Familiesammenføring i Sverige, mand og svigermor

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mvrose

Familiesammenføring i Sverige, mand og svigermor

Indlæg af mvrose » 01.06.2011 10:14:45

Efter ca 1 års forberedelse kaster vi os ud i familie sammenføring i Sverige via EU regler, min tanzanianske mand, vores søn(dansk og tanzaniansk) og min kenyanske svigermor.

Vi har alle boet sammen i samme hus i Tanzania indtil fornyligt. I overmorgen tager vi alle til Sverige, hvor vi planlægger at bo permanent. Jeg er i Tanzania for at hente dem.
Min svigermor er enke og forsørges udelukkende af min mand og jeg. Hun har opholdskort i Tanzania som dependant, dvs hun er dependant til min mand.

Jeg vil sætte stor pris på at nogle af de erfarne kan kaste et blik på min plan og se om det holder eller om jeg har glemt noget.

1. Jeg fandt andrahands lejlighed i Malmø, 1 maj-31 aug, med officiel godkendelse fra boligudlejeren
2. Jeg flyttede til Malmø d. 2 maj, er registreret ved Skatteverket og har fået personnummer
3. Har bestilt personbevis
4. Jeg har bestilt sundhedskort ved Borgerservice i København
5. Jeg køber pendlerkort hurtigst muligt, da jeg fortsat skal arbejde i København
6. Vi tager til Migrationsverket snarest og beder om opholdskort
7. Når opholdskort er i hus tager vi til skatteverket og registrerer mand og svigermor
Bilag til opholdskort:
Mig:
pas
kontrakt og 3 sidste lønseddler
kontrakt fra nye job som jeg starter 1 juli
årsopgørelse og forskudsopgørelse
bank udtog der beviser at jeg har "formue" ca 150.000 DKK
bolig kontrakten
låneløfte fra bank om lån til køb af hus i Sverige
budget med 12000 SEK tilovers efter husleje og transport betalt (andre udgifter?)
personbevis
sundhedskort
pendlerkort

Min mand:
Pas og schengen visum
vielsesattest (fra Danmark)
2 pas billeder

Min svigermor:
pas og schengen visum
vielsesattest(søn og jeg)
fødselsattest (søn)
dependant permit (tanzanianske opholdkort som viser at hun er dependant af min mand)
chairman statement ( der findes ingen folkeregister i Tanzania, men lokale chairperson har bekræftet hendes addresse og at hun bor med min mand og jeg.
2 pas billeder.

Er der noget jeg har glemt?

Er mest bekymret for at jeg pga nyt arbejde ikke kan vedlægge lønseddler derfra,. Bange for at det trækker det hele i langdrag.
Også bekymret for om vi har nok dokumentation for at svigermor reelt er afhængig af os og er en del af vores kernefamilie. Er der nogen der har erfaringer eller forslag?

på forhånd tak
VH

mvrose

Re: Familiesammenføring i Sverige, mand og svigermor

Indlæg af mvrose » 07.06.2011 14:04:48

Hej, Så er vi i Sverige!!
Kan se at der ikke er kommet nogle svar på mit forrige indlæg, måske mit spørgsmål forsvandt i min lange smøre!
Jeg spørger til om nogen har erfaringer med hvilken dokumentation Migrationsverket godtager som bevis for at min svigermor er medlem af min familie, så at hun kan få ophold efter EU reglerne.

Vh

Besvar