der stå, at vi fremlejer fra 1. okt. til 1. april. Dvs. 6 mdr. Vi siger selvfølgelig på Migrations og Skattewerket, at vi starter ud i denne lejlighed men leder efter en 1. hyra på ubestemt tid og henviser til, at det er svært på det svesnke boligmarked, og så er det problem løst, ikke? Er det ikke korrekt, at Udlændingeservice ikke må ikke blande sig i, at vi kun bor 2. hyra?

- Jeg kommer til at være grænsegænger, tjener 19.000 efter skat, så får ingen problemer med at selvforsørge.

- Jeg kommer til at finde mig et "frivillig-job" i Sverige - jeg tænker evt. igennem Rødekors eller på et mindre koncertspillested eller et eller andet, for at virkelig understrege at jeg har involveret mig i lokalsamfundet i Malmö - god ide?

- Jeg kommer til at gå til enten fitness eller yoga i Malmö.

- Jeg kommer til at låne mange bøger på det lokale bibliotek.

- Jeg får rabatkort i en lokal Ikea og et lokalt supermarked!

- Vi kommer til at gemme ALT, virkelig ALT. Jeg kommer til at få svensk telefon og bank.

- Vi køber hjemforsikring.

- Vi flytter vores møbler over broen, lejer flyttevogn, gemmer kvittering!

-Vi går til tandlægen derovre.

- Vi deltager i et løb

- Er der andet jeg kan gøre for at styrke min sag, jeg føler mig usikker.

- Hvis IKKE, vi får denne her lejlighed overvejer vi at fremleje vores svenske roomies papfars lejlighed i Malmö. Han har en lejlighed på 3 værelser i Sverige. Han bor aldrig i den, og har den nogle gange lejet ud. Han er hendes papfar, dvs. har ikke samme eftrenavn som vores roomie har. Det er en lovlig leje og han vil måske kunne skrive en "ubestemt lejekontrakt" til os eller en 2 års kontrakt med 3 mdrs. opsigelse. Vil det være bedre end ovenstående? Vil der være nogen som helst måde hvorpå Udlændinge styrelsen vil kunne spore, at den lejlighed er ejet af vores roomies papfar - nu de ikke har samme efternavn!
Samlet set, hvad er din eller måske andre rådgivere hos ÆUGs opfattelse?

Er det rigeligt til at vi får ophold? Og er jeg bare usikker helt uden grund???

Mange tusinde tak på forhånd!

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 20.06.2011 13:18:50

Tlføjelse:

- Og selvfølgelig får min New Zealandske mand også bankkonto, svenske telefon, søger arbejde, og involverer sig alt det han kan i Sverige. Han vil desuden starte til Svensk-undervisning osv.
- men ja, er det korrekt forstået at det er MIG primært som danskeren, der skal bevise mest som grænsegænger, at jeg rent faktisk har haft ophold? Derfor tænker jeg, alt hvad jeg kan mht. at være frivillig evt., gå til yoga/fitness, låne bøger på biblioteket osv osv. udover at gemme alle kvitteringer vil være rigtig godt? Korrekt??

:)

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 20.06.2011 13:21:37

- Vi planlægger at bo i Sverige i 6 mdr. Dvs. fra 1. oktober til 1. april.
- Når der er gået 4 1/2 måned, næste 5, sender vi hele baduljen til Udlændingeservice. Og håber at det ikke ser ud som om, at vi har skyndt os mest muligt. Vi vil altså derfor søge fra Sverige. Får vi afslag må vi jo blive boende og finde en ny fremleje...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.06.2011 13:43:04

Alt på nær lige det med at din udlejer skal 'bo' c/o i lejligheden lyder ok.

Det med at han skal stå c/o lugter lidt for meget af at han ikke har tænkt sig at få tilladelse til at leje ud i 'andra hand', og hvis det er tilfældet er det en ulovlig fremleje, som kan få US til i det mindste at hæve øjenbrynene, og måske få hele din fine plan til at gå i vasken.

Hvis din svenske 'roomie's papfar vil lave en reel 'andra hand' til jer, dvs. enten er faktisk EJER af sin lejlighed eller ikke har nogen problemer med at få lov til at leje den ud, så ville jeg nok foretrække den. Du skal måske af med mere i husleje, til gengæld risikerer du ikke, at I pludselig står på gaden, og får heller ikke problemer med at bevise dit lejemål.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 21.06.2011 08:54:53

Hej MH,

altså vi har ikke sagt ja til den lejlighed endnu, men set den og får svar nu her. Han understregede netop, at han har lov til at udleje i 'andre hand' fordi der er kommet en ny regel i Sverige per 1. april, at hvis man kan dokumentere over for sin udlejer at man skal ud at rejse, så må man lovligt i perioden fremleje sin lejlighed i 'andre hand'. Jeg vil bede ham om, at få hans 'ansøgning og tilladelse til at leje ud i andre hand' på skrift - hvis vi har det, er US vel tilfreds? Altså mit spørgsmål lyder, hvis det er en lovlig 'andre hand' - og vi kan bevise det - så er der vel ingen ko på isen?

Han referede desuden til, at han selv engang havde boet i 'andre hand' og fandt ud af det var ulovligt og det hele endte med han skulle flytte plus at ham der var udlejer blev sagt op af sit boligselskab - så det har han ingen interesse i, at skulle risikere at miste sin egen lejlighed i mens han er på jordomrejse...

Han begrundede sin c/o adresse hos os med, at det er hans navn elregningen er registreret i, og at vi jo ikke kan se regningen, hvis ikke den kommer i postkassen... kan jeg foreslå ham, at vi løser det med regningen på en anden måde? At han evt' får c/o adresse hos en af sine venner og flytter sin post midlertidig i de 6 måneder?

Jeg skal undersøge det med min svenske roomies papfar :)

Glad for du synes planen ellers lyder OK! :)

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 21.06.2011 08:57:46

... kan regningen komme i vores navn? Er der nogen der erfaring med, at deres udllejer i Sverige kan ændre navnene på El-abonnementet og El-regningen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.06.2011 09:56:07

Du bør bede om et papir fra boligforeningen eller boligselskabet på, at det er i orden at fremleje lejligheden, og at I er godkendt til at bo der.

Og I kan uden problemer ændre navn på el-regningen. Det er bare at ringe til el-selskabet

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 21.06.2011 12:36:19

Okay, tak Skaanebo!

Det vil vi gøre!

Besvar