Aflaring af den økonomiske del..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BeaJR

Aflaring af den økonomiske del..

Indlæg af BeaJR » 06.06.2011 10:16:14

Hej.

Jeg er lykkeligt gift med min mand fra Chile.
Og efter at have læst alt hvad vi kunne finde om Familiesammenføring ved hjælp af Eu-reglen nærmest, utallige besøg hos udlændingeservice, mails til ambassader, besøg på ambassader, opkald til EU-hotlines, og lange samtaler med "eksperter".. Er vi nogenlunde inde i junglen af regler, som vi jo gerne vil følge så konkret som muligt for at opnå en rimelig glat familiesammenføring på et tidspunkt.
Men alligevel er det et enkelt punkt som jeg simpelthen ikke kan gennemskue, da jeg synes jeg får forskellige ting oplyst hele tiden! Og det er omkring det økonomiske aspekt`.. Især i forhold til når vi vender tilbage til DK, efter at have været i et andet EU land.
Vi flytter til Sverige 1. September eller 1.Oktober forhåbentligt.. Og jeg håber på at kunne finde et job i Sverige.. Helst fuldtid! Og så er mit spørgsmål.. Hvis jeg har arbejdet i 3 måneder i Danmark, inden vi flyttede til Sverige. Og jeg arbejder fuldtid eller deltid i Sverige.. Hvilke økonomiske krav er der så til mig når vi vender tilbage til Danmark? Er der nogle i det hele taget? Og hvis der er nogle krav til mig, hvor længe varer perioden så med disse krav?..
Det er fordi det økonomiske i alt dette stadig er meget sløret, da jeg ikke ved om vi bør have en "formue/opsparing" stående specifikt til når vi kommer tilbage for at være sikker på at opfylde nogle økonomiske krav? Eller om man kan undgå alle disse krav til økonomien, ved at have jobs, jobkontrakter eller lignende..
Så alle oplysninger er velkomne! Jeg håber jeg har udtrykt mig relativt klart. Og tak.. :)

fundiver199

Re: Aflaring af den økonomiske del..

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2011 10:44:11

Hvis du opfylder betingelserne for at have været arbejdstager i Sverige, så stilles der ingen krav om, at du kan forsørge din ægtefælle eller dig selv ved jeres tilbagevenden til Danmark. Det skyldes EU-domstolens kendelse i Eindsagen i 2007.

For at være arbejdstager skal du som udgangspunkt arbejde mindst 10 uger i Sverige, din ugentlige arbejdstid skal være mindst 10-12 timer om ugen, og din timeløn skal være sædvanlig for svenske forhold. Overholder du disse tre ting, er du på den sikre side.

Hvis du derimod har boet i Sverige som studerende eller person med tilstrækkelige midler (f.eks. grænsegænger), så vil der også i Danmark være et krav om, at du skal råde over tilstrækkelige midler til din egen og din mands forsørgelse. Og det vil som udgangspunkt sige en månedlig indtægt, der svarer til starthjælpen, som er cirka 10.000 DKK om måneden før skat for et ægtepar.

I ovennævnte situation, hvor du har boet i Sverige men arbejdet i Danmark, skal du således, f.eks. vha. en ansættelseskontrakt og/eller medlemskab af en A-kasse, kunne sandsynliggøre, at din fremtidige indtægt mindst vil ligge på niveau med starthjælpen. Eller som du selv er inde på have en fed bankbog, hvor der f.eks. står penge nok til de første 12 måneders ophold i Danmark dvs. cirka 120.000 DKK. Ikke at dette beløb er noget magisk tal men blot for at give dig en ide om størrelsesordenen for, hvad der formentlig skal til for at dokumentere ”tilstrækkelige midler”, hvis man slet ikke har nogen indtægt.

Her er det så desuden værd at være opmærksom på, at såfremt vi får en ny regering, så agter den at afskaffe starthjælpen. Og så vil der faktisk til den tid kunne stilles krav om en højere indtægt/formue for at have ret til ophold i Danmark som ”person med tilstrækkelige midler”, idet indtægtskravet da vil svare til den væsentligt højere bistandshjælp.

Men det vil dog stadig være sådan, at såfremt ansøgere har en lavere indtægt end det, der svarer til bistandshjælp, så kan det ikke automatisk føre til afslag. I stedet skal der foretages en konkret og individuel vurdering af risikoen for, at ansøgeren og hendes familie kommer til at belaste det sociale system.

Men summa summarum er altså, at det, der i den offentlige debat vel i høj grad bliver opfattet som en lempelse af udlændingepolitiken, nemlig afskaffelse af starthjælpen, faktisk vil medføre en skærpelse af vilkårene for adgang til Danmark for de relativt mange, der hidtil har fået ophold efter EU-reglerne på basis af ”tilstrækkelige midler”.

Så med mindre de nationale regler samtidig lempes afgørende, kan det fremover blive nødvendigt for mange at finde sig et job i det EU-land, hvor de har bosat sig, hvis de ønsker at have mulighed for at tage deres familie med sig til Danmark efter EU-reglerne. Det vil f.eks. indlysende være tilfældet for de fleste studerende, og førtidspensionister vil få et stort problem med at bruge EU-reglerne til familiesammenføring i Danmark.

BeaJR

Indlæg af BeaJR » 06.06.2011 16:54:20

Tusind, tusind tak for det meget tilfredsstillende svar!
Du har lige reddet min dag, for dette spørgsmål som jeg ikke kunne få svar på ordentligt- sad og gnavede og bekymrede meget!! ..
Kan de under Familiesammenføringsvurderingen bede om dokumentation for hvor længe man har arbejdet i Danmark inden man rejste til sverige? Eller er det UDELUKKENDE aktuelt mht. det arbejde man har mens man opholder sig i feks. Sverige?
Og igen tusind tak for det kompetente og fyldige svar! Skønt.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 06.06.2011 16:58:56

Din tidligere beskæftigelse eller mangel på samme i Danmark har ingen indflydelse på familiesammenføring efter EU-reglerne.

Besvar