Tyskland Eu-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cyco94

Tyskland Eu-regler

Indlæg af cyco94 » 14.06.2011 10:14:57

Hej, jeg går lidt og overvejer at flytte til Flensborg og studere i Sønderborg(Syddansk Universitet). Når jeg læser de forskellige steder her på siden, skræmmer Tyskland mig ærlig talt meget.

Min situation er den at jeg IKKE skal have min kone til Danmark efterfølgende, men at vi kun skal bo i Flensborg i 2 år og efterfølgende flytte ud af EU sammen til Tyrkiet. Derfor er det vigtigste for mig at jeg bare kan få lov til at bo sammen med hende i 2 år i Flensborg, imens jeg studerer og arbejder i Sønderborg.

Jeg vil i starten have SU + SU lån, indtil jeg finder et arbejde ved siden af studierne.

Vi søgte visum til min kone for over en måned siden i Ankara og hun modtog sin pas med visum igår :) Hun indrejser i Danmark 19/8. Jeg regner med at få en lejlighed på plads i Flensborg inden hun kommer.

Lyder min fremgangsmåde fornuftigt, eller er der noget som jeg glemmer?

skaanebo

Re: Tyskland Eu-regler

Indlæg af skaanebo » 14.06.2011 10:24:41

Hvis det ikke absolut skal være i Flensborg by, er Harislee jo også en mulighed. Der er mange, som har dårlige erfaringer med kontoret i Flensborg, men positive erfaringer med nabokommunerne.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2011 12:24:51

Har Harrislee sit eget ausländerbehörde-kontor? Ellers er man jo lige vidt, hvis man under alle omstændigheder skal til Flensburg for at søge.

Jeg tror, at man skal helt til Süderlügum for at slippe for harpyen i Flensburg, og det vil jo give endda noget længere transport, dog ikke uoverkommelig, medmindre man er afhængig af offentlig transport.
mh
Rådgiver for ÆUG

cyco94

Indlæg af cyco94 » 14.06.2011 13:52:57

Vil i mene der en sandsynlighed for at vi får negativ respons fra flensborg? Min kone kommer met et turistvisum igennem Danmark og vi flytter sammen til Flensborg. Kan det skabe problemer?

cyco94

Indlæg af cyco94 » 14.06.2011 14:46:16

Der er en i forum som for nogle måneder skrev således:

"Jeg vil lige skrive at jeg har været på auslanderbehorde i dag og spurgte hende om min mand skal rejse hjem og søge eller kan han gør det herfra, så sagde hun at det skal han , det forstår jeg bare ikke når det er visumfri land,Er der nogen jeg kan henvende mig til?For at hjælpe med det?"

Til det svarer fundiver(håber du læser det her):

Kære LeilaD

Du begår den fejl, at du betragter den ansatte på ausländerbehörde som en person, der skal vejlede dig og fortælle dig om reglerne. Du skal i stedet sætte dig ind i reglerne selv og herefter høfligt men bestemt insistere på, at den ansatte på äusländerbehörde tager imod den korrekt udfyldte ansøgning om opholdskort, som din mand afleverer med alle de nødvendige bilag.

Hvis man selv mangler gennemslagskraft og psykisk styrke, så kan det nogen gange være en fordel at alliere sig med en bisidder, når man skal aflevere en ansøgning som denne f.eks. en advokat.

Mit Spørgsmål:
Min kone er tyrskisk statsborger og vi har søgt visum til hende fra den danske ambassade i Ankara. Hun ankommer 19/8. Kan vi søge opholdskort til hende når vi kommer til Tyskland eller Ej? Vil de forlange at hun rejser tilbage til Tyrkiet og søger derfra??????

MVH

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2011 15:06:41

Det er umuligt for os andre at forudsige, om I i Tyskland vil løbe ind i en sagsbehandler, som nægter at følge reglerne. Ifølge reglerne kan I godt søge opholdskort til din kone i den beskreve situation, og der må ikke stilles noget krav om, at hun skal rejse hjem.

Men som sagt har mange før jer oplevet store problemer på udlændingekontoret i Flensburg. Så mange at vi ikke bare kan afskrive det som en tilfældighed eller et udtryk for misforståelser.

Det bedste råd, som man kan give, er nok at forberede jer bedst muligt til jeres ansøgning. Tag noget pænt tøj på, husk at overholde de formelle tyske omgangsformer, tag en tysktalende person med, hvis I ikke selv er så gode til tysk, og aflever en meget veldokumenteret og velordnet ansøgning.

"Ordnung muss sein" siger man i Tyskland, og hvis man lever op til det, får man nok alt andet lige skabt en meget bedre relation til en tysk bureaukrat, end hvis man fremstår som et rodehovede, der ikke har styr på noget som helst.

Så sæt dig ind i, hvad det er, der skal kontrolleres, når du søger regeringsbevis og din kone opholdskort, og gør sagsbehandlerens arbejde så nemt som muligt ved på forhånd at have samlet en lille mappe med alle de bilag, hun skal bruge.

Jeres vielsesattest, kopier af jeres pas, kopi af jeres lejekontrakt, kopi af jeres huslejekvitteringer, hvis I har nået at få nogen, kopi af din ansættelseskontrakt, kopi af dine lønsedler, hvis du har nået at få nogen, dokumentation for dine transportudgifter, måske et opstillet husholdningsbudget. Og så videre.

Og print også en udgave af den relevante tyske lovgivning ud og tag med, så du kan hive den frem, hvis hun begynder at finde "kan ikke lade sig gøre" attituden frem. At kende sine rettigheder og vise, at man kender dem, er et effektivt våben over for vrangsvillige bureaukrater. Du kan finde et link til den relevante tyske lov i indlægget "Tyskland og retten til fri bevægelse", som står under "bekendtgørelser".

cyco94

Indlæg af cyco94 » 14.06.2011 15:45:07

Tak for svaret fundiver.

Er der en side hvor jeg kan se komplet liste over ting og sager jeg skal have med derned?

Desuden har jeg ikke kunne finde den tyske lov som du referer til :(

Vil den vielsesattest jeg har med fra Tyrkiet, være ok?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2011 16:52:18

Linket er i dette indlæg:

viewtopic.php?f=7&t=6298

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2011 19:29:44

Man har den mulighed, når man bliver viet i Tyrkiet, at man kan bede om at få en 'international vielsesattest' som faktisk har tekst på tysk og fransk - men det er jo nok for sent nu.

Jeg vil gætte på, at de tyske myndigheder vil have en oversættelse til tysk, og have en apostille på. Jeg har lige set i en anden tråd, at de tyrkiske myndigheder tager en kopi af attesten og hæfter apostillen på kopien. Du kan sandsynligvis ikke få en apostille på det tyrkiske konsulat (det er i hvert fald hvad de har skrevet på hjemmesiden for det i København), den skal indhentes i Tyrkiet, på valilik der, hvor I blev viet.
mh
Rådgiver for ÆUG

bonni24

Indlæg af bonni24 » 15.09.2011 19:40:25

hejsa ville lige høre om i er flyttet til tyskland? og om hvordan det gik
Hey jeg er 23 år og sammen med en ung fyr fra Tunesien :)

Besvar