Vores plan for hurtig Sverigesløsning

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Vores plan for hurtig Sverigesløsning

Indlæg af skaanebo » 01.02.2011 08:20:29

Jeg skal ikke kunne sige, hvor stor risikoen er for et afslag, da det jo bl.a. afhænger af kvaliteten og kvantiteten af jeres dokumentation, men I kan jo altid søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige, hvis I er bange for at få afslag.

Har I for øvrigt en svensk hemförsäkring? Og at din kone går til sprogundervisning i engelsk er jo kun positivt. Svenskundervisning er jo helt frivilligt, men hvis hun har tid og overskud til det, vil det da kun være positivt og en hjælp, når hun senere vil lære dansk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2011 12:47:30

Det fremgår ikke, hvor ThomasT arbejder. Men hvis det er i Danmark, så er transport mellem hjem og arbejdsplads også en ret central ting at kunne dokumentere. Bortset fra det lyder det da umiddelbart, som om det ser fint ud. Men det afhænger jo også af, hvor længe parret har boet i Sverige, og forudsige US afgørelse i en konkret sag, det kan vi naturligvis ikke.

Som skaanebo skriver, så kan man få sagen prøvet, medens man stadig bor i Sverige, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man opfylder betingelserne eller ej.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 01.02.2011 13:59:31

Jeg arbejder i DK, og har naturligvis pendlerkort(som skrevet), det må være tilstrækkelig dokumentation for rejsen frem og tilbage.

Vi har ikke nogen svensk hemforsäkring, men det køber vi nok en af de nærmeste dage.

Indtil nu har vi boet i Sverige i 2 måneder, men bliver helt sikkert boende minimum et par måneder mere.

Took

Indlæg af Took » 02.03.2011 15:10:59

Er der nogen der har erfaringer med hvilken krav der stilles til den svenske bankkonti fra US side? (de kan jo nærmest finde på hvad som helst nu om dage for at give et afslag).

Vi bor i sverige, jeg pendler til dk hver dag i bil.
Vi vil gerne holde muligheden åben for at vende tilbage til dk via EU reglerne, hvis vi en dag vælger det.

Vi har danske bank i sverige, da man kan øverføre gebyrfrit mellem min danske løn konto og vores danskebank sverige konto. Vi køber alle vores ting i sverige med vores svenske visa electron kort samt betaler regninger med hembanken, husleje, forsikringer ect.

Dog betaler jeg ofte benzin i Danmark med dansk kredit kort, da det er mest praktisk (og billigere). Hvis vi er ude og rejse hænder det også at vi bruger dansk mastercard.

Er der nogen alarm klokker der ringer hos jer?
Stiller US mon krav til at man køber ALT på sit svenske hævekort?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.03.2011 18:17:52

Danske Banks svenske filial og netbank er et fint alternativ for pendlere mellem Danmark og Sverige, da man gratis kan overføre mellem sine danske og svenske konti samme dag, hvis overførslen bestilles inden kl. 12, og der er masser af pendlere som gør det på den måde, så det ville jeg ikke være have nogen bekymringer over.

Besvar