Gyldig ID i forbindelse med svensk ID-kort?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas T

Gyldig ID i forbindelse med svensk ID-kort?

Indlæg af Thomas T » 20.01.2011 22:33:26

Jeg er for tiden i gang med Sverige-løsningen. Er flyttet til Sverige i en førstehånds lejlighed med tidsubegrænset kontrakt, blevet folkbogført, ansøgt om opholdskort til konen. De næste skridt er at få oprettet en bankkonto og tegne en forsikring. I dag var jeg så i banken, hvor jeg fik at vide at de skulle bruge noget gyldigt svensk identifikation for at kunne oprette en konto, eksempelvis et svensk ID-kort udstedt af Skatteverket.

For at kunne få et sådant kort kræver Skatteverket imidlertid et af følgende:
ett id-kort utfärdat av Skatteverket
ett svenskt körkort
ett svensk SIS-märkt id-kort utfärdat av t.ex. en bank, ett företag, en myndighet eller Svensk kassaservice
ett svenskt tjänstekort (utan SIS-märke) utfärdat av en statlig myndighet fr.o.m. hösten 2009.
Man kan også identificere sig med et biometrisk EU-pas, dvs. det skal være udstedt efter 1. september 2006.

Jeg har ikke sådan et pas (mit pas er udstedt i 2002), og naturligvis heller ikke nogle af de andre ting. Jeg ringede så til Skatteverket og spurgte hvad jeg kunne gøre. De foreslog at jeg prøvede at ansøge alligevel, og medbragte mit pas samt kørekort. Men de ville ikke garantere at jeg kunne få ID-kortet med den legitimation.

En anden mulighed er selvfølgelig at få mig et nyt dansk pas, men det synes jeg er tåbeligt hvis jeg kan gøre det på en anden måde.

Så nu vil jeg godt høre om andre har erfaringer med at få svensk ID, uden at have et biometrisk pas? Hvad gjorde I, og hvad blev resultatet?

skaanebo

Re: Gyldig ID i forbindelse med svensk ID-kort?

Indlæg af skaanebo » 20.01.2011 22:47:18

Måske skulle du bare finde dig en anden bank eller en anden filial. Da jeg flyttede til Sverige for snart mange år siden, oprettede jeg en konto i SEB ved at fremvise dansk pas og svensk personnummerbevis.

Du kan også uden at have svensk id oprette en svensk bankkonto via Danske Banks danske netbank.

Skatteverkets id-kort er svært at få uden et nyt pas eller allerede gyldig svensk id. Og det koster trods alt nogle penge.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Re: Gyldig ID i forbindelse med svensk ID-kort?

Indlæg af Nordstjernen » 27.01.2011 00:40:15

skaanebo skrev:Måske skulle du bare finde dig en anden bank eller en anden filial. Da jeg flyttede til Sverige for snart mange år siden, oprettede jeg en konto i SEB ved at fremvise dansk pas og svensk personnummerbevis.

Du kan også uden at have svensk id oprette en svensk bankkonto via Danske Banks danske netbank.

Skatteverkets id-kort er svært at få uden et nyt pas eller allerede gyldig svensk id. Og det koster trods alt nogle penge.
Det er i øvrigt helt absurde krav, myndighederne her i Sverige generelt stiller. Når man tænker på, at myndighederne i Sverige har så mange dokumenter om hver borger (privatliv er her endnu mere end i Danmark en by i Rusland), og så skal man hele tiden dokumentere det ene og det andet.

Hvis man vil have et svensk ID-kort, er det ganske underholdende, at man skal bekræfte sin identitet vha. et familiemedlem. Hvad gør det første familiemedlem så?! Gifter sig med en svensker?

Sorry, er bare lidt træt af svensk mangel på logik efter 6 år herovre.

-NS

Besvar