hej alle..
Min mand havde sidste år fået ja til visum til dk, men af private grunde blev nød til at blive i hans hjemland.nu er det snart tid for os at søge igen om visum....
Han har før været i Dk i 2006, men fik karant tid på 3 år, pga mistforståelse-de er heldigvis overstået...
Mine spg er:
1)Når min mand ankommer til Dk har vi de 3 mdr til at skaffe bolig i sv-hvad sker der med visummet efter vi er flyttet-hvordan kan us vide at man bor lovligt i Sv og ikk opholder sig ulovligt i dk, når visum er endt?
- er det gennem adr oplysning de informeres eller hvordan?
2)har overvejet at flytte til Sv inden min mand ska ankomme, for også sikre os bolig,men er bange for at der er forskel på at søge visum derfra, og tænker når vi har fået JA til dk førhen, at det så er sikre at gøre det hos dem igen?
3)Har læst mig til at de svenske udlejere gerne ser man kan fremvise dokumentation på økonomi.Jeg er desværre i den situation at stå som dårlig betaler, men min økonomi pt.er jeg sagtens kan klare et større indskud...burde det så være et generelt problem?
4)der fortælles om afslag på lovligt ophold efter Eu-regler i Sv..pga bolig. ses det tit det sker og er der andre ting man bør være meget opmærksom på inden må flytter, så dette ikk sker.
5)hvis et afslag gives, skal personen så rejse direkte hjem?
6) mht. bolig i Sv. Findes der så boligforeninger man kan lade sig skrives op i, selvom man ikk har Sv person nr endnu...og hvordan er det nemmest at finde en bolig der?
Håber i kan hjælpe med svar, til at gøre min forvirring mindre:)
mange tak...og god weekend til alle:)
tvivl omk.visum efter indrejse i Sv
-
fundiver199
Re: tvivl omk.visum efter indrejse i Sv
1) Der er ikke nogen, der systematisk sidder og holder øje med, om visumindehavere udrejser til tiden, hverken i Danmark eller andre steder i Verden. Det er noget, man opdager, når folk møder op i paskontrollen med et udløbet visum, eller hvis de f.eks. bliver stoppet på gaden af politiet og bedt om at vise deres pas.
2) Næh overhovedet ikke. Hvis du bor i Sverige, udnytter du jo din ret til fri bevægelighed, og så må visum kun afslåes, hvis din mand er en eftersøgt terrorist eller på anden måde til fare for samfundet. Desuden skal visum udstedes gratis.
3) Ja det gør det alt andet lige sværere at finde en bolig i Sverige. Men et stort forskud kan sikkert formilde mange udlejere, især hvis der er tale om en tidsbegrænset fremleje på f.eks. 6 måneder, og du tilbyder at betale hele dynen forud.
4) Næh det er tværtimod meget usædvanligt, og der er som regel en rigtig god grund til det, når det sker.
5) Ja med en vis frist og hvis klagemulighederne er udtømt. Den nærmere svenske praksis på området kender jeg dog ikke. Men hvorfor dog overhovedet bekymre sig om det, I må vel selv vide, om I opfylder de få og simple betingelser eller ej?
6) Ja det gør der. Og som i så mange andre sammenhænge er internettet og dets søgemaskiner et rigtigt godt værktøj. F.eks. Google, hvor du naturligvis skal vælge google.se for at finde svenske hjemmesider.
2) Næh overhovedet ikke. Hvis du bor i Sverige, udnytter du jo din ret til fri bevægelighed, og så må visum kun afslåes, hvis din mand er en eftersøgt terrorist eller på anden måde til fare for samfundet. Desuden skal visum udstedes gratis.
3) Ja det gør det alt andet lige sværere at finde en bolig i Sverige. Men et stort forskud kan sikkert formilde mange udlejere, især hvis der er tale om en tidsbegrænset fremleje på f.eks. 6 måneder, og du tilbyder at betale hele dynen forud.
4) Næh det er tværtimod meget usædvanligt, og der er som regel en rigtig god grund til det, når det sker.
5) Ja med en vis frist og hvis klagemulighederne er udtømt. Den nærmere svenske praksis på området kender jeg dog ikke. Men hvorfor dog overhovedet bekymre sig om det, I må vel selv vide, om I opfylder de få og simple betingelser eller ej?
6) Ja det gør der. Og som i så mange andre sammenhænge er internettet og dets søgemaskiner et rigtigt godt værktøj. F.eks. Google, hvor du naturligvis skal vælge google.se for at finde svenske hjemmesider.
Re: tvivl omk.visum efter indrejse i Sv
Mange tak for dit hurtige og altid hjælpsomme svar fundiver...