Jeg har nu læst en pæn del om familiesammenføring via EU retten og jeg syntes stadigvæk at det er ret svært.
Lidt om mig selv:
Jeg er snart 28 år, er født og opvokset i DK og er selvfølgelig Dansk statsborger. Jeg har fast arbejde i København med en nettoløn på ca. 15.000 kroner. Jeg har over 100.000 kroner i opsparing i banken (eftersom jeg gik efter de danske familiesammenførings-regler FØR de blev ændret iht. til den nye finanslovsaftale
Jeg har en international/Makedonsk vielsesattest med min forlovede, som pt. bor nede i Makedonien, hun er 24 år.
Hun har desuden også fået lavet sit pas med mit efternavn på, så man kan se at vi er gift.
Jeg syntes at det er svært at forholde mig til hvordan jeg skal gribe sagen an. Jeg er en type, som godt kan lide at få skrevet tingene ned i punkter. Feks.
Jeg tror at min liste indtil videre ser sådan her ud hvis ikke jeg har glemt noget.
1) Søg lejlighed i Malmø
2) Indregistrere mig i Sverige
3) Oprette bankkonto
4) Søge opholdstilladelse efter EU retten i Sverige til min partner.
5) Indsamle nødvendig dokumentation
6) Send ansøgning til U.S om EU retten til Danmark efter minimum 10 uger (i mit tilfældet længere tid)
7) Flytte tilbage til Danmark efter en vis periode.
Jeg er interesseret i at bo i Sverige (i en vis periode, idet jeg gerne vil vende hjem til DK igen). Hvor lang tid jeg skal bo der er underordnet, for jeg vil gerne vise UdlændingeStyrelsen, at jeg kan etablere mig i Sverige mht. bolig og al den nødvendige dokumentation som hører til. Det vil være lidt dumt at etablere sig i Sverige i 10 uger, for så at få afvisning fra U.S. Jeg vil gerne være sikker i min sag, derfor vil jeg ikke forhaste mig.
Vedr. Bolig
Jeg vil gerne fastholde mit arbejde i DK og derfor vil jeg finde en bolig i Sverige eller rettere sagt Malmö. Det er mere for at der ikke er så langt at pendle imellem arbejdet og hjem. Jeg synes dog, at det er meget svært at finde en bolig i Malmö, specielt fordi jeg har svært ved sproget og de svenske forhold. (Det er lidt af et spring for mig
Er der ikke en nemmere måde at fremskaffe sig en bolig på?
og den lejekontakt jeg indgår, når jeg har lejet en bolig i Sverige, skal den være permanent, eller løbe i minimum 2 år ?
(eller hvor lang tid er kontrakten passende for US ??? nogen der har erfaring)
Håber at jeg har fat i den rigtige ende, for jeg er nemlig ved at få gråt hår over det her. Jeg er meget frustreret over dette og kan ikke forstå hvorfor den lov skal ramme de forkerte personer !?
Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med noget godt input til det med bolig og mht. min tjekliste
Ellers må jeg benytte mig af Go2Sweden i sidste ende, selvom det er en pæn sjat penge de vil have
Takker mange gange på forhånd
PS. Flot at se at der er så mange der skriver om deres problemer og svar, man bliver jo blot klogere af det.
Mange kærlige hilsner fra
Mohammed.