Hej,
Jeg har fulgt lidt med på dette forum og læst de forskellige vejledniner, da reglerne muligvis kan blive relevante for mig (men står dog ikke pt midt i procedurerne).
Der er stor tillid til "Sverige-modellen" på dette forum, altså at flytte til Sverige, blive sammenført med sin ægtefælle efter EU-reglerne, og så flytte tilbage til Danmark. Jeg har også fået det indtryk, at det er en løsning der virker. Bl.a står der i indlægget om ofte stillede spørgsmål at: "Udlændingeservice har tilsvarende truffet nogle afgørelser, hvis indhold er, at 8-10 ugers jobsøgning i et andet EU-land er nok til, at man har udnyttet sin ret til fri bevægelighed."
Men Ritzau skrev i går ( http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... par-ophold ) omkring Sverige-modellen, at
"Den 8. april vandt DNM det, som Torben Wilken kalder for en "delsejr" over Integrationsministeriet, da en kvindelig ikke-EU-borger efter små 10 års kamp fik tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark sammen med sin søn.
Kvinden og hendes danske mand var ifølge DNM det første par, der i 2002 benyttede sig af Sverige-løsningen, og også det første par, som missionen er lykkedes for.
Torben Wilken vurderer, at afgørelsen vil føre til, at andre sager vil falde ud til fordel for tusinder af dansk-udenlandske ægtepar, der er bosat i Sverige."
Var 8. april i år første gang, at "missionen lykkedes"? For artiklen giver i mine øjne indtryk af, at dette par er de eneste, som har fået opholdstilladelse efter EU-reglerne?
Har jeg misforstået noget? Eller har journalisten?
Eller tager det 10 års kamp at komme hjem fra Sverige??
Kh. Miggo
Er Sverige-modellen kun lykkedes én gang??
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Er Sverige-modellen kun lykkedes én gang??
Nej, det er ikke reglen, at det skal tage 10 år
Der har i den seneste tid været adskillige glade indlæg fra par, der har fået opholdskort på endda meget kortere tid.
Men nu bor jeg i et land, hvor konspirationsteorier florerer, så smittet heraf tænker jeg at artiklen måske er bragt med henblik på at få folk til at OPGIVE at benytte deres EU-rettigheder i troen på at det er enormt svært, langsommeligt og næsten uoverkommeligt
Altså: bestilt af hr. Pind og/eller DF/regeringen/?
Der har i den seneste tid været adskillige glade indlæg fra par, der har fået opholdskort på endda meget kortere tid.
Men nu bor jeg i et land, hvor konspirationsteorier florerer, så smittet heraf tænker jeg at artiklen måske er bragt med henblik på at få folk til at OPGIVE at benytte deres EU-rettigheder i troen på at det er enormt svært, langsommeligt og næsten uoverkommeligt
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Er Sverige-modellen kun lykkedes én gang??
Kvinden har ifølge artiklen fået PERMANENT opholdstilladelse efter EU-reglerne, hvilket jo er noget andet end opholdstilladelse.
Desuden må man antage, at der er tale om et par, der søgte før juli 2008, dvs. før Danmark anerkendte, at retten til fri bevægelighed også galdt for personer, der ikke havde arbejdet men kun boet i et andet EU-land.
Artiklen er jo ikke særlig rig på informationer, men jeg vil gætte på, at kvinden har haft ophold i Danmark efter de nationale regler, fordi parret i sin tid fik afslag efter EU-reglerne. Men at hun nu har fået permanent opholdskort efter EU-reglerne, fordi US har erkendt, at den afgørelse, som de traf for mange år siden, var forkert.
Man skal generelt passe på med at drage alt for mange konklusioner ud fra Ritzau-telegrammer, da de ofte er meget overfladiske. Og nej denne historie har absolut ingen relevans for dem, der bruger EU-løsningen i dag.
Desuden må man antage, at der er tale om et par, der søgte før juli 2008, dvs. før Danmark anerkendte, at retten til fri bevægelighed også galdt for personer, der ikke havde arbejdet men kun boet i et andet EU-land.
Artiklen er jo ikke særlig rig på informationer, men jeg vil gætte på, at kvinden har haft ophold i Danmark efter de nationale regler, fordi parret i sin tid fik afslag efter EU-reglerne. Men at hun nu har fået permanent opholdskort efter EU-reglerne, fordi US har erkendt, at den afgørelse, som de traf for mange år siden, var forkert.
Man skal generelt passe på med at drage alt for mange konklusioner ud fra Ritzau-telegrammer, da de ofte er meget overfladiske. Og nej denne historie har absolut ingen relevans for dem, der bruger EU-løsningen i dag.