Returnere til Norge med innreiseforbud

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Returnere til Norge med innreiseforbud

Indlæg af fundiver199 » 21.09.2010 14:00:01

Artikel 32 er stadig ikke relevant m.h.t. sagsbehandlingstid, da din mands indrejseforbud stadig ikke er udstedt i medfør af direktivet bestemmelser om at være til fare for den offentlige sikkerhed m.m. men i medfør af national norsk lovgivning og med en helt anden begrundelse.

UDI synes ærlig talt at være noget tunge at danse med, så måske er det en meget god ide at få hevet SOLVIT ind i sagen, så de kan se, at de har en kvalificeret modpart på den anden side, som kender reglerne og ikke lader sig spise af med en sludder for en sladder.

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 07.10.2010 17:26:50

Jeg meldte saken vår inn for Solvit Norge og fikk i dag dette svaret;
Hei,

Vi takker for at du kontaktet SOLVIT.

SOLVIT er et internettbasert problemløsningsorgan hvor medlemsland i EU/EØS samarbeider om å løse problemer som skyldes at nasjonale myndigheter i et annet EØS-land ikke anvender EØS-retten korrekt.

SOLVIT Norge har vurdert din henvendelse, og siden saken gjelder klage på en norsk myndighet egner den seg dessverre ikke for behandling i SOLVIT.
?? Hvor skal vi så henvende oss?? Det skulle ikke stille seg anderledes dersom jeg f.eks. var dansk statsborger?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.10.2010 19:19:28

Jeg synes, det lyder som om, SOLVIT ikke har læst ordentligt på sagen. Måske er de blevet forvirret over, at du er norsk.

Synes du skulle prøve at kontakte dem telefonisk i stedet, så kan I nok bedre tale jer til rette om, hvordan tingene hænger sammen. For du er naturligvis EØS-borger bosat i Storbritannien, der ønsker at gøre brug af den frie bevægelighed til at bosætte dig i Norge sammen med din ægtefælle i denne sammenhæng. Og ikke bare en almindelig norsk borger.

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 11.10.2010 12:14:42

Det har jeg naa igjen proevd aa forklare Solvit, men fikk dette svar tilbake:
Hei,

SOLVITs mandat er begrenset til problemer som skyldes at nasjonale myndigheter i et annet EØS-land ikke anvender EØS-retten korrekt. Din klage gjelder norske myndigheters anvendelse av EØS-reglene, og det nødvendige grenseoverskridende elementet som er et av kriteriene for at saken skal være egnet til behandling i SOLVIT, er derfor ikke tilstedet i denne saken. Dette er en grense som er satt og vi har dessverre ikke mulighet til å behandle saker som faller utenfor dette. Andre SOLVIT-sentre i andre EØS-land kan velge å behandle saker som faller utenfor dersom de har resurser til det, men i utgangspunktet er praksisen lik for alle SOLVIT-sentrene.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2010 12:37:20

Det var da en ualmindelig idiotisk begrundelse, for det grænseoverskridende element er da til stede i og med, at den pågældende norske statsborger p.t. er bosat i Storbritannien og dermed allerede HAR krydset en landegrænse i EU. Men hvis SOLVIT ikke ønsker at tage en sag, så kan man jo ikke tvinge dem til det. Men måske er problemet, at norsk i UK har kontaktet det forkerte SOLVIT center?

http://ec.europa.eu/solvit/site/about/i ... .htm#where

Jævnfør ovenstående link må det være den britiske afdeling, der er ”hjemme SOLVIT center” og som norsk i UK skal kommunikere med, fuldstændig som hvis hun var britisk statsborger bosat i UK. Hvorefter det så er den britiske afdelings opgave at undersøge sagen og videresende den til det "ledende SOLVIT center", som så i dette tilfælde er det norske.

Men hvis det ikke kan lykkes at få SOLVIT til at gå ind og hjælpe med at løse sagen, så er der jo kun den ”hårde” metode tilbage med enten at hyre en advokat til at hjælpe en med at lægge pres på de norske myndigheder, eller sende en klage til EU-kommissionen over obstruktion af den fri bevægelighed.

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 11.10.2010 21:28:22

Nå gikk jeg inn på Solvit UKs sider og fylte på nytt inn søknadsskjema, men så ble det automatisk sent til Solvit Norge... Dette forstår jeg ingenting av!

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 11.10.2010 21:41:48

Har noen erfaring med "Your Europe Advice" som virker å være det samme som Solvit? De haar et gratis telefonnummer man kan ringe...

norsk i uk

Indlæg af norsk i uk » 18.11.2010 23:42:02

Hei igjen!

Nå har jeg vært på UDI som en klegg den siste tiden, men får ikke annet svar enn at vi må regne med seks mnd. behandlingstid...

SOLVIT ville ikke hjelpe så lenge UDI ikke har gitt oss avslag. Og det er forresten SOLVIT UK som er den riktige avdeling å kontakte.

Vi har ikke penger til å hyre advokat, så vi må nok gjøre jobben selv...

Jeg har forsøkt å finne ut hva som går under reglene for "public policy", men finner ikke noe klart svar. Kan noen forklare?

Besvar