Ansøgning efter EU regler og dansk regler samtidig.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Christoffer

Ansøgning efter EU regler og dansk regler samtidig.

Indlæg af Christoffer » 11.11.2010 08:09:19

Hej,

Jeg er gift og har gået igennem alle de danske familie samføringsregler. Jeg så nogen fordele ifht. bedre jobmuligheder (jvf. støtte ordning) og dansk lære.

men som situationen er nu er det jo praktisk taget umuligt at optjene 2 1/2 års job ancennitet selvom hun er veluddannet og efterhånden taler ok dansk. Jeg har derfor nærmest opgivet 4 års reglen.

Er der noget i vejen for at vi flytter til Tyskland eller Sverige og derved kan få permanent opholdstilladelse. Det kan man godt gøre mens der er en igangværende proces. Eller skal jeg stoppe den proces først og derefter få normal visum, få opholdskort osv.?

Alle svar modtages med tak!.

Mvh

Christoffer

fundiver199

Re: Ansøgning efter EU regler og dansk regler samtidig.

Indlæg af fundiver199 » 11.11.2010 08:12:37

Hvad er det for en proces, som er i gang, og som du vil stoppe? Hvor bor din kone nu og hvilken form for opholdstilladelse har hun evt.? Har hun søgt om noget og i givet fald hvad?

Du må forklare jeres situation lidt nærmere.

Christoffer

Indlæg af Christoffer » 11.11.2010 08:31:28

Hej Tak for hurtigt svar.

Mig og min kone har nu være familiesammenført i 1 1/2 år efter de danske familie samføringsregler.

Men vi er ved at indse at det bliver svært/umuligt at opfylde alle de krav (2 1/2 år fuldtidsarbejde) som 4 års reglen (de danske) siger. Det hænger også sammen med at vi har arbejdet nogen tid i Kina (hvor hun også er fra).

Mit spørgsmål er derfor om der er nogen problemer i at vi flytter til Sverige eller Tyskland i 2 år, og derefter får permanent opholdstilladelse. Skal jeg stoppe familiesamføring under de danske regler før det er muligt?

Håber det var klarhed nok.

Mvh

Christoffer

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.11.2010 09:25:40

Ja, på den måde kan du sagtens "shoppe" mellem danske regler og EU-regler. Det er der ikke noget i vejen for.

Men hun får ikke permanent opholdstilladelse efter to år. Hun får et opholdskort, som gælder i fem år, og ved forlængelse af den, gives der permanent opholdsret.

Flytter man over en landegrænse påny inden fem års perioden er gået, starter man forfra med et midlertidigt opholdskort og igen efter fem år permanent opholdsret. Og så fremdeles.

Du kan læse meget mere om dette under "Jeg vil....." samt i tråden "Ofte stillede spørgsmål" i forum "EU-regler".
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Christoffer

Indlæg af Christoffer » 11.11.2010 09:50:13

Hej Kim mange tak.

Ok det var også hvad jeg tænkte, men jeg skal lige have det 100% :). Er det muligt at jeg BÅDE søger opholdskort og opretholder min danske sammenføring. Hvis nu at vi optjener de 2 1/2 års på et tidspunkt. For vi har nu været familie sammenført i 1 1/2 år, og det kunne jo sagtens ske at vi når at optjene 2 1/2 år inden de 5 år inden for EU.

Mvh

Christoffer

MSH

Indlæg af MSH » 11.11.2010 11:18:17

Christoffer skrev:Hej Kim mange tak.

Ok det var også hvad jeg tænkte, men jeg skal lige have det 100% :). Er det muligt at jeg BÅDE søger opholdskort og opretholder min danske sammenføring. Hvis nu at vi optjener de 2 1/2 års på et tidspunkt. For vi har nu været familie sammenført i 1 1/2 år, og det kunne jo sagtens ske at vi når at optjene 2 1/2 år inden de 5 år inden for EU.

Mvh

Christoffer
Lad dog være med at spilde din og din hustru's tid på at hoppe i gennem DF's hula-hop ring som en god lille circus-hund.

Der er INGEN FORDELE ved de danske FS-regler OVERHOVEDET.

Husk også, at så længe der stadig er folk, som vælger de sindssyge danske regler fremfor EU's som bygger på helt basale menneskerettigheder, ligeså længe vil Pia stå og fryde sig over at kunne gi' tommeskruerne endnu et nøk.

Hvis ingen søger efter de danske FS-regler, så kan VKO jo ikke rigtig bruge deres stramninger til ret meget andet end at tørre r*v i.

MVH,

MSH.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.11.2010 12:17:49

Hvis en udlænding helt opgiver sin danske bopæl d.v.s. framelder sig folkeregisteret, så bortfalder den danske opholdstilladelse med det samme.

Så man kan ikke beholde sin danske opholdstilladelse, hvis man flytter til f.eks. Sverige og lader sig folkebogføre der.

Derimod kan man beholde sin danske opholdstilladelse, hvis man bliver udstationeret for sin danske arbejdsgiver i 5 måneder eller holder 5 måneder ferie i udlandet, og lader være med at opgive sin danske bolig (folkeregisteradresse).

Men som MSH skriver, hvad vil man dog også med en dansk opholdstilladelse, hvis man kan få opholdskort efter EU-reglerne i stedet?

Hvis det er ancieniteten, man tænker på, så kan den muligvis "reddes", hvis man nøjes med at være væk fra Danmark i mindre end 6 måneder, men det er ÆUG p.t. ved at undersøge nærmere.

Når vi ved det, så skal vi nok offentliggøre det, og indtil da kan I jo bare blive i Danmark. Hvis man har muligheden for at skifte til EU-regler uden at miste sin ancienitet, så haster det jo ikke mere, end det laster.

Christoffer

Indlæg af Christoffer » 11.11.2010 15:36:16

Hej,

Mange tak for svar. Jeg tager det til efterretning. Jeg finder det også overvejende sansynligt at jeg søger om opholdskort fra danmark snarest. Alt det praktiske skal dog på plads, men det haster ikke mere end det laster som fundiver sagde :).

Et sidste spørgsmål...danskundervisningen og støtte-ydelsen til job sker kun under de danske regler ikke? Jeg mener jeg kan ligeså godt benytte mig af det indtil min kone er god til dansk, da det jo er en klar styrke anyways.

Jeg har læst her:
viewtopic.php?f=7&t=3705

Jeg er lidt usikker på det.

Tak for hjælp :)

Mvh

Christoffer

PS: jeg er d.d blevet medlem, så det er jeg glad for :).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.11.2010 16:44:30

En del af forårets "serviceeftersyn" var, at alle ægtefælleforsørgede udlændinge kom under integrationsloven. Så ægtefæller med ophold efter EU-regler har de samme muligheder som dem med ophold efter danske regler. Forskellen er, at der ikke kan anvendes tvang over for dem med ophold efter EU-regler.

Christoffer

Indlæg af Christoffer » 12.11.2010 02:53:15

fundiver199 skrev:En del af forårets "serviceeftersyn" var, at alle ægtefælleforsørgede udlændinge kom under integrationsloven. Så ægtefæller med ophold efter EU-regler har de samme muligheder som dem med ophold efter danske regler. Forskellen er, at der ikke kan anvendes tvang over for dem med ophold efter EU-regler.
Tusing tak for svar :)

Vi flytter hermed til sverige.

Besvar