Hejsa, alle I søde mennesker.
Jeg har prøvet at søge lidt i forum og har fundet halve svar på min konkrete sag. Så nu tyer jeg til et helt nyt indlæg.
Min australske kæreste og jeg skal giftes til december. Han kommer herover på almindeligt turistvisum. Vi vil derefter flytte til Sverige, da det bare virker meget lettere i sidste ende.
Men der er nogle enkelte ting, som jeg er i tvivl om.
1) Er det stadig nok med 3 måneders fast ophold i Sverige, når jeg har tænkt mig at fortsætte med at arbejde i Danmark, eller er det bedre med længere tid?
2) Ved at fremleje min lejlighed i den tid, jeg er i Sverige, kan myndighederne så nægte os familiesammenføring efter EU-reglerne, når nu jeg stadig har arbejdet i Danmark, mens jeg har været væk? Jeg tænkte, at det kunne vise en intention om at flytte tilbage til landet på sigt....
Håber der er nogle derude, der har lidt svar på det.
Lily
Fremleje i Sverige og job i Danmark
Re: Fremleje i Sverige og job i Danmark
Du kan sagtens gøre, som du har planlagt. Du skal bare sørge for at samle tilstrækkelig dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige sammen. Nu skriver du intet om, hvordan I skal bo i Sverige, men hvis I har jeres egen lejlighed, er der i hvert fald ingen ko på isen. Deler I derimod bolig med nogen andre, så stilles der større krav til graden af dokumentation fra US.
Vi har endnu ikke fundet noget i Sverige, da det først er til januar, at vi vil flytte derover. Men planen er, at vi finder noget for os selv.
Men super cool! Yay!
Tak for svaret!!!!
Men super cool! Yay!
Tak for svaret!!!!
-
fundiver199
Det hele drejer sig om, at du skal kunne sandsynliggøre over for US, at din flytning til Sverige var "faktisk og reel". D.v.s at du ikke bare har holdt ferie i Sverige eller har haft en proformaadresse i Sverige.
Og det er så mange forskellige ting, man kigger på i den forbindelse, herunder varigheden af dit ophold, om du har udført nogen aktivitet i Sverige (arbejde eller studier), karakteren af din bolig, og hvad du i øvrigt kan fremlægge af dokumentation.
Der er skrevet masser af indlæg i forum "EU-regler" om netop dette emne, så prøv at læs nogle af dem, og læs også indlægget "ofte stillede spørgsmål".
Og ja hvis du har tænkt dig at fremleje din danske bolig og herefter tage ophold i den igen, når I flytter videre til Danmark, så vil jeg umiddelbart anbefale et længere ophold i Sverige end 3 måneder for at være sikker på, at US ikke stempler det som en "Ikke reel flytning".
Og specielt gælder dette, hvis du også bor til fremleje i Sverige. For hver svært er det i grunden at finde 2 personer, som er villige til at skrive under på nogle falske fremlejekontrakter og overføre nogle "huslejebetalinger", som herefter kan refunderes i kontanter?
Det er jo det, som er det primære problem med al det her fremlejehalløj. Endnu vigtigere end varigheden af dit ophold er det derfor, at du også med andet end lejekontrakter og huslejekvitteringer mellem dig og en anden privatperson kan dokumentere, at du faktisk har opholdt dig i Sverige, men helt andre ting som f.eks kreditkorttransaktioner og forbrug af el, vand, varme, telefon m.m. Ting som ikke er så nemme at forfalske eller få nogen til at fixe for dig.
Og det er så mange forskellige ting, man kigger på i den forbindelse, herunder varigheden af dit ophold, om du har udført nogen aktivitet i Sverige (arbejde eller studier), karakteren af din bolig, og hvad du i øvrigt kan fremlægge af dokumentation.
Der er skrevet masser af indlæg i forum "EU-regler" om netop dette emne, så prøv at læs nogle af dem, og læs også indlægget "ofte stillede spørgsmål".
Og ja hvis du har tænkt dig at fremleje din danske bolig og herefter tage ophold i den igen, når I flytter videre til Danmark, så vil jeg umiddelbart anbefale et længere ophold i Sverige end 3 måneder for at være sikker på, at US ikke stempler det som en "Ikke reel flytning".
Og specielt gælder dette, hvis du også bor til fremleje i Sverige. For hver svært er det i grunden at finde 2 personer, som er villige til at skrive under på nogle falske fremlejekontrakter og overføre nogle "huslejebetalinger", som herefter kan refunderes i kontanter?
Det er jo det, som er det primære problem med al det her fremlejehalløj. Endnu vigtigere end varigheden af dit ophold er det derfor, at du også med andet end lejekontrakter og huslejekvitteringer mellem dig og en anden privatperson kan dokumentere, at du faktisk har opholdt dig i Sverige, men helt andre ting som f.eks kreditkorttransaktioner og forbrug af el, vand, varme, telefon m.m. Ting som ikke er så nemme at forfalske eller få nogen til at fixe for dig.