Hej alle. Ved ikke om dette er det rigtige sted at rejse spørgsmålet, men nu prøver jeg lykken.
Jeg er dansk statsborger med slovakisk kæreste (EU), og fra marts flytter hun herop til mig. Det glæder vi os begge meget til, men omvendt er jeg lidt usikker på reglerne omkring hendes ophold.
Jeg har kunnet læse mig til, at hun må opholde sig her som jobsøger i 6 måneder.
- Men hvilke sociale rettigheder har hun krav på? Vil hun f.eks. få dækket sprogskole (mhp. at forbedre sit danske)?
- Hun har dog tidligere arbejdet i DK (deltids), så giver det hende nogle yderligere rettigheder?
- Og det vigtigste: er det op til 6 måneder OG så ud af vagten, eller må hun blive så længe hun vil også med adgang til f.eks. lægehjælp og sprogskole, hvis hun eller jeg kan forsørge hende?
Ophold i DK for EU-borger
-
fundiver199
Re: Ophold i DK for EU-borger
Ved ophold ud over 3 måneder eller 6 måneder for jobsøgende skal din kæreste kunne dokumentere, at hun kan forsørge sig selv. F.eks. ved at hun finder sig et job i Danmark, eller ved at du skriver under på at ville forsørge hende, medens hun er i Danmark.
Jeg mener ikke, at EU-borgere med selvstændigt ophold i Danmark har ret til gratis sprogundervisning, men det må I tale med kommunen om. Et evt. deltagergebyr er formentlig overkommeligt og bør derfor ikke betragtes som nogen uoverstigelig forhindring.
Jeg mener ikke, at EU-borgere med selvstændigt ophold i Danmark har ret til gratis sprogundervisning, men det må I tale med kommunen om. Et evt. deltagergebyr er formentlig overkommeligt og bør derfor ikke betragtes som nogen uoverstigelig forhindring.