fundiver199 skrev:Som jeg har forstået det, så vil tyskerne gerne have, at din mand udfylder en ansøgning om opholdskort, inden han rejser ind i Tyskland. Men prøv da og snak med dem, om ikke han kan aflevere den ansøgning på den tyske ambassade i Danmark, når det nu er i Danmark, at han befinder sig.
Hej Fundi,
Vil lige fortælle at vi ringede til den tyske ambasade i danmark og min mand forklarede dem vores situation at vi vil gerne flytte til tyskland, mens han er her under processuelt ophold, er det mulighed at han kan søge om opholdskort her i danmark. Damen sagde det kan han muligvis godt, bare vi kommer til dem med alle nødvendige papir, dvs at jeg skal første få lejekontrakt, melde mig ind i kommune i tyskland hvor vil skal bor og videre til auslanderamt og afleverer min lønseddler osv. så kigger de på det og vil jeg så få at andet papir (kan ikke huske navne på tyske), det vil sige at jeg kan forsøge min familie. Og så når jeg får alle papir plus kvitteringsbrev fra us i danmark, så laver vi ansøgning under EU-lov, det tager ca. 3 til 4 uger så skal min mand får opholdskort. Damen min mand snakkede med, lyder sådan at hun ved hvad det handler om. Det lyder til at være så nemt at det kan ikke være sandt, ikke?
Det jeg tænker på at når jeg melder mig udflyttning af danmark i kommune, så vil US kunne se gennem system at jeg er på vej ud af denmark, tror du at det vil være problem? Min mand har været her i snart 5 måneder og han synes ikke at det er chance for ham at han kan finde arbejder så nemt. Vi ved jo godt at det er også stor arbejdesløshed i tyskland, men det er også det samme hvor vi bor nu, i esbjerg, Jeg arbjeder på nordsøen, så det er ikke nogle problem for mig hvor jeg bor hen.
Nå..det bliver alt for lang nu, Bare vil sige tak for din forslag.
Mvh