Spørgsmål ang. problemer med registrering i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Denida

Spørgsmål ang. problemer med registrering i Sverige

Indlæg af Denida » 29.09.2010 15:35:08

Mig og min kone er lige flyttet til Ystad, og var oppe at registrere mig på skatteverket den 16, hvor jeg fik at vide at det ville tage 6-8 hverdage før jeg ville få mit svenske personnr sendt.
Probelemet er at der er gået 13 dage siden der nu (eller 9 hverdage) og er stadig ikke kommet noget, så jeg tog op for at se om der var noget galt på skatteverket, hvor jeg fik at vide denne gang at det ikke tog 6-8 dage, men 2 måneder istedet!

Min kone er fra USA og fik sit visum forlænget i Danmark, og den forlængelse holder kun til tre uger endnu, så hvis det virkelig tager 2 måneder så ville det være et problem, men siden vi først fik at vide det tog 8 dage, og efter hvad jeg har set herinde og andre steder skulle det kun tage en uges tid ca, så lidt i tvivl om hvilken der er rigtig?

Og hvis det virkelig er to måneder det ville tage, er der en mulighed for at min kone kan få det udvidet i Sverige siden jeg har været oppe og blive registreret, har en svensk adresse og bare venter på det svenske personnr?

fundiver199

Re: Spørgsmål ang. problemer med registrering i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2010 16:11:05

I må jo bare henvende jer til Migrationsverket og søge om opholdskort til din kone, uanset at du ikke har fået dit svenske personnummerbevis endnu. Og så må Migrationsverket få tilsendt personnummerbeviset, når det foreligger.

I benytter jer jo af EU-reglerne og har derfor ret til ophold i Sverige. Og den ret er ikke betinget af, at I er i besiddelse af noget som helst stykke papir, som skal udstedes af de svenske myndigheder, og derfor heller ikke et personnummerbevis.

Jeres forpligtelse består alene i, at din kone skal lade sig registrere (d.v.s. henvende sig til Migrationsverket), inden hun har været 3 måneder i Sverige og naturligvis også medens, hun stadig har en form for lovligt ophold. D.v.s. inden hendes 90 visumfrie dage i Schengen er gået.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2010 16:20:13

P.S. Det er noget forvirrende, at du skriver, at din kone fik sit visum forlænget i Danmark. For amerikanske statsborgere er jo visumfri i Schengen. Og desuden vil en sådan forlængelse, som kan gives i ekstraordinære situationer med f.eks. sygdom normalt kun være gældende i den land, hvor den er bevilget. Altså i jeres tilfælde i Danmark. Og det ændrer jo ikke noget på din kones situation i Sverige, at hun har lov til at være i Danmark i 3 uger mere.

Men det korte af det lange er bare, at I skal se at komme op på Migrationsverket og fortælle dem, at din kone har tænkt sig at bo i Sverige sammen med dig, som er EU-borger, og derfor vil hun gerne søge om et opholdskort.

Og hvad der så måtte mangle af bilag til den ansøgning, jamen dem må Migrationsverket jo så bare få tilsendt senere. De har jo ifølge reglerne op til 6 måneder til at behandle ansøgningen. Og det er selvfølgelig netop meningen at de 6 måneder bl.a. skal kunne bruges til at få fremskaffet bilag og papirer, som ikke fandtes på ansøgningstidspunktet. Som f.eks. lønsedler fra det nye job, som man er flyttet til Portugal for at udføre. Eller et personnummerbevis for EU-borgeren.

Dig og konen kunne jo også være flyttet til et ikke-nordisk land, og så ville det land jo også have 6 måneder til at udstede dit registreringsbevis. Men det er naturligvis ikke sådan, at man så først kan påbegynde behandlingen af din kones ansøgning om opholdskort, når man har udstedt et registreringsbevis til dig.

Det er naturligvis meningen, at hele familien anmelder sin ankomst og sin hensigt om at bo i det pågældend e EU-land på èn gang, og herefter skal registreringsbevis eller opholdskort til alle familiemedlemmerne udstedes højest 6 måneder senere.

Denida

Indlæg af Denida » 29.09.2010 16:30:04

Okay, tak for svaret.

Og ja, hun har fået en forlængelse i Danmark; udover det 3 måneders visum på grund af et helbreds grundlag med mig. Vi vil tage derop hurtigst muligt så.

Denida

Indlæg af Denida » 29.09.2010 16:33:24

Men jeg er stadigvæk lidt forvirret... Skulle det tage lidt over en uge eller 2 måneder indtil jeg får et svensk personnr?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2010 19:07:32

Efter svenskernes nye procedure er det vist de 2 måneder, som er gældende. Men som sagt, det er jo ligegyldigt. Du har ret til ophold i Sverige, alene fordi du er nordisk statsborger. Og hvis du f.eks. var flyttet til Tyskland, så kunne det tage op til 6 måneder, før du fik dit registreringsbevis.

Den eneste konsekvens er derfor, at det også kommer til at vare mindst 2 måneder, før din kone kan få sit opholdskort. Men det er jo igen ikke anderledes end, at hun heller ikke ville kunne få opholdskort i Tyskland, før du selv havde fået dit registreringsbevis. For hendes ret til ophold er jo knyttet til, at du har ret til ophold. Hvilket så altså skal bekræftes med et personnummerbevis i Sverige og et registreringsbevis i EU-lande, der ikke også er nordiske lande.

Men at din kone ikke kan få det stykke papir, som bekræfter hendes rettigheder, før du har fået det stykke papir, der bekræfter dine rettigheder, betyder jo ikke, at hun ikke har sine rettigheder. Så det er alene et rent administrativt forhold.

Besvar