Familiesammenføring efter EU retten
Re: Familiesammenføring efter EU retten
Hej...
Det ville nok være meget dumt, at prøve at snyde.
Og du kan jo prøve at se på dette link, hvor nemt det er at se, hvor folk er, hvis myndighederne får lyst til det.
http://beep.tv2.dk/entry.php/id-399525.html
Mvh DBS
Og du kan jo prøve at se på dette link, hvor nemt det er at se, hvor folk er, hvis myndighederne får lyst til det.
Mvh DBS
Hmm, det kunne jo også virke den anden vej. Hvis jeg kunne få mine oplysninger for mine telefoner fra de 3 mdr jeg boede I Sverige burder der ikke være nogen tvivlDBS skrev:Hej...
Mvh DBS
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Lost, det fremgår af artiklen at vedkommende måtte en tur i retten for at få lov til at se sine egne oplysninger, så det er nok den langsommeligste, dyreste og mest besværlige måde at dokumentere sit ophold på.
Har du købt ind med visa- eller kreditkort, betalt husleje mv. via banken, så kan du selv næsten gratis printe kontoudtog ud, hvoraf det fremgår hvor og hvilke datoer du har handlet, og at du har betalt husleje mv. i Sverige.
Har du købt ind med visa- eller kreditkort, betalt husleje mv. via banken, så kan du selv næsten gratis printe kontoudtog ud, hvoraf det fremgår hvor og hvilke datoer du har handlet, og at du har betalt husleje mv. i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej....
Ja det nemmeste er faktisk at små shoppe hele tiden, og ikke hæve over beløb.
Købe en pakke cigaretter eller pakke tyggegummi om morgen på vej på arbejde (selvfølgelig i sverige)
Købe lidt ind om aften på vej hjem fra arbejde (igen i sverige)
Så har du lige pludselige et pendlerkort, og et kontoudtog der kan bekræfte hinanden.
Og hvis du så husker også at små shoppe i weekenden, således at det dokumenters at du var i Sverige både Lørdag og Søndag, måske skal du tænke lidt anderledes, og ikke købe alt ind om Lørdagen, men "glemme" at købe en liter mælk, som du så køber om Søndagen, jeg så har du et kontoudtog, der dokumentere hvor du var.
Mvh DBS
Ja det nemmeste er faktisk at små shoppe hele tiden, og ikke hæve over beløb.
Købe en pakke cigaretter eller pakke tyggegummi om morgen på vej på arbejde (selvfølgelig i sverige)
Købe lidt ind om aften på vej hjem fra arbejde (igen i sverige)
Så har du lige pludselige et pendlerkort, og et kontoudtog der kan bekræfte hinanden.
Og hvis du så husker også at små shoppe i weekenden, således at det dokumenters at du var i Sverige både Lørdag og Søndag, måske skal du tænke lidt anderledes, og ikke købe alt ind om Lørdagen, men "glemme" at købe en liter mælk, som du så køber om Søndagen, jeg så har du et kontoudtog, der dokumentere hvor du var.
Mvh DBS
-
fundiver199
Helt enig med DBS, og så meget behøver man måske endda ikke at gøre ud af sagen. Man skal jo blot opholde sig mere tid der, hvor man bor, end andre steder, så om der f.eks. ikke er købt ind om søndagen, det kan næppe have nogen betydning.
Problemet er mere, hvis dokumentationen for indkøb består af navnløse kassebonner fra supermarkedet. For dem kan man jo have fået en ven i Sverige til at samle for sig, medens man selv har opholdt sig i f.eks. sine forældres lejlighed i Esbjerg hele tiden. F.eks. den samme ven, som man har fået til at lave en konkrakt, hvor der står, at man bor i hans lejlighed i Malmø.
Problemet er mere, hvis dokumentationen for indkøb består af navnløse kassebonner fra supermarkedet. For dem kan man jo have fået en ven i Sverige til at samle for sig, medens man selv har opholdt sig i f.eks. sine forældres lejlighed i Esbjerg hele tiden. F.eks. den samme ven, som man har fået til at lave en konkrakt, hvor der står, at man bor i hans lejlighed i Malmø.
Hej....
@Fundiver
Jeg flytter imorgen til Sverige, og jeg flytter langt op (bevist valg) således at jeg er 10 timer fra min tidligger DK adr.
Min bolig i DK er fremlejet.
Boligen i Sverige er lejet hos kommunen.
Planlægger at bo i Sverige i 4 mdr.
Mit arbejde er som rejsemontør, og det er her min store bekymring er
Udsnit af min kontrakt:
Nu har firmaet så planlagt, at jeg tager en uge til Norge, kommer hjem 1-2 dage, smutter til Hviderusland, i 3 - 4 dage, tager videre til Estland frem til Påske (i Påsken er jeg hjemme (Sverige)), efter påske forsættes i Estland 2 uger, herefter er det lidt uvist, men kan ske at blive Hviderusland igen i 3,5 uge.
Jeg forventer senere på min 4 mdr. periode at kan komme til at arbejde hos den kunde som ligger i byen hvor jeg bor (gå afstand).
Al rejse aktivitet kan dokumenters (rejseafregninger og timeseddeler) og forgår selvfølgelig enten i bil, eller fra Arlanda lufthavn.
Den tid hvor jeg ikke er på arbejde, er jeg selvfølgelig på min hjemme adr. (Sverige), der bliver igen arbejde i DK.
Min store bekymring ligger ganske enkelt på, er jeg nok hjemme ?
Hvad kan jeg gøre / dokumentere for at få en kommende ansøgning hos US til at "glide" nemmere igennem ?
Mvh DBS
@Fundiver
Jeg har et spørgsmål vedr. min egen situation.Man skal jo blot opholde sig mere tid der, hvor man bor, end andre steder, så om der f.eks. ikke er købt ind om søndagen, det kan næppe have nogen betydning.
Jeg flytter imorgen til Sverige, og jeg flytter langt op (bevist valg) således at jeg er 10 timer fra min tidligger DK adr.
Planlægger at bo i Sverige i 4 mdr.
Mit arbejde er som rejsemontør, og det er her min store bekymring er
Udsnit af min kontrakt:
Kontrakten er lavet i 2002."firma" ansætter hermed "DBS" i stillingen som rejsemontør, Arbejdesområdet omfatter primært de nuværende områder af Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island, de baltiske lande samt færøerne, i enkelte tilfælde kan arbejdesområdet omfatte andre EU lande end de nævnte og i sjældne tilfælde hele verden.
Nu har firmaet så planlagt, at jeg tager en uge til Norge, kommer hjem 1-2 dage, smutter til Hviderusland, i 3 - 4 dage, tager videre til Estland frem til Påske (i Påsken er jeg hjemme (Sverige)), efter påske forsættes i Estland 2 uger, herefter er det lidt uvist, men kan ske at blive Hviderusland igen i 3,5 uge.
Jeg forventer senere på min 4 mdr. periode at kan komme til at arbejde hos den kunde som ligger i byen hvor jeg bor (gå afstand).
Al rejse aktivitet kan dokumenters (rejseafregninger og timeseddeler) og forgår selvfølgelig enten i bil, eller fra Arlanda lufthavn.
Den tid hvor jeg ikke er på arbejde, er jeg selvfølgelig på min hjemme adr. (Sverige), der bliver igen arbejde i DK.
Min store bekymring ligger ganske enkelt på, er jeg nok hjemme ?
Hvad kan jeg gøre / dokumentere for at få en kommende ansøgning hos US til at "glide" nemmere igennem ?
Mvh DBS
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du har haft det samme job i DK, ikke? Og der er aldrig nogen, der har påstået at du var udrejst af DK og skulle aflevere dit sygesikringsbevis vel?
Min juridiske vurdering af din situation i Sverige vil være den samme: du bor i Sverige, og har et job, hvis indhold indebærer at du har megen rejseaktivitet. Du vender dog altid hjem til din 'base' på fri- og feriedage.
I øvrigt mener jeg ikke, du er forpligtet til at oplyse om din rejseaktivitet til US, når/hvis du vil tilbage til DK. Du er vel kun forpligtet til at oplyse om OPHOLD, og det er noget andet. Man har ikke i juridisk forstand 'ophold' i et land, hvis man er der på studie-/ferie- eller arbejdsrejse. Man har først ophold, hvis der kræves en opholdstilladelse/ registreringsbevis.
Min juridiske vurdering af din situation i Sverige vil være den samme: du bor i Sverige, og har et job, hvis indhold indebærer at du har megen rejseaktivitet. Du vender dog altid hjem til din 'base' på fri- og feriedage.
I øvrigt mener jeg ikke, du er forpligtet til at oplyse om din rejseaktivitet til US, når/hvis du vil tilbage til DK. Du er vel kun forpligtet til at oplyse om OPHOLD, og det er noget andet. Man har ikke i juridisk forstand 'ophold' i et land, hvis man er der på studie-/ferie- eller arbejdsrejse. Man har først ophold, hvis der kræves en opholdstilladelse/ registreringsbevis.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej...
Har en E104, der siger at jeg har været socialt forsikret i DK, siden den dag jeg kom til verden, og til nu
Mange tak for dit indlæg
Mvh DBS
Har haft samme job siden 2002.Du har haft det samme job i DK, ikke? Og der er aldrig nogen, der har påstået at du var udrejst af DK og skulle aflevere dit sygesikringsbevis vel?
Har en E104, der siger at jeg har været socialt forsikret i DK, siden den dag jeg kom til verden, og til nu
Mange tak for dit indlæg
Mvh DBS
-
fundiver199
Hvis du arbejder fast i f.eks. Danmark og i den forbindelse overnatter i en bolig i Danmark, så vil svenskerne tælle overnatninger i denne bolig og sige, at hvis der er for mange af dem, så er du reelt bosat i Danmark. Men overnatninger på forskellige hoteller i nærheden af forskellige kunder må nødvendigvis være noget andet. Ellers kunne personer med dit erhverv eller f.eks. langturschauffører jo slet ikke bo i Sverige, og sådan er det naturligvis ikke.
Det eneste ”problem” er derfor, at du ikke vil kunne samle dokumentation ved f.eks. at betale med kreditkort i Sverige de dage, hvor du befinder dig et andet sted. Men hvis dine kreditkorttransaktioner viser, at du har befundet dig i Finland og Estland og hvad ved jeg, og ikke i det samme område i Danmark, så er der jo stadig ikke noget derved, der indikerer, at du har haft bopæl i Danmark hele tiden.
Så det kan da godt være, at det kan give anledning til lidt diskussion frem og tilbage med US, men jeg er helt enig med mh i, at det ikke kan have nogen betydning for jeres sag, at du har det job, som du har.
Det eneste ”problem” er derfor, at du ikke vil kunne samle dokumentation ved f.eks. at betale med kreditkort i Sverige de dage, hvor du befinder dig et andet sted. Men hvis dine kreditkorttransaktioner viser, at du har befundet dig i Finland og Estland og hvad ved jeg, og ikke i det samme område i Danmark, så er der jo stadig ikke noget derved, der indikerer, at du har haft bopæl i Danmark hele tiden.
Så det kan da godt være, at det kan give anledning til lidt diskussion frem og tilbage med US, men jeg er helt enig med mh i, at det ikke kan have nogen betydning for jeres sag, at du har det job, som du har.
Hej...
Mange tak for svar.
Det er sådan, at indtil dato, har jeg altid gjort sådan, at udlæg for firma, forgår på et kreditkort, dette grundet 30 dages rentefri kredit, og kun 7 dages kredit til firmaet
Privat indkøb, dette er normalt mad og fornøjelser, har forgået på et andet, disse er som regel dagligt, specielt efter nogen kunder ikke tager imod kontanter i deres kantine.
Så det er jo bare at bruge den svenske konto, som jeg normalt brugte mit visa/dankort.
Nu er det sådan, at min rejser altid ville være dokumenteret i vores timesystem, afrejse tidspunkt og hjemkomst fremgår på klokkeslet, hver rejse medføre en afregning, med "godkendelse mail", som igen medføre en transaktion til min konto.
Timer fra afregning, overføres i timeregskab, som derefter fremgår af lønseddel.
Så dokumentation, er der nok af
, måske endda så meget, at det er lige ved at forvirre
Hvad vil I forslå, at jeg fremsender, til US, når vi indgiver ansøgning om familiesammenføring ?
Skal vi sende, "kun det nødvendige" (fremgår af ansøgningsskema), eller skal vi sende "hele dynen" ?
Et spørgsmål, i en hel anden boldgade, det er sådan at hun har russisk kørekort, og dette kan byttes lige over til DK kort, inden for 90 dage (før hen var det 14 dage), kan dette gøres inden vi får afgørelse fra US ?(Vi flytter til DK, og indgiver ansøgning fra DK, om FS)
Mvh DBS
Mange tak for svar.
Det er sådan, at indtil dato, har jeg altid gjort sådan, at udlæg for firma, forgår på et kreditkort, dette grundet 30 dages rentefri kredit, og kun 7 dages kredit til firmaet
Privat indkøb, dette er normalt mad og fornøjelser, har forgået på et andet, disse er som regel dagligt, specielt efter nogen kunder ikke tager imod kontanter i deres kantine.
Så det er jo bare at bruge den svenske konto, som jeg normalt brugte mit visa/dankort.
Nu er det sådan, at min rejser altid ville være dokumenteret i vores timesystem, afrejse tidspunkt og hjemkomst fremgår på klokkeslet, hver rejse medføre en afregning, med "godkendelse mail", som igen medføre en transaktion til min konto.
Timer fra afregning, overføres i timeregskab, som derefter fremgår af lønseddel.
Så dokumentation, er der nok af
Hvad vil I forslå, at jeg fremsender, til US, når vi indgiver ansøgning om familiesammenføring ?
Skal vi sende, "kun det nødvendige" (fremgår af ansøgningsskema), eller skal vi sende "hele dynen" ?
Et spørgsmål, i en hel anden boldgade, det er sådan at hun har russisk kørekort, og dette kan byttes lige over til DK kort, inden for 90 dage (før hen var det 14 dage), kan dette gøres inden vi får afgørelse fra US ?(Vi flytter til DK, og indgiver ansøgning fra DK, om FS)
Mvh DBS
Er det ikke rimeligt simpelt blot at give ægtefællen sit kreditkort og lade hende ordne indkøbene? Hvis hun ikke rejser med, er hun jo i stand til at skabe rigeligt med dokumentation.
Hej...
@Thomas T
Ja det har jeg ikke skrevet, hun kommer først til Sverige i Juli, derfor, men ja det ville være mere simple.
Mvh DBS
@Thomas T
Ja det har jeg ikke skrevet, hun kommer først til Sverige i Juli, derfor, men ja det ville være mere simple.
Mvh DBS
-
Mohammed83
DBS skrev:Hej....
Jeg har et spørgsmål vedr. min egen situation.
Hej DBS
Må man have lov til at spørge hvordan du har skaffet dig en bolig via den svenske kommune
Jeg har nemlig rimeligt svært ved selv at finde en lejlighed i sverige gennem deres kommune, idet man skal være registreret som borger i sverige, FØR man kan at bruge denne funktion. Så vidt jeg har forstået skal jeg FØRST finde mig en bolig, FØR jeg kan indregistrere mig som boende i Sverige.
Takker mange gange på forhånd
PS. jeg har dog INGEN hensigt i at snyde what so ever, jeg prøver bare med at komme med nogle gode modargumenter mod den lovgivning som iflg mig IKKE holder vand...
Man kan i princippet også lægge sit kreditkort og mobilen hos en ven man stoler på. Bede ham slukke mobilen i arbejdstiden og tænde den igen når det er fyraften. Når så vennen er ude og handle lidt, så kan han købe lidt "gratis" ind til sig selv på kreditkortet. Der findes altså huller i den rådne lovgivning.
På den anden side, så indbyder de selv til at man "prøve hullerne af" netop fordi de ikke har en jordisk chance for at nappe en og jo flere der prøver disse huller af, jo mere ser de at det ikke hjælper med den lov... Mht. overvågning, så tror jeg i presser den lidt.
Jeg nægter at tro at de behandler os som mordere og overvåger os pga familiesammenføring. Det ville først og fremmest koste KASSEN for staten, at søge disse oplysninger. For det andet så må det da et eller andet sted være et helvede at grave SÅ dybt ind for dem som bliver trukket ud til "dobbelt tjek". Troor ik der er recourcer til den slags.
Klart at muligheden er der, meeeeeen så havde man nok også fangede de fleste potentielle anden gangs forbrydere og rockere som render rundt via deres færten....
Dette er dog ikke en opfordring, kun en tanke.
Hej...
Den kommune jeg er i, lige et stykke oppe i sverige, og her er problemmet, at der er mange ledige lejligeheder (pt 15 - 18 stk), dette gør måske, at det er lidt nemmere.
Jeg skrev ganske enkelt til dem, og spurgte, vi havde lidt skriveri frem og tilbage, hvor de bla. ville have jeg fortalte om mig selv, og hvad jeg arbejde med.
Og så har jeg en aftale imorgen tidlige, så må vi jo se om jeg får en lejekontrakt, og en nøgle
Mvh DBS
Den kommune jeg er i, lige et stykke oppe i sverige, og her er problemmet, at der er mange ledige lejligeheder (pt 15 - 18 stk), dette gør måske, at det er lidt nemmere.
Jeg skrev ganske enkelt til dem, og spurgte, vi havde lidt skriveri frem og tilbage, hvor de bla. ville have jeg fortalte om mig selv, og hvad jeg arbejde med.
Og så har jeg en aftale imorgen tidlige, så må vi jo se om jeg får en lejekontrakt, og en nøgle
Mvh DBS
Ja, søger man ud på landet og bort fra storbyerne, er det ikke så svært at få sig en bolig i Sverige.