Familiesammenføring efter EU retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mohammed83

Familiesammenføring efter EU retten

Indlæg af Mohammed83 » 12.02.2011 13:53:11

Hej kære Medlemmer/hjælpere af ÆUG.

Jeg har nu læst en pæn del om familiesammenføring via EU retten og jeg syntes stadigvæk at det er ret svært.

Lidt om mig selv:
Jeg er snart 28 år, er født og opvokset i DK og er selvfølgelig Dansk statsborger. Jeg har fast arbejde i København med en nettoløn på ca. 15.000 kroner. Jeg har over 100.000 kroner i opsparing i banken (eftersom jeg gik efter de danske familiesammenførings-regler FØR de blev ændret iht. til den nye finanslovsaftale :cry: )

Jeg har en international/Makedonsk vielsesattest med min forlovede, som pt. bor nede i Makedonien, hun er 24 år.
Hun har desuden også fået lavet sit pas med mit efternavn på, så man kan se at vi er gift.

Jeg syntes at det er svært at forholde mig til hvordan jeg skal gribe sagen an. Jeg er en type, som godt kan lide at få skrevet tingene ned i punkter. Feks.

Jeg tror at min liste indtil videre ser sådan her ud hvis ikke jeg har glemt noget.

1) Søg lejlighed i Malmø
2) Indregistrere mig i Sverige
3) Oprette bankkonto
4) Søge opholdstilladelse efter EU retten i Sverige til min partner.
5) Indsamle nødvendig dokumentation
6) Send ansøgning til U.S om EU retten til Danmark efter minimum 10 uger (i mit tilfældet længere tid)
7) Flytte tilbage til Danmark efter en vis periode.

Jeg er interesseret i at bo i Sverige (i en vis periode, idet jeg gerne vil vende hjem til DK igen). Hvor lang tid jeg skal bo der er underordnet, for jeg vil gerne vise UdlændingeStyrelsen, at jeg kan etablere mig i Sverige mht. bolig og al den nødvendige dokumentation som hører til. Det vil være lidt dumt at etablere sig i Sverige i 10 uger, for så at få afvisning fra U.S. Jeg vil gerne være sikker i min sag, derfor vil jeg ikke forhaste mig.

Vedr. Bolig
Jeg vil gerne fastholde mit arbejde i DK og derfor vil jeg finde en bolig i Sverige eller rettere sagt Malmö. Det er mere for at der ikke er så langt at pendle imellem arbejdet og hjem. Jeg synes dog, at det er meget svært at finde en bolig i Malmö, specielt fordi jeg har svært ved sproget og de svenske forhold. (Det er lidt af et spring for mig :? ) Har set på de svenske bolig sites som der henvises til, men jeg går ud fra at jeg kun skal søge private udlejere idet man skal stå skrevet op i ventelister og registreres på diverse svenske hjemmesider.

Er der ikke en nemmere måde at fremskaffe sig en bolig på?
og den lejekontakt jeg indgår, når jeg har lejet en bolig i Sverige, skal den være permanent, eller løbe i minimum 2 år ?
(eller hvor lang tid er kontrakten passende for US ??? nogen der har erfaring)

Håber at jeg har fat i den rigtige ende, for jeg er nemlig ved at få gråt hår over det her. Jeg er meget frustreret over dette og kan ikke forstå hvorfor den lov skal ramme de forkerte personer !?

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med noget godt input til det med bolig og mht. min tjekliste :wink:
Ellers må jeg benytte mig af Go2Sweden i sidste ende, selvom det er en pæn sjat penge de vil have :(

Takker mange gange på forhånd

PS. Flot at se at der er så mange der skriver om deres problemer og svar, man bliver jo blot klogere af det.

Mange kærlige hilsner fra
Mohammed.

fundiver199

Re: Familiesammenføring efter EU retten

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2011 16:03:35

Kære Mohammed

Velkommen til forum. Din checkliste viser, at du har ganske godt styr på den såkaldte "sverigesløsning". Det er rigtigt, at der er meget pres på boligmarkedet i Malmø, og det er der ikke rigtig så meget, man kan gøre ved.

Løsningsmulighederne strækker sig fra at vente i de måske 2-3 år det tager at få en reel lejebolig, prøve lykken på det "grå" fremlejemarked i konkurrence med en hel masse andre, kende nogen man kan bo hos - eller søge bolig et andet sted end i Malmø og acceptere en længere transporttid til Danmark.

Jeg har en ven, som startede med at prøve lykken på fremlejemarkedet i Malmø. Efter 3-4 måneders forgæves søgning og dusinvis af resultatløse henvendelser til udlejere, der som regel ikke engang svarede ham, gav han op og accepterede at bo et andet sted end i Malmø.

Efter cirka 2 måneder havde han så en helt regulær 2-værelses lejebolig i Landskrona, hvor den lille familie nu er lykkeligt på plads.

Afstanden fra Landskrona til Malmø er 44 kilometer.

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 13.02.2011 14:50:15

fundiver199 skrev:Kære Mohammed

Velkommen til forum. Din checkliste viser, at du har ganske godt styr på den såkaldte "sverigesløsning". Det er rigtigt, at der er meget pres på boligmarkedet i Malmø, og det er der ikke rigtig så meget, man kan gøre ved.
Kære fundiver199

Tak for dit svar.

Med henvisning til det du kalder "Sverigesløsning", håber jeg du mener at "man løser problemet ved at flytte til Sverige". :oops:

Ja, der er selvfølgelige andre alternativer, det er klart og så må man tage dette til følge og bare bo det længere væk... :(
Det kunne bare være meget rart at bo tæt på :D

Spørgsmål 1
Mht. "det grå marked" så er det vel i orden iht. US at jeg lejer en bolig fra en privat, som EJER lejligheden.
- Jeg ska altså bare indgå i en kontrakt som er på minimum 2 år eller permanent ???

Spørgsmål 2
Jeg er lidt i tvivl om det er OK at leje sig ind i en ejerlejlighed eller i en andelsbolig. Men så længe man har en lejekontrakt og rent faktisk bor der, så kan jeg ikke se det store problem.

Spørgsmål 3
Desuden kan jeg jo i princippet godt leje mig ind hos en, som vil fremleje en lejlighed, lave en kontrakt på minimum 2 år og aftale indbyrdes med fremlejeren at jeg kun er interesseret i at bo der i 6 mdr. indtil jeg har fået styr på papirene, for så at flytte tilbage til DK når alt er som det skal være.

- Eller hvad ?

Beklager min opstilling af spørgsmål, jeg er jo typen der gerne vil have alt stillet op i punkter, så jeg er sikker på at jeg får svar på dem tilbage :lol: :lol:

Takker for jeres tålmodighed.
:mrgreen:
- Mohammed

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2011 14:59:40

Hvad angår US krav om, at du skal have haft "faktisk og reelt" ophold i Sverige, hvis I senere ønsker at flytte til Danmark efter EU-reglerne, så er der ingen regler om, at du ikke må fremleje en bolig, eller at du skal have kontrakt i så og så lang tid.

Der foretages en helhedsvurdering, og her er dine boligforhold kun en blandt flere ting, som der kigges på.

At dømme ud fra teksten på Nyidanmark, så vil man, såfremt du har haft et længerevarende ophold i et bolig, som du har købt eller lejet på tidsubegrænset kontrakt, umiddelbart anse betingelsen for at være opfyldt.

Men som følge af en aftale mellem regeringen og DF, så udtager US alligevel 50% af de ansøgninger, som ikke umiddelbart giver anledning til mistanke om snyd, til en ekstra kontrol.

Og så kan det jo i bund og grund være lige meget, om man "umiddelbart" opfylder betingelserne eller ej. For med den praksis, så må man under alle omstændigheder indstille sig på at blive udsat for en udvidet kontrol, hvor der også kigges på kasseboner og kontoudtog og jeg skal komme efter dig.

Så det vigtigste er nok bare, at man ikke bor c/o hos sin onkel eller noget andet, som er meget svært at dokumentere, og/eller som umiddelbart lugter af snyd og proforma.

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 15.02.2011 23:32:51

Tak for svar Fundiver199

Jeg har dog ingen planer om at snyde, jeg vil gøre det så ærligt som jeg nu kan så derfor er jeg indforstået med at fremvise kvitteringer, kontrakter, bonner, pendlerkort, osv osv.... det er jeg selvfølgelig 100 % indforstået med.

Så har jeg i realiteten ingen ting at være bekymret for mht. afvisningen fra Danmarks side eller hvad?
Altså så længe jeg har alt mit på det rene ?

Jeg mindes at have læst en del, som har fået ansøgningen afvist fra DK, mens de har haft deres ting i orden, så jeg er lidt skeptisk på det punkt...

Er det noget man kan gå videre med, hvis det er tilfældet at man bliver afvist af DK ???

-Det ville være syndt at være "ærlig" og have alt i orden, men stadigvæk at blive afvist... :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 07:52:50

Hvis man får afslag, så kan man klage over det. Og hvis man stadig bor i et andet EU-land end Danmark, så kan man også søge igen på et senere tidspunkt.

Der har i lang tid været et indlæg øverst i forum, hvor folk opfordres til at henvende sig, hvis de har fået afslag. Men det er der kun meget få, som har gjort.

Så på trods af, at der ifølge Integrationsministeriets tal er mange afslag, så er det åbenbart ikke dem, der læser dette forum, som får dem. Og det er jo sådan set meget postitivt, da det vel bl.a. er udtryk for, at man ikke får afslag, hvis man følger de råd og den vejledning, der gives her.

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 09.03.2011 16:46:35

MHT. lejlighed i sverige.

Jeg mener at have hørt at den lejlighed man lejer sig ind i, skal være en hyresrätt og IKKE en bostadsrätt, idet de svenske myndigheder ser hårdt ned på det (ved ik om fordi det måske fordi det skulle være ulovligt).

Kan der være noget om det ???

mvh
Mohammed

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.03.2011 17:48:25

Du må gerne bo i en bostadsrätt, men du skal få papir fra foreningen på, at du er godkendt som andrahandhyresgäst

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 11.03.2011 16:02:37

skaanebo skrev:Du må gerne bo i en bostadsrätt, men du skal få papir fra foreningen på, at du er godkendt som andrahandhyresgäst

-Mange tak til skaanebo :D

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 22.03.2011 22:28:24

fundiver199 skrev:At dømme ud fra teksten på Nyidanmark, så vil man, såfremt du har haft et længerevarende ophold i et bolig, som du har købt eller lejet på tidsubegrænset kontrakt, umiddelbart anse betingelsen for at være opfyldt.
Hej igen Fundiver

For lige at få det på det rene mht. bolig, så SKAL det være tidsubegrænset ophold på kontrakten ?

Syntes at have hørt at det kun er 10 uger man reelt skal opholde sig i et andet EU land inden man kan ansøge tilbage i Danmark.

I mine øre, lyder det som modsigelser... eller er der noget jeg har misforstået ?

mvh Mohammed83

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.03.2011 08:56:39

Det er ikke et absolut krav, at lejekontrakten skal være tidsubegrænset, men det er en af de ting, US ser på og som tæller på plussiden, når de vurderer om man har haft 'reelt ophold'.

Har man en fremleje på et begrænset antal måneder er det jo ikke nødvendigvis 'bevis' for at man har villet bo midlertidigt i Sverige, måske har man bare taget, hvad man nu kunne få, og håbet på at købe sig tid til at finde noget mere varigt.

De 10 uger er en tommelfingerregel, som stammer fra en dom, Franca Ninni-Orasche (sag C-413/01). Det er dog ikke sådan, at enhver, som har haft ophold i Sverige i 10 uger kan være stensikker på at få godkendt det som 'reelt ophold'. I sagen drejede det sig om at sagsøger havde haft ARBEJDE i 10 uger, og derfor havde opnået "status som arbejdstager i traktatens artikel 48’s forstand (efter ændring nu artikel 39 EF), for så vidt som beskæftigelsen ikke har en marginal og supplerende karakter."

Bor du kun 10 uger i Sverige, mens du arbejder i DK som grænsegænger, eller 5 timer om lørdagen som kasseekspedient i Sverige, vil du få svært ved at godtgøre at du har haft 'reelt ophold', især hvis du har boet som fremlejer på en 3 mdr.s kontrakt.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2011 12:06:36

Jeg er helt enig med mh. Jeg har desuden den fornemmelse, at et af problemerne med fremlejekontrakter er, at US generelt er meget mistænksomme i retning af, at disse nok er falske. Det er ikke så let at få en boligforening til at skrive under på en falsk lejekontrakt. Men kender man nogen i Sverige, er det omvendt relativt let at lave en falsk kontrakt om fremleje mellem to private personer.

Situationen for dem, som bor til fremleje i Sverige og arbejder eller læser i Danmark, er derfor den, at de-res fremlejekontrakt og huslejekvitteringer tilsyneladende ofte ikke tillægges nogen form for værdi som dokumentation. US skriver det ikke direkte sådan i deres afgørelser, men det er min klare fornemmelse efter at have læst 4-5 afslag, at det er sådan, det hænger sammen.

Det betyder så ikke, at man ikke kan gennemføre ”Malmømodellen” i en fremlejet bolig. Men det betyder, at man skal være meget omhyggelig med at samle dokumentation for sin daglige tilstedeværelse i Sverige ud over sin lejekontrakt og sine huslejekvitteringer samt de papirer, man får udstedt af svenske myndigheder.

Man skal f.eks. gemme pendlerkort MED NAVN PÅ, og i stedet for navnløse kasseboner fra supermarkedet, hvor man har betalt med kontanter, skal man sørge for at købe ind med et kreditkort. Hvis man på forhånd gør sig klart, at det er denne form for krav, der stilles, så kan forløbet sagtens gennemføres i en fremlejet bolig.

Det afgørende er IKKE varigheden af opholdet i Sverige, men som mh skriver, så stammer de 10 uger fra en dom, som handler om arbejdstagerbegrebet. Hvis man bor i Sverige som grænsegænger dvs. uden at arbejde eller være jobsøgende i Sverige, anbefaler ÆUG derfor i dag et ophold af mere end 10 ugers varighed. Bare for at være på den sikre side.

Der kan ikke gives nogen faste anvisninger på, hvor længe et ophold som grænsegænger skal have varet. Men 4 måneder kunne f.eks. være et godt bud på noget, der er ”på den sikre side”, hvis man har sin dokumentation i orden.

Når ÆUG ikke melder sådan noget ud i vores vejledninger her på hjemmesiden, så er det fordi, vi ikke kan afvise, at f.eks. 3 måneder eller 2 måneder kan være nok i nogle situationer. Og generelt mener vi, at det er vigtigere, at folk får succes med projektet, end at de får det ”overstået” så hurtigt som muligt.

Tankegangen om, at det skal ”overstås” hurtigt muligt, er generelt en næsten sikker vej til afslag, da man så typisk også vil undlade at foretage ret mange af de handlinger, som der kræves for at kunne dokumentere ”faktisk og reelt ophold”.

Mohammed83

Indlæg af Mohammed83 » 26.03.2011 17:03:38

fundiver199 skrev:Det betyder så ikke, at man ikke kan gennemføre ”Malmømodellen” i en fremlejet bolig. Men det betyder, at man skal være meget omhyggelig med at samle dokumentation for sin daglige tilstedeværelse i Sverige ud over sin lejekontrakt og sine huslejekvitteringer samt de papirer, man får udstedt af svenske myndigheder.

Man skal f.eks. gemme pendlerkort MED NAVN PÅ, og i stedet for navnløse kasseboner fra supermarkedet, hvor man har betalt med kontanter, skal man sørge for at købe ind med et kreditkort. Hvis man på forhånd gør sig klart, at det er denne form for krav, der stilles, så kan forløbet sagtens gennemføres i en fremlejet bolig.

For lige at få det på det rene, skåret ud i pap osv....

Jeg kan i princippet godt kun:

have folkeregister adresse i Malmö, ved at jeg "lejer" mig ind på en falsk lejekontrakt, hvor jeg kun betaler et hvis beløb for at have min adresse i Malmö, men fysisk bor i Danmark.

Jeg har selvfølgelig indregistreret mig i Sverige efterfølgende.

Herfra kan jeg så købe et månedskort (pendler-kort) med mit navn på som viser at jeg bruger det hver dag.

2 gange om ugen kan jeg tage en tur forbi malmö og handle ind. evt. købe et TV osv. på mit kreditkort som jeg har fået fra en af Sveriges banker.

evt. lave en aftale med et internetfirma hvor jeg betaler for at bruge internet i sverige, (månedsbasis)

Herfra skulle det jo se ud som om at det ikke er et problem ???

Er dette egentligt okay at gøre det på denne måde. Det kunne spare mig for en masse vrøvl med f.eks. pendle frem og tilbage hver dag.

Selvfølgelig er der udgifter på: F.eks. den falske lejekontrakt, internet, pendler kort.
US vil jo ikke have en chance for at se, at jeg rent faktisk opholder mig fysisk i Danmark. ???

-hvad siger i til det ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2011 18:34:07

Du skal jo opgive din bolig i Danmark fx ved fremleje af den. Og flytte alt dit habengut, helst med flyttefirma eller leje af varevogn, så det kan dokumenteres. Og din kone bør jo også tilmelde sig noget sprogundervisning i Malmø, ligesom du selv bør gøre mere for at vise, at du opholder dig i Sverige på daglig basis. Endelig skal du jo huske på, at man i dagens informationssamfund efterlader sig mange elektroniske spor, som kan spores. Hvis du fx bruger mobiltelefon, kan man spore, hvilke sendemaster, du har været i nærheden af. Ligesom din ip-adresse på nettet afslører, hvorfra du kobler dig på nettet. Osv. Osv. Kort sagt kan du risikere at det har været skønne spildte kræfter, hvis du forsøger at snyde.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.03.2011 21:24:39

Meget dårlig idé.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar