er i sverige, vil gerne hjem :)
-
fundiver199
Re: er i sverige, vil gerne hjem :)
Der er ingen forskel på køb og hyra i första hand, hvor du lejer en bolig direkte af et boligselskab på en kontrakt, der normalt vil være tidsubegrænset.
Forskellen ligger mellem ovennævnte og:
1) hyra i andra hand, hvor en person fremlejer sin bolig til dig
2) indeboende, hvor du lejer en del af en bolig, hvor ejeren/lejeren også selv bor
3) c/o adresse hvor du bor hos venner eller familie uden at betale for det
Det er absolut mest sikkert at "gå" efter en hyra i första hand, men ulempen er - naturligt nok - at der er lange ventelister på de mest attraktive lejligheder. Det kender vi jo også fra Danmark.
Den gode nyhed er, at man kan få regulære og billige lejeboliger i Sydsverige ganske hurtigt, hvis man er mindre kræsen mht. beliggenheden og villig til at acceptere længere transporttid til og fra Øresundsbroen subsidiært færgen i Helsingborg.
Forskellen ligger mellem ovennævnte og:
1) hyra i andra hand, hvor en person fremlejer sin bolig til dig
2) indeboende, hvor du lejer en del af en bolig, hvor ejeren/lejeren også selv bor
3) c/o adresse hvor du bor hos venner eller familie uden at betale for det
Det er absolut mest sikkert at "gå" efter en hyra i första hand, men ulempen er - naturligt nok - at der er lange ventelister på de mest attraktive lejligheder. Det kender vi jo også fra Danmark.
Den gode nyhed er, at man kan få regulære og billige lejeboliger i Sydsverige ganske hurtigt, hvis man er mindre kræsen mht. beliggenheden og villig til at acceptere længere transporttid til og fra Øresundsbroen subsidiært færgen i Helsingborg.
-
MartinA_DK
OK, det lyder som om at det er bedst at købe så, hvis man ikke er så heldig at finde en lejelejlighed der ligger tæt på broen.
Jeg mente nu mht. egen lejlighed i DK. Hvis man fremlejer den, er det så OK bare at tegne en 9 måneders kontrakt? Eller burde den være længere / tidsubegrænset?
Jeg mente nu mht. egen lejlighed i DK. Hvis man fremlejer den, er det så OK bare at tegne en 9 måneders kontrakt? Eller burde den være længere / tidsubegrænset?
-
fundiver199
Det er ikke så afgørende. Det afgørende er, om du kan dokumentere, at du faktisk har boet i Sverige og ikke kun har haft dækadresse. Og det kan også godt lade sig gøre med en fremlejet bolig, så skal man bare være ekstra omhyggelig med den dokumentation, som ikke har med boligen at gøre.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis du gerne vil kunne flytte tilbage til den bolig du har i DK, skal du ikke fremleje tidsubegrænset, så kan du jo ikke sige din lejer op .. Fremlej for den periode, du forestiller dig at du vil være væk, og skulle nogen spørge ind til det, har du valgt at fremleje fordi du ville have en livline, hvis nu du ikke kunne falde til i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
hejtildigframig
Hej.
vi er flyttet.
hvor langt tid er det jeg har til at søge om opholdskort i dk efter jeg er flyttet til hertil? var det 3 måneder? jeg har nemlig lidt travlt så såfremt det er muligt vil jeg gerne lige bruge et par uger på at samle alle papirerne, og så er der gået et måneds tid, er det okay?
edit:
og det er FA1 jeg skal bruge, ikke?
edit2:
jeg synes EU/FA1 er meget besværlig, det ligner at mange af siderne nærmest går dobbelt? jeg forstår det ikke lige
vi er flyttet.
hvor langt tid er det jeg har til at søge om opholdskort i dk efter jeg er flyttet til hertil? var det 3 måneder? jeg har nemlig lidt travlt så såfremt det er muligt vil jeg gerne lige bruge et par uger på at samle alle papirerne, og så er der gået et måneds tid, er det okay?
edit:
og det er FA1 jeg skal bruge, ikke?
edit2:
jeg synes EU/FA1 er meget besværlig, det ligner at mange af siderne nærmest går dobbelt? jeg forstår det ikke lige
Senest rettet af hejtildigframig 21.05.2011 20:59:22, rettet i alt 1 gang.
Efter ca. 10 uger i Sverige, kan din ægtefælle søge om et dansk opholdskort
-
hejtildigframig
Hej 
jeg er flyttet tilbage til dk, har været i sverige næsten et halvt år
jeg er flyttet tilbage til dk, har været i sverige næsten et halvt år
Inden for 90 dage efter I er flyttet