EU regler og ansøgningsprocedurer

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kgryl

EU regler og ansøgningsprocedurer

Indlæg af kgryl » 11.04.2011 00:17:26

Hej,

Jeg har et par spørgsmål vedrørende EU lov om familiesammenførelse. Jeg har forsøgt at finde svarene herinde og på forskellige hjemmesider, men uden held. Så nu prøver jeg at spørge her:) Jeg forklarer først lige vores situation. Min kæreste er fra Guatemala og efter at have boet sammen i Guatemala i et par år og han har været her, har vi besluttet os for at gifte os. Planen er at han kommer i slutningen af maj og at vi gifter os i starten af august da hans familie rejser rundt i Europa på det tidspunkt. Efter vi har giftet os vil vi rejse videre til Barcelona, finde en lejlighed og søge om opholdstilladelse til ham der.

Som planen er nu, tilbringer vi altså lidt over 2 måneder i Danmark inden vi tager til Barcelona. Vi satser på at finde en lejlighed hurtigt (kontakte udlejere allerede i DK osv) og så søge om opholdstilladelse lige inden hans visum udløber. Men jeg er i tvivl om, om det vil skabe problemer for os i forhold til at få tilladelsen. Altså 1) at vi kun når at bo i Spanien i 8-10 dage, og 2) at vi søger lige inden hans visum udløber. Er det en dårlig idé? I forhold til hans chancer for at få opholdstilladelse altså. Og er det nok tid i forhold til alt hvad der skal arrangeres inden (går ud fra jeg skal være registreret, have åbnet bankkonto osv inden vi søger eller hvordan)? Vores anden mulighed er at han venter længere tid med at komme til DK, men vi er ved at være lidt utålmodige.. så vil helst at han kommer i slutningen af maj.

Vi har tænkt os at blive i Barcelona i 3 mdr (hvor jeg tager mine dagpenge med og søger job). Vi søger opholdskort der med det samme og efterfølgende (inden hjemrejsen) søger vi om at få ham med til Danmark dvs. der går 6 mdr inden vi søger i DK. Men det er vel fint nok så længe han har et processuelt ophold ik? Eller hvad..? I forhold til det med dagpengene.. Skal jeg registreres i Spanien hvis jeg modtager dagpenge og dermed betaler dansk skat? Og i så fald, skal jeg registreres inden vi søger familiesammenførelse? Uha.. mange spørgsmål. Sorry! Er bare en smule forvirret over de regler.

Slutteligt.. Ved i hvor man kan læse om krav og procedurer vedr ansøgning under EU lov? Har læst en del, men ikke noget om hvilke krav der stilles til ham (og mig), hvor lang tid behandlingen af ansøgningen tager osv.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. Katja

En lille ting til.. min kæreste er musiker og har fået tilbud om at afholde nogle koncerter i Italien. Er det muligt for ham at rejse mens hans ansøgning bliver behandlet?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: EU regler og ansøgningsprocedurer

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.04.2011 01:35:56

Eftersom du selv er unionsborger (går jeg ud fra), skal han ikke søge om opholdstilladelse i Spanien. Han skal søge om et opholdskort, som er noget lidt andet.

I kan godt flytte derned først og derefter anmode de spanske immigrationsmyndigheder om det registreringsbevis du skal have og det opholdskort han skal have. Sagsbehandlingstiden for opholdskortet er maksimalt seks måneder. Dette gælder uanset hvilket EU-land, der søges til. Reglerne er ens i samtlige medlemslande samt i Norge, Island og Schweiz.

At sagsbehandlingen kan tage op til seks måneder, har dog ingen reel betydning, for hans rettigheder træder i kraft i det sekund, han afleverer ansøgningsskemaet til myndighederne. Det vil bl.a. sige ret til læge- og hospitalsbehandling på lige fod og vilkår med en hvilken som helst spanier, samt retten til at søge og tage imod arbejde. Med EU-retten i hånden, er der således ikke noget, der hedder processuel ophold. Men han må kun tage imod arbejde i det land, hvor I bor på det aktuelle tidspunkt.

Han må f.eks. ikke bo i Spanien sammen med dig, og modtage hyre fra en arbejdsgiver i Italien.

Dit registreringsbevis skal søges senest tre måneder efter ankomst til Spanien. Din ægtefælles opholdskort skal søges inden hans visum udløber.

Du kan læse meget mere om EU-retten i menu'en "Jeg vil..." øverst oppe på siden og der er også gode råd i nedenstående tråd:

viewtopic.php?f=7&t=3705
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.04.2011 05:12:11

Du kan læse en hel del om at bo i Spanien her: http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre ... W/AESforum

og om at flytte rundt i EU her: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catid=25&langid=da
mh
Rådgiver for ÆUG

kgryl

Indlæg af kgryl » 11.04.2011 14:44:34

Mange tak for det hurtige svar!

Men taget i betragtning af at vi kommer til spanien kun 2 uger forinden min mands visum udløber, er der så nok tid til at jeg søger registreringsbevis og han opholdkort? Lad os sige vi finder en bolig indenfor en uge.. det vil altså sige at vi kun har 1 uge til at søge registreringsbevis og opholdskort. Jeg skal vel søge registrering før han kan søge opholdskort ikke? Og hvor lang tid tager det? Eller kan vi søge samtidig? Og er der andre ting der skal ordnes inden? Synes ikke jeg kan finde svarene i linket nemlig.. har læst det igennem mindst 10 gange:-) Og hvis vi har brug for mere tid til at ordne sagerne i Spanien, skal vi nemlig ændre hans billet.

Mvh. Katja

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.04.2011 15:28:53

I kan tage på den spanske ambassade i København og ordne tingene inden I rejser derned. Det er blot at udfylde nogle få ark papir, og afleverer dem.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.04.2011 16:38:36

I har følgende forpligtelser, når I flytter til Spanien:

1) Ved jeres indrejse skal din ægtefælle være i besiddelse af et gyldigt visum.

2) Senest 3 måneder efter jeres ankomst skal I søge om henholdsvis registreringsbevis og opholdskort.

Andre forpligtelser har I sådan set ikke. Men jeg mener, at det er almindelige sund fornuft, at I også bør melde jeres ankomst til de spanske myndigheder, før din ægtefælles visum udløber. Dette mest af hensyn til din ægtefælle, som i modsat fald ikke kan dokumentere over for f.eks. politiet, at han opholder sig lovligt i Spanien, hvis de stopper ham på gaden og beder om at se hans papirer.

I bør derfor både indrejse og henvender jer til de spanske myndigheder, før visum udløber. Men så må det også være fuldt tilstrækkeligt.

kgryl

Indlæg af kgryl » 11.04.2011 18:24:42

Ahh ok. Jeg troede at man skulle opholde sig i Spanien og have bolig der inden vi søgte opholdskort og at alt skulle være ordnet inden min mands visum udløber. Så det er meget gode nyheder i lige gav mig. Det betyder at vi godt kan beholde hans nuværende billet. Tusind tak for hjælpen!

Lige et til spm...

Sidst min kæreste var i Danmark købte vi hans billet ud af landet herfra. Det betyder at han nu kommer på en returbillet og derfor ikke har nogen billet ud af landet. Jeg går ud fra at vi er nødsaget til at købe en billet ud af Europa for han kan komme ind ik? Og i så fald... kan vi købe den billigste one-way (som vist er til Marokko)? Eller køber de ikke den i lufthavnen når han selv er fra Guatemala? Tænkte bare at han kan sige at han er på rundrejse, men ved ikke om de godtager den når han ikke har en billet fx fra Marokko til Guatemala.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2011 09:34:06

Ja hvis han er visumfri i Marokko, så er den model i princippet ok.

Jeg har dog aldrig hørt om nogen, som har gjort det i praksis, og han må nok forberede sig på at komme til at svare på spørgsmål om, hvor han har tænkt sig at rejse hen efter sit besøg i Marokko, og hvad han i øvrigt skal i Marokko, når han er færdig med at besøge sin ægtefælle i Danmark.

Og hvis forklaringen ikke er overbevisende, kan han i yderste konsekvens risikere at blive nægtet adgang til sit fly eller indrejse i Schengen. Så det sikreste er nok at købe en ny returbillet eller en enkeltbillet tilbage til Guatemala, som han så kan bruge på et senere tidspunkt. Eller måske afbestille og få de fleste af pengene retur.

kgryl

Indlæg af kgryl » 13.04.2011 18:45:00

Ja, det er nok det bedste. Mange tak for hjælpen!

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 20.04.2011 00:53:26

kgryl skrev:Ahh ok. Jeg troede at man skulle opholde sig i Spanien og have bolig der inden vi søgte opholdskort og at alt skulle være ordnet inden min mands visum udløber. Så det er meget gode nyheder i lige gav mig. Det betyder at vi godt kan beholde hans nuværende billet. Tusind tak for hjælpen!

Lige et til spm...

Sidst min kæreste var i Danmark købte vi hans billet ud af landet herfra. Det betyder at han nu kommer på en returbillet og derfor ikke har nogen billet ud af landet. Jeg går ud fra at vi er nødsaget til at købe en billet ud af Europa for han kan komme ind ik? Og i så fald... kan vi købe den billigste one-way (som vist er til Marokko)? Eller køber de ikke den i lufthavnen når han selv er fra Guatemala? Tænkte bare at han kan sige at han er på rundrejse, men ved ikke om de godtager den når han ikke har en billet fx fra Marokko til Guatemala.
I øvrigt er prisforskellen vel generelt meget lille på envejsrejse og returrejse, når vi snakker flyrejser udenfor EU, eller er jeg helt galt på den?

Red.:
I øvrigt en lille kommentar til jeres plan: Idet din kæreste er iberoamerikaner, kan han efter to års lovligt ophold i Spanien ansøge om spansk statsborgerskab. Jeg tænker mere i retning af, at det er så svært at søge dansk statsborgerskab for de fleste mennesker, og i øvrigt skal man vist vente 7 år, ikke sandt?

Og så ville jeg meget gerne vide, hvordan det går jer, idet jeg selv sidder med planer om måske at flytte til netop Barcelona! Held og lykke!
Senest rettet af Nordstjernen 20.04.2011 01:19:19, rettet i alt 1 gang.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 20.04.2011 00:56:55

Kim P. Nyberg skrev:At sagsbehandlingen kan tage op til seks måneder, har dog ingen reel betydning, for hans rettigheder træder i kraft i det sekund, han afleverer ansøgningsskemaet til myndighederne. Det vil bl.a. sige ret til læge- og hospitalsbehandling på lige fod og vilkår med en hvilken som helst spanier, samt retten til at søge og tage imod arbejde. Med EU-retten i hånden, er der således ikke noget, der hedder processuel ophold. Men han må kun tage imod arbejde i det land, hvor I bor på det aktuelle tidspunkt.

Han må f.eks. ikke bo i Spanien sammen med dig, og modtage hyre fra en arbejdsgiver i Italien.
Undskyld, hvis dette er et dumt spørgsmål, men hvad sker der, hvis en person med opholdskort i fx. Spanien laver et firma med base i Spanien og så vil sælge sit produkt til andre EU-lande? Har vedkommende så automatisk mindre rettighed end en EU-borger? Fx. kan en musiker eller kunstner jo stort set ikke overleve uden at tage jobs i udlandet. Er der nogle smutveje (fx at momsregistrere sit firma)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2011 05:38:49

Nej det er ikke den samme situation. Der er jo fri bevægelighed over landegrænserne i EU for handel med både varer og serviceydelser, og det har naturligvis ikke noget at gøre med, hvilken nationalitet ejeren af firmaet har.

Det er heller ikke automatisk udelukket, at en 3. lands borger kan arbejde som grænsependler i EU. Danmark har restriktive regler på det område, men det er ikke sikkert, at alle andre EU-lande også har det, og desuden findes der direktiver, som Danmark ikke deltager i pga. vores retsforbehold.

I virkeligheden kan man måske endda diskutere, om ikke det er i strid med reglerne, at Danmark spærrer adgangen til det danske arbejdsmarked for 3. lands borgere, der er familiemedlemmer til unionsborgere og dermed omfattet af opholdsdirektivet.

I hvert fald må man da sige, at det er i strid med ånden i reglerne, som jo handler om, at vi skal skabe et stort fælles arbejdsmarked, og at det generelle princip skal være ligebehandling af de borgere, der opholder sig på unionens område, uden hensyn til nationalitet.

Det er også svært at se, at det tjener noget rationelt formål at gøre det, så måske skal det mest af alt ses som en slags chikaneforanstaltning over for dem, der "omgår" de stramme danske regler via Malmømodellen, eller som en generel indrømmelse til Dansk Folkepartis modvilje med mennesker fra såkaldt "ikke-vestlige lande".

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.04.2011 05:58:15

Mht. grænseoverskridende arbejde er der jo forskel på om man leverer serviceydelser eller varer over grænser, eller om man bor i et land og har fast arbejdsplads i et andet.

Det er nok først og fremmest skattevæsenet, man skal spørge om hvilke regler, der gælder for et firma, der leverer varer/serviceydelser indenfor og udenfor bopælslandets grænser. Mit bud er, at der formodentlig gælder de samme regler for en udenlandsk juridisk person, som gælder for en national juridisk person.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar