Hmm...hvad gør jeg

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
msharif

Hmm...hvad gør jeg

Indlæg af msharif » 02.10.2010 10:11:40

Hejsa igen,

Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål. Jeg ved ikke rigtig hva jeg ellers kan dokumenterer for at bevise at jeg har haft et reelt ophold i sv. Alt hvad jeg havde er fremlagt.

Vi har angivet ansøgning efter eu-regler til dk d. 8/9-2010. Vi har modtaget et kvitteringsbrev samt at de mangler flere oplysninger/dokumentationer for at vi har haft et reelt ophold i sv.
Vi har givet alle de dokumentationer samt oplysninger vi havde for at bevise at vi har haft et reelt ophold i sv.

kontoudkrifter fra danskebank i dk, hvor det tydeligvis fremgår at jeg ikke har haft nogle dagligvare bevægelser i dk.
Jeg har haft fremlejet mit ejerlejlighed i dk, hvor leje for hver måned er gået ind.

kontoudskrifter fra skånesprovinsbank i malmø ,derfra fremgår at vi har brugt sv dankort for alt dagligvarer.
Husleje+el betalt hver måned fremgår også på kontoudkskrift.
Internet oprettelses-dokument samt regninger betalt for internet brug er også fremlagt og at de er betalt via netbank kan også ses på kontoudskrifter.
Jeg har haft en bil i sverige, hvor alt dokumentation er fremlagt. Jeg har haft folksam-forsikring til bilen som også er fremlagt plus forsikringen er betalt via netbank.
Jeg har gået til fitness-24seven tæt på der hvor jeg boede. Jeg har fremlagt mit oprettelses dokument for det også. Det fremgår også på kontoudskrift at jeg har betalt mit medlemsskab (har haft pbs).

Udover det har jeg fremlagt fremlejekontrakter samt opsigelser for min bolig i dk. Og kontrakt for den fremlejet bolig jeg havde i malmø.

Jeg har haft deltidsarbejde på ca. 4-5 timer om ugen i dk. Og har fået supplerende dagpenge samtidig. Jeg har fremlagt kontrakten på det arbejde jeg havde i dk og dagpengeudskrifter. Jeg har haft et netto indtægt på ca. 14.000 kr/månedlig.

mht pendle til arbejdet kan jeg ikke rigtig dokumenterer da jeg har kørt med en anden fra sv fordi det kun var de få timer jeg har arbejdet om ugen.
Så efter at jeg har betalt alt har jeg haft ca. rund regnet 8000 dk kr./månedlig.

Det brev udsl har sendt står der at;

"Vi har ikke nok oplysninger til at vurdere, som du har ret til ophold i danmark som ægtefælle til en dansk statsborger, der vender tilbage til dk efter at have været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere i et andet Eu-land.

Vi har derfor brug for flere oplysninger for at besvare din ansøgning.

Vi skal bede dig om at sende os dokumentationfor,
- at din ægtefælle har etableret et faktisk og reelt ophold i sverige,

- at din ægtefælle har været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere som selvforsørgende i sverige frem til tidspunktet for din ansøgning om ophhold.

- at din ægtefælle kan forsørge sine familiemedlemmer efter tilbagevenden til dk

Vi anbefaler du så vidt muligt sender os disse dokumenter

-huslejekvitteringer vedr. din ægtefælles bolig i sverige.

- kvitteringer for din ægtefælles forsikringer med dækning i sverige (indbo, ansvar osv)

- kvitteringer/billetter /kort vedr. transport mellem danmark og sverige, hvis din ægtefælle har pendlet mellem de to lande (for hele perioden)

Anden dokukumentation som du synes støtter at din ægtefælle har etablerett et faktisk og reelt ophold i sverige.

- dokumentation fort din ægtefælles forsørgelsesgrundlag i sverige (lønsedler fra din ægtefalles beskæftigelse i danmark

meddelelse om tildeling af dagpenge til din ægtefælle med angivelse af den fremtidige varighed af berettigelsen for udbetaling af denne."

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Hmm...hvad gør jeg

Indlæg af krikris » 02.10.2010 10:30:57

Forstår ikke rigtig US svar...det lyder som om at du ikke er dansk statsborger men din ægtefælle er?

msharif

Indlæg af msharif » 02.10.2010 10:50:44

Jeg er dansk statsborger og det er min mand som har søgt ophold efter eu-regler i danmark. Og det er "ham" der har fået brevet.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.10.2010 16:02:58

Jammen så må du jo bare sende det hele en gang til og sige som det er at du ikke har flere dokumenter at sende dem.

Du har husket at fremsende fremleje kontrakt på din bolig som du har fremlejet i DK, samt en kopi af hvem som har været folkereg på din fremlejede lejlighed i DK også? Og kopi af at du har været afmeldt det danske folkereg?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.10.2010 17:35:21

Det lyder ikke særlig velgennemtænkt, at du ikke kan dokumentere, at du har pendlet mellem din bopæl i sverige og dit arbejde i dk. Brobizzkvittering eller kvittering for pendlerkort med toget er et must. Ellers kan us afvise ansøgningen med, at din flytning er ren proforma.

msharif

Indlæg af msharif » 02.10.2010 18:34:16

Skaanebo, det er jo kun fordi jeg ikke har haft så mange timer om ugen. Men på mit kontoudtog fremgår der at jeg har betalt blrobiz penge til ham jeg kørte sammen med. Kan det ikke være godt nok så?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.10.2010 19:21:57

Kun hvis brobizzen står i dit navn!

msharif

Indlæg af msharif » 03.10.2010 08:38:15

...og det gør den ikke. på mit eget brobiz som jeg har brugt for at besøge min familie på er der nogle overnatninger på. det tror jeg ikke er så smart at give....er der nogen der ellers kunne give noget råd til at hva jeg kunne gøre i lige denne situation :( . Har kun en uge tilbagte til at fremsende det

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.10.2010 08:50:46

Du har gjort dig selv en bjørnetjeneste ved at rejse billigt i din vens bil. Og jeg er ret sikker på, at en sådan fremgangsmåde, hvor du ikke kan dokumentere din færden over Øresundsbroen, og hvor du har boet til fremleje i Malmø og selv har fremlejet din lejlighed i Danmark, vil medføre et afslag i US med henvisning til, at du ikke har kunnet dokumentere et reelt og faktisk ophold i Sverige, da den fremgangsmåde er opskriften på, hvordan man gennemfører en proformaflytning.

Får I afslag er der jo ikke andet for end at begynde forfra. Og denne gang sørge for at kunne dokumentere din færden over broen, fx ved simpelthen at købe almindelige togbilletter og betale for dem med et registreret JoJo-kort eller med et betalingskort i dit navn. Eller naturligvis ved bilkørsel med en brobizz i dit navn.

Du skal også tænke på, at det handler jo ikke bare om US, selv om det jo nok er det vigtigste for jer lige nu. Det handler jo også om, at hvis du vil have et befordringsfradrag hos Skat, så skal du kunne dokumentere din færden til og fra arbejde, ellers får du 0 kr. i befordringsfradrag.

Besvar