Jeg er dansk statsborger og min hustru, der er Ghanesisk statsborger, har indtil nu haft opholdstilladelse i Danmark i 4 år. Vi bor i Danmark og påtænker at flytte til Sverige pga de nye regler i DK for permanent opholdstilladelse.
For at min hustru kan få permanent opholdstilladelse i Sverige og svensk statsborgerskab, skal hun have boet i Sverige i mindst 5 år. Tæller de 4 år i Danmark med i de 5 år ved henholdsvis permanent opholdstilladelse og svensk statsborgerskab?
Permanent opholdstilladelse i Sverige
-
fundiver199
Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige
Nej I starter helt forfra, hvis I flytter til Sverige. Og derfor er det måske også en god ide lige at vende skråen en gang, før I kaster jer ud i et sådan projekt. Jeg må sige, at jeg generelt ikke kan anbefale det. Bla. fordi de nuværende danske regler for permanent opholdstilladelse sandsynligvis ikke kommer til at overleve længere end til, næste gang vi skal have folketingsvalg, hvilket er senest i november 2011 dvs. om 5 måneder.
Så i det mindste synes jeg da, at man kan afvente udfaldet af det valg, før man kaster sig ud i det. Det er jo ikke sådan, at din kone er ved at blive udvist fra Danmark, så I har jo ikke noget akut problem, I står og skal have løst. I har alene et administrativt problem med, at hun skal forny sin opholdstilladelse en gang imellem.
Med mindre din kone gerne vil skilles fra dig, betyder det i realiteten ikke en pind, om hun har tidsbegrænset eller tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. Hvis jeg nu skal sætte tingene lidt på spidsen.
Så i det mindste synes jeg da, at man kan afvente udfaldet af det valg, før man kaster sig ud i det. Det er jo ikke sådan, at din kone er ved at blive udvist fra Danmark, så I har jo ikke noget akut problem, I står og skal have løst. I har alene et administrativt problem med, at hun skal forny sin opholdstilladelse en gang imellem.
Med mindre din kone gerne vil skilles fra dig, betyder det i realiteten ikke en pind, om hun har tidsbegrænset eller tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. Hvis jeg nu skal sætte tingene lidt på spidsen.