hjælp til at flytte tilbage

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sara9

hjælp til at flytte tilbage

Indlæg af sara9 » 26.03.2011 20:59:18

vi vil gerne flytte tilbage til danmark, men vi har bruge for lidt hjælp. Min mand har fået opholdskort i sverige efter eu-regler. Da vi bor i en fremlejet lejlighed er vi lidt i tvivl om hvordan vi skal bevise at vi har boet i sverige. Jeg har selv oprettet en bank konto og vi har heldigvis altid brugte vore kort da vi skulle handle. min mand er blevet registeriet hos skatteverket og vi har tænkt at han også starte sprogskole snart. vi har betalt alle vore husleje automatiks fra min svenske konto. jeg har også købt pendle kort til at køre frem og tilbage til københavn da jeg studere i københavn. men nu er jeg lidt i tvivl om det er nok at bevise at vi har boet reelt i sverige. og en anden ting mister min mand sin svenske opholdkort hvis vi søger opholdskort i danmark?

skaanebo

Re: hjælp til at flytte tilbage

Indlæg af skaanebo » 26.03.2011 21:24:20

Det afhænger jo bl.a. også af, hvor ofte I køber ind, hvor du betaler med et betalingskort, så det kan spores ved et kontoudtog fra din bank. Og hvad I har gjort ved din tidligere bolig i Danmark fx. Er den opsagt?

Din mand mister først sit opholdskort, når det formelt ugyldiggøres af Migrationsverket, hvilket normalt tidligst sker efter 6 måneder borte fra Sverige.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hjælp til at flytte tilbage

Indlæg af mh1 » 26.03.2011 21:29:47

Selv om du bor til fremleje må du jo have en lejekontrakt, siden din mand har fået opholdskort.

Hvis du/i har boet i Sverige længere tid end 3 mdr. og du har bevis for betaling af husleje i form af kontoudtog, samt bevis for indkøb af dagligvarer, pendlerkort med navn mv., har du formodentlig tilstrækkelig dokumentation. Men hvis du vil være sikker, kan i jo søge om dansk opholdskort inden i flytter. Din mand mister først sit svenske, når i flytter til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar