Lægehjælp før FS

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TMo

Lægehjælp før FS

Indlæg af TMo » 27.01.2011 22:37:18

Okay, jeg tog med konen til læge og lægen krævede betaling. Det var jeg forberedt på, så jeg viser lægen teksten fra "ofte stillede spørgsmål" :
"... Af opholdsdirektivet fremgår det klart, at der ikke kan stilles ultimativ krav om forevisning af opholdskort, før man har ret til samme behandling som landets egne borgere...."
Lægen erkender at det er et kendt problem, men siger at det er Regionen der ikke vil betale regningen.

Konen er på processuelt ophold og har i hånden et brev der siger:
"Tak for ansøgningen om opholdsret i Danmark efter EU-reglerne.
Du har ret til at opholde dig her i landet, mens vi behandler sagen.
"

Nu er de 250kr for konsultationen jo ikke det vilde beløb, det betaler jeg gerne, men.....
For princippets skyld - hvordan kommer man videre med sagen ?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Lægehjælp før FS

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.01.2011 17:20:22

Så tager du opholdsdirektivet frem, og lader lægen læse artikel 24 - 25:

Artikel 24

Ligebehandling

1. Med forbehold af specifikke bestemmelser, der udtrykkeligt fremgår af traktaten og den afledte ret, anvendes traktatens bestemmelser uden forskelsbehandling på alle unionsborgere, der i henhold til dette direktiv opholder sig i værtsmedlemsstaten, og på værtsmedlemsstatens egne statsborgere. Denne ligebehandling gælder også familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, men som har ret til ophold eller ret til tidsubegrænset ophold.
2. Uanset stk. 1 er værtsmedlemsstaten ikke forpligtet til at tillægge ret til sociale ydelser i de første tre måneder af et ophold eller eventuelt i den længere periode, der er omhandlet i artikel 14, stk. 4, litra b), eller til, forud for erhvervelse af ret til tidsubegrænset ophold, at yde studiestøtte, herunder støtte til erhvervsuddannelse, i form af stipendier eller lån, til andre personer end arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne status, samt deres familiemedlemmer.

Artikel 25

Generelle bestemmelser om opholdsdokumenter

1. Besiddelse af et bevis for registrering, jf. artikel 8, et bevis for ret til tidsubegrænset ophold, et bevis for indgivelse af ansøgning om opholdskort for familiemedlemmer, et opholdskort eller et tidsubegrænset opholdskort kan under ingen omstændigheder stilles som betingelse for udøvelse af en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet den pågældende med en hvilken som helst anden type dokumentation kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder.

2. De dokumenter, der er nævnt i stk. 1, udstedes gratis eller mod betaling af et beløb, der ikke er højere end de gebyrer og afgifter, som værtslandets egne statsborgere betaler for udstedelse af lignende dokumenter.

Hele opholdsdirektivet findes her: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 1):DA:HTML
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

DBS

Re: Lægehjælp før FS

Indlæg af DBS » 30.01.2011 17:50:00

Lægen erkender at det er et kendt problem, men siger at det er Regionen der ikke vil betale regningen.
Jeg må nok indrømme, at jeg ville have sagt til lægen, at så er sagen klar, lægen ved at "jeg" ikke skal betale, og hans problem med regionen, ja dette kommer jo ikke mig ved...

Men prøv evt. at finde en patientvejleder, og spørg hvor du skal klage.

https://www.borger.dk/Emner/sundhed-og- ... tning.aspx

Besvar