Opholdskort.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Janne

Opholdskort.

Indlæg af Janne » 30.05.2011 16:39:42

Hi friends.

Der er noget, som jeg ikke helt forstår..
Inden min mands schengen visum til Sverige udløber, skal vi hen og søge om opholdskort..og jeg skal derved råde over midler til at kunne forsørge os.
Men men. Så vidt jeg har læst, skal jeg, som EU borger også bevise en form for indtægt hvis jeg har til hensigt at blive i landet mere end 3 måneder..Skal jeg så inden mine 3 måneders ophold registrere mig? Og så bagefter igen råde over tiltrækkelige midler og søge om opholdkort til min mand? Mine tre måneders ophold kommer jo næsten til at slutte før min mands ankomst til Sverige...

Desuden har jeg læst her på siden, at jeg udnytter retten til fri bevægelighed ved f.eks at arbejde i det EU land jeg bosætter mig i. Det skulle efter hvad jeg har læst, være tilstrækkeligt at arbejde 10-15 timer ugentligt, og derefter stilles der ikke krav til min økonomi, men er det omhandlende udlændingestyrelsens krav om en tilbagevendelse til Danmark vedrørende et faktisk og reelt ophold i et EU-land?? Eller er det omhandlende forsørgelsen af min mand når vi søger opholdskort??

Jeg spørger fordi, at jeg har fået et job i Sverige, men det er kun deltid, og jeg har derfor ikke de 6000 sek til overs.. Jeg har selvfølgelig nok til at kunne forsørge os, men ikke helt 6000 til overs :/...Så jeg tænkte at min far muligvis kunne underskrive en erklæring hvorpå, han forpligter sig til at støtte os økonomisk, hvis det skulle blive nødvendigt..??

Jeg håber i forstår hvad jeg mener :|
Tak.

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Opholdskort.

Indlæg af krikris » 31.05.2011 05:28:26

Din mand kan ikke søge om opholdskort begrundet i en EU borger som bruger sin ret til fri bevægelighed medmindre denne (dig) er reg i det pågældende land dvs at ja du skal være reg i Sverige med cpr nr bolig etc., hvis jeg har forstået dig ret.

Det der intersserer Migrationsverket er at du i fremtiden kan dokumentere at du kan forsørge din mand. Fortiden har ingen interesse.

At din mand har fået opholdskort i et andet EU land er med til at bevise at i har haft et reelt ophold i et andet EU land, og ikke bare har været på en ferie der eller haft en dækadresse.

Det er mig en gåde hvordan 2 voksne mennesker kan overleve på mindre en 6000 skr, sjovt kan det ikke være.

Jeg tror det var bedre om din far kunne låne jer en sum penge som du kan indsætte på et bankkonto i Sverige og dermed dokumentere midler til overlevelse kombineret med din deltidsløn

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.05.2011 06:35:34

DU skal jo 'have til hensigt' at blive i Sverige mindst 12 måneder, for at Sverige overhovedet vil registrere dig som tilflytter. Det betyder dog ikke, at du på nogen måde bliver straffet, hvis du fortryder din beslutning og flytter tilbage til DK inden de 12 måneder er gået.

Du kan, som dansk statsborger, godt gå hen og registrere dig selv, uden at behøve at vise andet end at du har et sted at bo. Det er først, når I søger om opholdskort til din mand, at du skal kunne godtgøre din FREMADRETTEDE forsørgelsesevne. Det kan du bl.a. gøre ved at have penge i banken, der supplerer din løbende indtægt.

Og krikris, jeg kan nu sagtens forestille mig, hvordan 2 voksne mennesker 'overlever' på 6000 svenske kroner, når det er efter at alle de faste udgifter er betalt. Jeg klarede mig et år på deltidssygedagpenge, der lige dækkede huslejen, men ikke mere, og 20.000 kr. i banken til alt øvrigt, dvs. forsikringer, telefon, TVlicens, transport, tandlæge, mad, julegaver, endda den udlandsrejse jeg fik tilladelse til, så jeg kunne være sammen med min mand, som havde lige så lidt at gøre med og ikke kunne sende nogen hjælp. Og det er altså ikke hundrede år siden, det var i 2004-05. Men nej, sjovt er det ikke, det kræver disciplin.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris

Indlæg af krikris » 31.05.2011 09:44:22

@mh vi er åbentbart ikke alle så sparsommelige, som du er :wink:

Men nu er man jo nødt til at tage udgangspunkt i at opfylde de krav som Migrationsverket stiller, og det er 6000 skr.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2011 09:57:42

Når Janne har fået tilbudt et job i Sverige, som er et "reelt job" og ikke et "ubetydeligt supplement", så må der ikke stilles nogen krav til størrelsen af hendes indtægt. Kravet om at have et rådighedsbeløb, som svarer til den laveste sociale ydelse (6.000 SEK efter skat, husleje og transport), gælder kun, hvis man ønsker at opholde sig i et andet EU-land som såkaldt "selvforsørgende" eller "person med tilstrækkelige midler". Hvilket f.eks. er en grænsependler.

Hvis Janne har et job i Sverige med sædvanlig timeløn og en arbejdstid på mindst 10-12 timer om ugen, så har hendes mand helt automatisk ret til ophold i Sverige. Og faktisk har parret efter tre måneders ophold også krav på supplerende bistandshjælp i Sverige, hvis de stiller sig til rådighed for det svenske arbejdsmarked, og deres økonomiske forhold i øvrigt berettiger dem til hjælp. Det er der faldet dom for i to sager fra Tyskland i 2010.

Hvis Janne har arbejdet mindst 10 uger i Sverige, før parret flytter videre til Danmark, må der pga. EU-domstolens kendelse i Eindsagen fra 2007 heller ikke stilles noget forsørgelseskrav i Danmark.

Man opnår således store og klare fordele ved at finde sig et job i det andet EU-land, hvor man bor, i stedet for at gøre, som de fleste gør, og fortsætte med at arbejde eller studere i Danmark.

Ud over alt det ovenstående vil det også være langt mere svært for de danske myndigheder at påstå, at Janne ikke har haft et "reelt ophold" i Sverige, når hun har arbejdet der. Diskussionerne med US om kassebonner og kvitteringer for tegnede forsikringer og fandens oldemor og hendes pumpestok må derfor antages at blive væsentligt færre.

krikris

Indlæg af krikris » 31.05.2011 10:57:59

Godt set! Havde totalt misset at Janne netop havde fundet sig et job i Sverige. Beklager mange gange og ja man behøver ikke så meget dokumentation andet end fanden og hans oldemor når man arbejder i Sverige. Pumpestokken er kun hvis man er selvforsørgende :wink:

Janne

Indlæg af Janne » 31.05.2011 16:09:40

Mange tak for jeres svar.

Jeg vil dog lige undskylde for min måde at forklare mig på mht. hvad jeg mente med at registrere mig..
Jeg har fået mit personbevis og min mand kommer til Juni.
Det jeg mente var, om jeg som EU-borger, skulle gøre noget for at kunne få lov at blive i Sverige mere end 3 måneder udover når vi søger om opholdskort til min mand?

Det andet mht. job i Sverige lyder fantastisk, så skal jeg ikke bekymre mig om det.
Dvs. at når vi engang søger om opholdskort, så kan der ikke stilles krav til min økonomi så længe mit job bare er på de ovennævnte antal timer. Står det på migrationsverkets hjemmeside????
Krikris lavede en bemærkning om at jeg kunne evt. også låne penge af min far som bevis for tilstrækkelige midler, men her tænker jeg da, at migrationverket ville undre sig over hvor de penge kommer fra?..No?

Jeg takker jer.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.05.2011 19:46:22

Du kan læse om timekravet her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/

Migrationsverket ville i givet fald ikke spørge hvor du har penge fra, de vil bare se at de står på din konto. Det eneste man i givet fald skal være opmærksom på er, at der mellem visse lande er grænser for, hvor mange penge man må tage med over grænsen uden at deklarere dem i tolden. Der er dog overhovedet ingen problemer, hvis pengene overføres via bank. Skulle det blive nødvendigt, bør du og dine forældre oprette et særligt familielån. Derved bliver der nemlig ikke bøvl med skattevæsenet.
I kan fx oprette et dokument med denne tekst:

Jeg __________________(dit navn på linien), erkender herved at have lånt og derved skylde _____________(dine forældres navn) X kroner,

Lånet er afdrags- og rentefrit, og kan til enhver tid fordres indfriet af långiver med 14 dages varsel.

din underskrift og dato - dine forældre underskrift og dato

OBS!! Det er VIGTIGT at der står, at lånet kan kræves indfriet med 14 dages varsel, ellers 'gælds' det ikke som et familielån, som skattevæsenet skal blande sig uden om.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2011 05:35:33

Janne skrev: Krikris lavede en bemærkning om at jeg kunne evt. også låne penge af min far som bevis for tilstrækkelige midler, men her tænker jeg da, at migrationverket ville undre sig over hvor de penge kommer fra?..No?
Som sagt skal du jo netop ikke dokumentere tilstrækkelige midler, når du er arbejdstager i Sverige. Så glem alt om det.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.06.2011 05:44:26

@ Janne og fundiver: oplysningerne om, hvordan man bør skrue det sammen med lån gav jeg, fordi det jo KAN tænkes at Janne får brug for et lån fra familien, hvis økonomien er stram, også selv om det ikke er nødvendigt overfor Migrationsverket.

Altså: hvis man får behov for at låne så meget fra familien, at det kan tænkes at skattevæsenet ville begynde at interessere sig for det, så skal man lave det som et særligt familielån, der kan kræves indfriet med højst 14 dages varsel, men som til gengæld kan gøres både rente- og afdragsfrit.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2011 06:30:25

@mh

Ja det er en nyttig oplysning, som mange nok kan have glæde af. Men drejer det sig om, at farmand sender et par tusinde kroner om måneden, så behøver man ikke at kaste sig ud i den slags. Det er kun, hvis det drejer sig om større beløb. Jeg mener, at det er knap 50.000 kroner, at forældre skattefrit må forære deres børn hvert år.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.06.2011 06:44:50

Bedre endnu: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130742

"Gaver til nært beslægtede (det vil sige børn, børnebørn, forældre og bedsteforældre) er heller ikke skattepligtige for modtageren, men der skal betales gaveafgift, hvis gaven er over 58.700 kr. om året (2011). Dette gælder også for gaver til ugifte samboende og plejebørn under visse forudsætninger."
mh
Rådgiver for ÆUG

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 08.06.2011 00:16:37

6000 sek lig 5000 dkk efter alle udgifter, regninger, transport osv. dvs kun til forbrug; det er der faktisk ret mange danske familier der ikke har, for slet ikke at tale om studerende par der lever sammen. Det er faktisk en høj grænse når det i de fleste tilfælde vil være sådan at den tilkomne ægtefælle ikke har nogen indkomst (tæller den overhovedet med hvis hun får job?)

Jeg rejser til Sverige i Juli med mine danske dagpenge. Har en billig lejelighed i Malmö til ca. 3150 dkk. Trækker jeg huslejen fra nettobeløbet kommer jeg under 5000 danske og så er ingen andre udgifter trukket fra, så jeg skal nok finde alternative indtægtskilder, men jeg må næppe arbejde og beholde dagpengene :-)

Hvor bliver mine dagpenge i øvrigt beskattet?
Bo Kotian Lund

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.06.2011 06:14:04

Din indkomst bliver som hovedregel beskattet ved kilden, dvs. dagpenge fra DK beskattes i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2011 07:03:28

Som jobsøgende skal man ikke have et bestemt rådighedsbeløb. Men omvendt har man så heller ikke ret til sociale ydelser i det EU-land, hvor man søger job. Og man skal heller ikke forvente, at ens ægtefælle får udstedt et opholdskort, før man har fundet sig et job og dermed kan dokumentere sin fremtidige forsørgelsesevne.

Din kone skal naturligvis søge om opholdskort i Sverige. Men I skal ikke forvente, at det bliver udstedt, med mindre du når at finde et job i løbet af den tid, hvor I bor der.

Besvar