Hej.
Vi flyttede til dk d. 1 sep. men har ikke afleveret ansøgning endnu til udlændingestyrelsen. Hvor lang tid må der gå, ikke fordi vi har tænkt at vente længe men jeg mangler lige et par dokumentationer og håber jeg har dem i løbet af næste uge.
andet spørgsmål er, på selve el-regninger fra den svenske fremlejet bolig står der ikke mit navn på, men jeg har betalt det via netbank til el-selskabet. Kan udl. skabe problemer med dette?
Nu når vi er flyttet til dk, kan min mand benytte sig af gratis lægehjælp, har jo ikke afleveret ansøgningen endnu. jeg var hos min kommune for at melde flytning til dk, og der var der en fra kommunen som sagde at min mand ikke får gratis lægehjælp selvom han er flyttet med mig til dk. Hmm.-.....
skal min mand registreres i kommunen at han er flyttet med, eller er det bare nok med at han afleverer sin ansøgning til udl?
Dk
-
fundiver199
Re: Dk
Det vigtige er, at I er flyttet til Danmark samtidig. Er I det, så skal din mand bare søge opholdskort, inden der er gået 3 måneder. Men der er naturligvis ingen grund til at vente så meget som en dag længere, end hvad det tager at få fremskaffet de bilag, der skal vedlægges ansøgningen som dokumentation.
Din mand skal i første omgang kun søge opholdskort, så følger folkeregistreringen, når/hvis dette bevilges. Og indtil det sker, så er der tale om noget af en gråzone, hvor han i princippet har sine rettigheder allerede nu, hvis US ender med at nå frem til, at han skal have et opholdskort, men i modsat fald har han ingen rettigheder.
Angående elregningerne, så er elregninger jo kun en blandt mange ting, som man kigger på, når man skal afgøre, om din flytning til Sverige var faktisk og reel. Så det kan aldrig være afgørende i sig selv, om der står det ene eller andet navn på elregninger, men sammen med 1000 andre ting kan det indgå i US samlede vurdering af sagen.
Din mand skal i første omgang kun søge opholdskort, så følger folkeregistreringen, når/hvis dette bevilges. Og indtil det sker, så er der tale om noget af en gråzone, hvor han i princippet har sine rettigheder allerede nu, hvis US ender med at nå frem til, at han skal have et opholdskort, men i modsat fald har han ingen rettigheder.
Angående elregningerne, så er elregninger jo kun en blandt mange ting, som man kigger på, når man skal afgøre, om din flytning til Sverige var faktisk og reel. Så det kan aldrig være afgørende i sig selv, om der står det ene eller andet navn på elregninger, men sammen med 1000 andre ting kan det indgå i US samlede vurdering af sagen.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Jo, og det står sort på hvidt i Opholdsdirektivets art. 25. Kan man på en eller anden måde dokumenterer sine rettigheder efter EU-reglerne, Det kan være en kombination af dokument på jeres nuværende bolig samt opholdskortet fra det land I boede i før, så må de danske myndigheder ikke stille yderligere betingelser. Gør de det alligevel, er det bare at bede dem forholde sig til direktivets artikel 24 og 25, med en påmindelse om, at EU-retten SKAL respekteres.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Det, som Kim skriver, er rigtigt nok. Men problemet er, at det kun gælder, hvis US ender med at nå frem til, at din mand overhovedet har ret til ophold i Danmark. Når US frem til det modsatte, så har din mand ingen andre rettigheder end at være her, indtil han bliver bedt om at forlade landet.
Så derfor er hans rettigheder unægtelig noget svære at udnytte i praksis. Både fordi det kan være svært at overbevise f.eks. et hospital om, at de overhovedet eksisterer, men også fordi man rent faktisk ikke ved, om de eksisterer eller ej, før US har vendt tommelfingeren op eller ned.
Så selvom det ikke burde være sådan, er man i praksis næsten nødt til at betragte ventetiden som en form for processuelt ophold. Og især hvis man ikke har en 100% "sikker" sag, fordi man f.eks. kun har haft et relativt kort ophold i en fremlejet bolig som "person med tilstrækkelige midler".
Så derfor er hans rettigheder unægtelig noget svære at udnytte i praksis. Både fordi det kan være svært at overbevise f.eks. et hospital om, at de overhovedet eksisterer, men også fordi man rent faktisk ikke ved, om de eksisterer eller ej, før US har vendt tommelfingeren op eller ned.
Så selvom det ikke burde være sådan, er man i praksis næsten nødt til at betragte ventetiden som en form for processuelt ophold. Og især hvis man ikke har en 100% "sikker" sag, fordi man f.eks. kun har haft et relativt kort ophold i en fremlejet bolig som "person med tilstrækkelige midler".