Flytning til Sverige
Re: Flytning til Sverige
Hvis I søger efter EU-regler kan din mand tage arbejde i samme sekund, han har indleveret sin ansøgning. I praksis kan der dog være lidt problemer med at få et skattekort/personnummer udstedt, men det burde kunne lade sig gøre, i hvert fald i Sverige.
-
fundiver199
Uanset om du studerer eller arbejder i Danmark, så er du i EU-juridisk forstand det, der hedder "person med tilstrækkelige midler", og skal derfor som tommelfingerregel råde over 6.000 SEK, når du har betalt din skat, husleje og transportudgifter.
For at være studerende i EU-juridisk forstand skal du læse i det EU-land, som du er flyttet til, og for at være arbejdstager i EU-juridisk forstand skal du arbejde i det EU-land, du er flyttet til.
For at være studerende i EU-juridisk forstand skal du læse i det EU-land, som du er flyttet til, og for at være arbejdstager i EU-juridisk forstand skal du arbejde i det EU-land, du er flyttet til.
Jeg har endnu ikke et arbejde, som jeg kan dokumentere en indkomst fra. Jeg kan forstå at en opsparing på 100.000 kr er nok, er det DKK eller SEK? Hvordan kan det forevises, er et udskrift som jeg selv foretager fra netbank tilstrækkeligt, eller skal jeg hellere gå ned i banken og få et udskrift/erklæring fra dem?
Kontoudskrift er tilstrækkeligt, og vi snakker danske kroner. Hvis du har et deltidsjob, behøver du dog ikke at have så mange penge i banken.
Har det forresten nogen betydning for min ansøgning om cpr nr og ophold for min mand i Malmø, at jeg ikke er folkeregistreret i Danmark i øjeblikket. Er lige kommet hjem fra Australien, og da jeg var væk i lidt over 6 måneder, blev jeg nødt til at melde flytning til udlandet.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det, der er væsentligt for at du kan få din mand til Sverige er, at du er registreret på en adresse i Sverige og har et SVENSK personnummer. Du behøver ikke at blive folkeregistreret i DK først, og det kan du forresten heller ikke, når du kommer lige fra udlandet og har tænkt dig at flytte igen hurtigt.
Der en minimumstid (cpr.loven § 16. Registrering i CPR af tilflytning fra udlandet kan kun ske, hvis opholdet her i landet skal vare over 3 måneder.), man skal skrive under på at man vil blive i DK, før man kan blive registreret - det har noget at gøre med om man er berettiget til sygesikring. Reglen er for at forhindre, at folk lige smutter hjem på en lang ferie og får gratis behandling imens.
Der en minimumstid (cpr.loven § 16. Registrering i CPR af tilflytning fra udlandet kan kun ske, hvis opholdet her i landet skal vare over 3 måneder.), man skal skrive under på at man vil blive i DK, før man kan blive registreret - det har noget at gøre med om man er berettiget til sygesikring. Reglen er for at forhindre, at folk lige smutter hjem på en lang ferie og får gratis behandling imens.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusinde tak for det.. Det er jo en væsentlig oplysning. Det var blot fordi jeg kunne se på en anden persons tidligere erfaring, at hans sag var blevet væsentligt forsinket, da han ved folkebogføringen af ham og hans kone ikke havde indleveret hans sundhedskort og seneste tre lønsedler, når han søgte som selvforsørgende. I og med at jeg ikke længere er registreret i DK, så har jeg jo heller ikke et sundhedskort, og kan derfor ikke aflevere det.
Er der nogen der har erfaring med dette, er det tilstrækkeligt, at vi ved ansøgning om folkebogføring indleverer lejekontrakt og ID, eller kræves der mere, når man er selvforsørgende?
Er der nogen der har erfaring med dette, er det tilstrækkeligt, at vi ved ansøgning om folkebogføring indleverer lejekontrakt og ID, eller kræves der mere, når man er selvforsørgende?
Hej igen,
Min mand og jeg er nu kommet til Malmø, og jeg var heldig tidligt at finde et job efter endt studie (i Danmark) og han fik allerede sit opholdskort efter ca. 2 uger
Hvad jeg nu er interesseret i, er om han kun må arbejde i Sverige indtil han får opholdstilladelse i Danmark, eller må han godt allerede nu (på baggrund af opholdstilladelsen i Sverige) arbejde i DK?
Mvh Sarah
Min mand og jeg er nu kommet til Malmø, og jeg var heldig tidligt at finde et job efter endt studie (i Danmark) og han fik allerede sit opholdskort efter ca. 2 uger
Mvh Sarah
Han må kun arbejde i det land, hvor han bor. Så bor I i Sverige, må han kun arbejde i Sverige.
-
fundiver199
Det er dog muligt at søge om en arbejdstilladelse efter de helt almindelige danske regler, hvis man som udlænding fra et land uden for EU gerne vil bo i Sverige og arbejde i Danmark. Men en sådan kan jo ikke gives til alle former for arbejde. ÆUG stillede i øvrigt før sommerferien nogle spørgsmål til US om netop dette emne, da det er noget, der interesserer mange af vores medlemmer og forumbrugere. Vi venter stadig på svar og offentliggør det selvfølgelig her i forum, når det kommer.
Det var hurtigt med opholdskortet! Hvornår søgte I og hvornår kom det?