Det med visum efter EU-reglerne er ikke så fantastisk indviklet, som mh lidt gør det til. Der findes nemlig et par rubrikker på ansøgningsskemaet til schengenvisum, hvor man kan angive navn og adresse m.m. på den EU-borger, som man ønsker at besøge eller slutte sig til. Og udfylder man disse rubrikker, så fortæller man jo dermed også den, der skal behandle ansøgningen, at man er omfattet af rettighederne i direktiv 2004/38 EF = opholdsdirektivet. Og så er der nogle rubriker markeret med *, som man ikke skal udfylde, fordi de angår nogle krav, der ikke stilles i den situation.
Det er faktisk forklaret på selve ansøgningsskemaet, så hvis man printer det ud og kigger på det, så falder det hele nok på plads. Man kan også finde den dansksprogede udgave på www.nyidanmark.dk, hvis man ikke er så god til svensk eller engelsk. Det er jo de samme ting, der skal skrives i de enkelte felter, uanset hvilket sprog man udfylder ansøgningen på, så det danske skema kan bruges til at forstå, hvad det er, man skal oplyse i de enkelte felter, også selvom man selvfølgelig skal bruge det svenske eller engelske skema, hvis man søger visum til Sverige.
Min Situation
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Min Situation
@ fundiver: Af diverse indlæg her fremgår det at reglerne for visum til fs efter EU-reglerne ikke har været for godt indarbejdet, men tiden kan jo have afhjulpet det problem.
@cyco94 - i kan IKKE søge på konsulatet i Izmir, da det kun er et honorært konsulat, i SKAL søge enten på den svenske ambassade i Ankara eller på generalkonsulatet i Istanbul:
http://www.swedenabroad.com/Page____18239.aspx
Var lämnar jag in min ansökan? Du ska lämna in din ansökan vid en svensk ambassad eller ett svenskt generalkonsulat.
@cyco94 - i kan IKKE søge på konsulatet i Izmir, da det kun er et honorært konsulat, i SKAL søge enten på den svenske ambassade i Ankara eller på generalkonsulatet i Istanbul:
http://www.swedenabroad.com/Page____18239.aspx
Var lämnar jag in min ansökan? Du ska lämna in din ansökan vid en svensk ambassad eller ett svenskt generalkonsulat.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Min Situation
Det er rigtigt, at der har været flere eksempler på, at medarbejdere på diverse ambassader har udvist et meget ringe kendskab til EU-reglerne. I praksis vil diskussionen jo dukke op, hvis man bliver bedt om at betale ansøgningsgebyr. Så jeg vil foreslå folk at vente og se, om det sker. Og hvis det sker, så er det så på det tidspunkt, at man høfligt gør opmærksom på, at man jo har udfyldt de nævnte rubrikker på skemaet, og at ansøgningen derfor skal behandles gratis. Derfor får man jo så også sagt, at de øvrige vilkår, som ikke gælder for personer, der udnytter retten til fri bevægelighed, heller ikke skal gøres gældende.
Nogle af forummedlemmernes problemer synes i øvrigt at være opstået, fordi de har lyttet til et dårligt råd, som vi kom til at give i forum om, at de skulle skrive på ansøgningsskemaet, at varigheden af det planlagte ophold var permanent.
Det skal man ikke gøre, da visum, som du selv er inde på, højest kan udstedes for 90 dage. Og det, ambassaden har brug for at vide, er, hvilken periode visum skal udstedes for, og ikke hvad ens fremstidsplaner er.
Så man skal udfylde ansøgningen, som om man havde tænkt sig at rejse hjem igen efter senest 90 dage. Fuldstændig som når man søger visum til at besøge nogen i Danmark, der ikke er omfattet af EU-reglerne, og herefter søger om FS og får processuelt ophold.
En visumansøgning uden en hjemrejsedato får "systemet" til at gå fuldstændig i sort, så det skal man for enhver pris undgå.
Nogle af forummedlemmernes problemer synes i øvrigt at være opstået, fordi de har lyttet til et dårligt råd, som vi kom til at give i forum om, at de skulle skrive på ansøgningsskemaet, at varigheden af det planlagte ophold var permanent.
Det skal man ikke gøre, da visum, som du selv er inde på, højest kan udstedes for 90 dage. Og det, ambassaden har brug for at vide, er, hvilken periode visum skal udstedes for, og ikke hvad ens fremstidsplaner er.
Så man skal udfylde ansøgningen, som om man havde tænkt sig at rejse hjem igen efter senest 90 dage. Fuldstændig som når man søger visum til at besøge nogen i Danmark, der ikke er omfattet af EU-reglerne, og herefter søger om FS og får processuelt ophold.
En visumansøgning uden en hjemrejsedato får "systemet" til at gå fuldstændig i sort, så det skal man for enhver pris undgå.