Hjælp til at imigrere til sverige
Hjælp til at imigrere til sverige
Hej alle sammen
Jeg er flyttet til sverige med min hustru.
Jeg er dansk og hun er russisk.
Hun har søgt om opholdskort.
Vi er meget nervøse for at vi på en eller anden måde for afslag.
Vi har nærlæst reglerne nøje.
Der er en detalje som jeg ikke har læst omtalt her på siden.
"If you are a family member to an EU/EEA citizen with right of residence and you are a citizen of a country outside the EU/EEA, you also have the right of residence."
Dvs. vil sige at jeg skal have "right of residence" for at hun kan have det!
Jeg kan læse:
If you are a citizen of Switzerland you must apply for a residence permit. Nordic citizens may spend time in and live in Sweden without needing to register or hold a residence permit.
Registration
A person who has a right of residence must register with the Swedish Migration Board no later than three months after entering the country.
Vil det ikke kræve at jeg skal på migrationsverket og aflevere en ansøgning for at registere mig:
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
Da jeg har boet i sverige i ca. 2 måneder nu.
Jeg har selvfølgelig svensk person nummer, folkebogført, har en lejelejlighed i første hånd ovs. Jeg arbejde i danmark (pendler) og har en høj løn.
Hvad har i andre gjort?
I bund og grund vil jeg bare sikre at mine kones ansøgning om opholdskort ikke bliver afvist.
Jeg håber og høre fra jer, for vi ligger søvnløse hver nat over vores sag.
Jeg er flyttet til sverige med min hustru.
Jeg er dansk og hun er russisk.
Hun har søgt om opholdskort.
Vi er meget nervøse for at vi på en eller anden måde for afslag.
Vi har nærlæst reglerne nøje.
Der er en detalje som jeg ikke har læst omtalt her på siden.
"If you are a family member to an EU/EEA citizen with right of residence and you are a citizen of a country outside the EU/EEA, you also have the right of residence."
Dvs. vil sige at jeg skal have "right of residence" for at hun kan have det!
Jeg kan læse:
If you are a citizen of Switzerland you must apply for a residence permit. Nordic citizens may spend time in and live in Sweden without needing to register or hold a residence permit.
Registration
A person who has a right of residence must register with the Swedish Migration Board no later than three months after entering the country.
Vil det ikke kræve at jeg skal på migrationsverket og aflevere en ansøgning for at registere mig:
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf
Da jeg har boet i sverige i ca. 2 måneder nu.
Jeg har selvfølgelig svensk person nummer, folkebogført, har en lejelejlighed i første hånd ovs. Jeg arbejde i danmark (pendler) og har en høj løn.
Hvad har i andre gjort?
I bund og grund vil jeg bare sikre at mine kones ansøgning om opholdskort ikke bliver afvist.
Jeg håber og høre fra jer, for vi ligger søvnløse hver nat over vores sag.
-
Re: Hjælp til at imigrere til sverige
Som dansk statsborger skal du bare folkeregistrere dig på skatteverket, så ingen grund til at ligge søvnløs om natten p.g.a. det.
Borgere fra lande uden for Norden, som er med i EU eller EØS, skal ganske rigtigt have et registreringsbevis udstedt af Migrationsverket. Men som dansker behøver du ikke et sådant registreringsbevis, da vi har en nordisk konvention om fri bosætning i hele Norden for alle nordiske borgere.
Tak for endnu et hurtigt svar fundiver199 og skaanebo.
Vi har ikke haft nogle særlig gode oplevelser med hverken US eller Migrationsverket.
Når man læser reglerne så ser jo ud til at vi har ret til at bo i sverige sammen under EU reglerne. Men vi har efterhånden tabt tilliden til offentlige systemer, så vi er meget nervøse for om der skulle gå noget galt. Vi skal jo vente i 6 måneder for at få en svar. Som man desuden ikke kan appellere.
Hvis vi ikke kan få lov at bo i sverige, så aner jeg simpelthen ikke hvad vi skal gøre?
Vi har jo satset hele butikken ved at flytte herover.
Hvad er jeres erfaringer, er der mange som ikke får opholdskort i sverige?
Jeg vil mene vi har de grundlæggende ting i orden:
- Vi har begge svensk personnummer.
- Fast arbejde i danmark.
- Lejelighed hos MKB (første hånd).
- Vi har ca. 12-14.000 SEK, efter skat, husleje og transport er betalt.
Vi har ikke haft nogle særlig gode oplevelser med hverken US eller Migrationsverket.
Når man læser reglerne så ser jo ud til at vi har ret til at bo i sverige sammen under EU reglerne. Men vi har efterhånden tabt tilliden til offentlige systemer, så vi er meget nervøse for om der skulle gå noget galt. Vi skal jo vente i 6 måneder for at få en svar. Som man desuden ikke kan appellere.
Hvis vi ikke kan få lov at bo i sverige, så aner jeg simpelthen ikke hvad vi skal gøre?
Vi har jo satset hele butikken ved at flytte herover.
Hvad er jeres erfaringer, er der mange som ikke får opholdskort i sverige?
Jeg vil mene vi har de grundlæggende ting i orden:
- Vi har begge svensk personnummer.
- Fast arbejde i danmark.
- Lejelighed hos MKB (første hånd).
- Vi har ca. 12-14.000 SEK, efter skat, husleje og transport er betalt.
Opholdskort i Sverige er meget let at få,de fleste der søger får opholdskort.Men når i skal vende hjem til Danmark igen så bliver der problemer med at få Dansk opholdskort,man skal dokumentere hoved og røv før man har en chance for at få opholdskort
De eneste begrundelser for afslag på opholdskort i Sverige, jeg kender, skyldes proformaflytninger (hvor man kun på papiret bor i Sverige, men reelt i Danmark), eller utilstrækkelig økonomi til at forsørge sig selv og sin medbragte familie.
Så hvis I reelt bor i Sverige i en fuldt lovlig bolig, og I er blevet folkeregistreret, og I har en fornuftig økonomi, så er der slet intet at være bekymret for.
Så hvis I reelt bor i Sverige i en fuldt lovlig bolig, og I er blevet folkeregistreret, og I har en fornuftig økonomi, så er der slet intet at være bekymret for.