Ophold i Sverige / ansøgning om ophold i DK efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

byberg1@gmail.com

Re: Ophold i Sverige / ansøgning om ophold i DK efter EU-reg

Indlæg af byberg1@gmail.com » 28.04.2011 09:44:36

Hej Fundliver199,

Tak for dit interessante svar - men nu tabte du mig helt :o

Hvordan kan vi på nuværende tidspunkt benytte "retten til fri bevægelighed" og flytte til Danmark og arbejde :? :? :?

Missy oplyste mig igår:
citat:
"Det er desværre ikke muligt at arbejde i Danmark med et EU opholdskort. Der skal man have en arbejdstilladelse fra udlændinge service." citat slut

Vores plan har hidtil været, at vi nu i en periode har "reelt og faktisk ophold i Sverige," hvorefter vi om et par måneder vil søge om ophold i Danmark efter EU-reglerne.
Er det ikke denne fremgangsmåde, vi skal køre efter?
Eller har du et bedre forslag???
Vi ønsker selvsagt begge at bo og arbejde i Danmark så snart det er muligt .

Vi ser frem til dit svar med stor forventning :D

Mvh
Su og Søren

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2011 09:49:06

I skal selvfølgelig have boet et stykke tid i Sverige, før I kan flytte videre til Danmark via EU-reglerne, det er klart. Men det fremgik jo ikke af dit seneste indlæg, hvornår I var flyttet til Sverige, eller at Su ligefrem stod med et jobtilbud på hånden og gerne ville begynde at arbejde i morgen.

Men svaret er altså, at hun må vente med at arbejde i DK, til I er flyttet hertil, og formentlig i praksis også til hun har fået sit danske opholdskort. Så længe I bor i Sverige, kan hun til gengæld arbejde der.

byberg1@gmail.com

Indlæg af byberg1@gmail.com » 28.04.2011 10:22:45

Hej Fundliver199,

Tak for dit hurtige svar.

Her er en lille oversigt over vores forløb:
* Primo december 2010 blev Su's ansøgning om ægtefællesammenføring afvist, og Su blev bedt om at forlade Danmark straks!
* D. 06.12.2010 flyttede vi til Malmö i et lejet værelse med henblik på at ansøge om ”Ægtefællesammenføring efter EU-regler i Danmark."
* D. 14.01.2011 fik Su ”Uppehållskort för unionsmedborgares familjemedlem enligt EES-avtalet,” – gyldigt i 5 år.
* Vi har begge modtaget Personbevis og svensk personnummer fra Skatteverket i Malmö.
* I marts d.å. købte vi en lille lejlighed i Malmö, hvor vi nu bor.

Hvornår ville du mene, at det var optimalt for os at ansøge om dansk opholdskort for Su efter EU-reglerne?

Mvh
Søren

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2011 10:30:03

Det kan I gøre når som helst. I har snart boet 5 måneder i Sverige, og det er mere end rigeligt. I kan også vælge at blive i jeres svenske ejerbolig, til US har behandlet sagen. umiddelbart er det jo lidt drastisk at købe en bolig og så flytte ud af den igen allerede efter 2 måneder.....

Byberg

Indlæg af Byberg » 25.06.2011 16:49:10

Hej Fundliver199,

Jeg har været så glad for dine og dine flinke kollegers svar - senest dit svar af d. 28.04.2011 - at jeg nu tillader mig at spørge jer til råds igen; I er tydeligvis særdeles godt inde i den - for mig - totalt komplicerede og uoverskuelige lovgivning.

Su og jeg har nu boet mere end 6 måneder i Malmö, heraf de seneste 4 måneder i vores egen dejlige lille lejlighed i Söderkulla. Men - ærlig talt - vi er ved at være lidt trætte af den daglige kørsel over broen - der bli'r jo brændt en del benzin og bropenge af i den forbindelse, og det kan mærkes på pengepungen :(

Vi vil nu igangsætte ansøgning om ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne, som I har rådet os til.

Spørgsmål:

1. Jeg formoder, at vi skal benytte ansøgningspakken benævnt EU/FA1?

2. Er der noget, vi skal være SÆRLIGT opmærksomme på, når vi udfylder de to skemaer?

3. I "Skema 2" skal vi bl.a. besvare: "Hvilken type bopæl har/havde du i dette EU-land? Ejerbolig? Lejebolig? Fremlejebolig? Andet; hvilken?"
Vi har jo købt en såkaldt ”Bostadsrätt,” der vel nærmest svarer til en dansk "Andelslejlighed." I hvilken af de nævnte kategorier ville du sætte vores type bopæl?

4. Så snart vi har modtaget jeres svar på denne henvendelse, vil vi indsende vores ansøgning. Har du nogen idé om, hvornår vi så kan forvente at modtage Opholdskort for Su?

Vi ser meget frem til at høre fra jer, på forhånd tak - og ha' en go' weekend :D

Mvh
Su og Søren

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2011 17:17:50

1) Ja.

2) I skal være særligt opmærksomme på de store krav til dokumentation for "faktisk og reelt ophold", som US stiller, men det har ikke noget at gøre med udfyldelse af ansøgningsskemaet.

3) Andet - bostadsrät (andelslejlighed).

4) Det tager alt mellem nogle få uger og 6 måneder eller nogen gange mere. US har et servicemål på 3 måneder, med det regnes først fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst, dvs. I har fremsendt det sidste lille stykke papir, som de har bedt jer om.

Byberg

Indlæg af Byberg » 25.06.2011 17:31:16

Hej Fundliver199,

Tusind tak for dit hurtige og klare svar :D

Vi går fluks igang med udfyldelse af skemaer, etc...

Mvh
Su og Søren

Besvar