flytte under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

flytte under processuelt ophold

Indlæg af hrohibil » 24.07.2010 16:18:05

Hej forum.

Hvad gør man rent praktisk iforhold til US, hvis man vil flytte til et andet EU land mens ens ægtefælle er her under processuelt ophold??

Udover at få et nationalt begrænset visum til det land som man vælger at flytte til.

Vi skal f.eks til en samtale/afhøring d.6 august hos US. Men kan allerede flytte fra starten af august til et andet EU land.

Jeg er nervøs for at det stiller en dårligt når man senere vælger at flytte tilbage via EU reglerne, at de kan se man pludselig forlod landet under processuelt ophold og ikke havde fået en endelig afgørelse. :(

Jeg er træt af US, fra min kones indrejse dato på visum til det afslag vi fik, gik der næsten 10 måneder, og så lige inden hun skulle forlade landet, vælger de at genoptage vores sag!! Men jeg havde selvfølgelig i mellem tiden garderet med at lyn søge internettet for lejligheder samt opsagt vores egen her i DK.

Mvh H

fundiver199

Re: flytte under processuelt ophold

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2010 17:36:50

hrohibil skrev:Jeg er nervøs for at det stiller en dårligt når man senere vælger at flytte tilbage via EU reglerne, at de kan se man pludselig forlod landet under processuelt ophold og ikke havde fået en endelig afgørelse.
Det er sagen uvedkommende, hvad der foregik i Danmark, før man flyttede til et andet EU-land. Det afgørende er alene, hvad der er foregået i det andet EU-land, medens man opholdt sig der.

Men I skal jo stadig træffe en beslutning, om I vil afvente den endelige afgørelse i Danmark eller ej. Og fordele og ulemper ved det har ikke ændret sig, siden vi diskuterede det for nogle uger siden.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 24.07.2010 18:37:15

jeg er med på fordelene og ulemper.

Men det jeg tænker på er så, hvis vi tager beslutningen og tager til sverige, ringer vi så til vores sagsbehandler? Hvad fortæller jeg ham?

Han har jo som sagt booket et møde med os d.6 august og fået fat i en tyrkisk tolk til min kone. De vil åbenbart tale med os hver for sig.

De skal jo ikke sende et brev til, hvor i der står at min kone skal møde op med sit pas så hun kan få et udrejse stempel når nu vi er taget afsted til et andet EU land.

Kan man godt tillade sig at sige sandheden, at man flytter med ægtefællen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2010 07:36:54

I kan vel bare komme til det møde 6. august, uanset om I er rykket videre Sverige??? Men ellers bør I naturligvis melde afbud og sige, at I dermed også samtidig trækker klagen/ansøgningen tilbage.

melis

Indlæg af melis » 25.07.2010 19:10:15

Hej Fundi,

Min mand er også nu under processuelt ophold. Vi fik kvittering brev som står at vi skulle første forvente at få svar senest den 28 december, dvs. vi er i 7 måneder bunke. Mig og min mand snakkede sammen og vi har besluttet os at vi vil flytte til Tyskland.

Efter jeg har læst mange indlæg om flytting til Tyskland, forstår jeg sådan at de vil have at person søger visum fra hjemsland (mind mand er fra tyrkiet). Så tror jeg ikke at vi kan bare flytte derhen. Vil bare lige høre om du ved at måske det er mulighed, eller skal han bare til tyrkiet og søge derfra igen.

Min mand taler tysk og han vil prøve at ringe til auslandersamt i tyskland og høre hvad de vil sige.

Mvh.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2010 20:50:20

Som jeg har forstået det, så vil tyskerne gerne have, at din mand udfylder en ansøgning om opholdskort, inden han rejser ind i Tyskland. Men prøv da og snak med dem, om ikke han kan aflevere den ansøgning på den tyske ambassade i Danmark, når det nu er i Danmark, at han befinder sig.

melis

Indlæg af melis » 27.07.2010 13:25:31

fundiver199 skrev:Som jeg har forstået det, så vil tyskerne gerne have, at din mand udfylder en ansøgning om opholdskort, inden han rejser ind i Tyskland. Men prøv da og snak med dem, om ikke han kan aflevere den ansøgning på den tyske ambassade i Danmark, når det nu er i Danmark, at han befinder sig.

Hej Fundi,

Vil lige fortælle at vi ringede til den tyske ambasade i danmark og min mand forklarede dem vores situation at vi vil gerne flytte til tyskland, mens han er her under processuelt ophold, er det mulighed at han kan søge om opholdskort her i danmark. Damen sagde det kan han muligvis godt, bare vi kommer til dem med alle nødvendige papir, dvs at jeg skal første få lejekontrakt, melde mig ind i kommune i tyskland hvor vil skal bor og videre til auslanderamt og afleverer min lønseddler osv. så kigger de på det og vil jeg så få at andet papir (kan ikke huske navne på tyske), det vil sige at jeg kan forsøge min familie. Og så når jeg får alle papir plus kvitteringsbrev fra us i danmark, så laver vi ansøgning under EU-lov, det tager ca. 3 til 4 uger så skal min mand får opholdskort. Damen min mand snakkede med, lyder sådan at hun ved hvad det handler om. Det lyder til at være så nemt at det kan ikke være sandt, ikke?

Det jeg tænker på at når jeg melder mig udflyttning af danmark i kommune, så vil US kunne se gennem system at jeg er på vej ud af denmark, tror du at det vil være problem? Min mand har været her i snart 5 måneder og han synes ikke at det er chance for ham at han kan finde arbejder så nemt. Vi ved jo godt at det er også stor arbejdesløshed i tyskland, men det er også det samme hvor vi bor nu, i esbjerg, Jeg arbjeder på nordsøen, så det er ikke nogle problem for mig hvor jeg bor hen.

Nå..det bliver alt for lang nu, Bare vil sige tak for din forslag.

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2010 13:42:23

Jamen det lyder da godt, så er det hele måske ikke så svært alligevel, bare fordi man vælger at flytte til Tyskland i stedet for Sverige :wink:

melis

Indlæg af melis » 06.08.2010 17:50:56

Hej Fundi,

Jeg har været i Tyskland for at melde indflyttning i bopæl i tyskland. Vi bor i lille by Celle. Efter jeg fik kvittering fra rathaus, gik jeg videre hen ti auslandersamt for at søge om eu-opholdskort. I Celle forgår sådan at auslandersamt vil automatisk få oplysninger fra rathaus og derefter vil de sende et brev til min adresse i tyskland og bede om mit arbjedeskontrakt, kvittering af min adresse registering, copi af mit pass samt 1 foto og derefter sender de eu-opholdskort til mig. Jeg spurgte dem om min mand som er i danmark under processuelt ophold, hvad for formular jeg skal have for at søge opholdskort til ham. Så sagde de at når jeg får min eu-opholdsbevis, så kan min man komme til tyskland, får ham registere i vores adresse, får forsikring papir i orden og bagefter går til auslandersamt så skal de nok udstede opholdskort til ham. Lyder det ikke så nemt til at være sandt? Jeg sagde til ham i auslandersamt at `why its so easy?` Så sagde han ´sometime it´s`

Tror du jeg kan stole på ham? Behøver min mand overhoved ikke forbi den tyske konsulate i københavn for at søge visum første? Jeg har hans navn og nummer, tænker på at min mand kan ringe til ham på mandag og spørger ham, så vi vil se om han vil sige det sammen som han fortælte mig.

Jeg synes, at det er alt for nemt i forhold til hvad jeg har læst om nogle som har prøvet at flytte til tyskland. Under EU-lov, kan de kræve hvor meget jeg tjener som person der forsøger familiesmellem?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2010 06:47:55

Jamen det lyder da godt, og årsagen kan jo bare være den simple, at Tyskland er begyndt at følge reglerne :D

melis

Re: flytte under processuelt ophold til tyskland

Indlæg af melis » 02.09.2010 23:33:23

Hej forum,

Vil bare lige fortaelle at vi er nu flyttet helt til tyskland. Min mand kom hertil uden nogle form for visa til tyskland. Han var i danmark under processuelt ophold. Vi tog chance til at koere hertil. Vi fik registeret min mand i vores adresse, gik hen til auslandersamt og ja..ca. 1 timer senere fik min mand opholdsbevis som gaelder i 5 aar. Det var meget meget nemt end jeg havde forstillet mig.

Men ang. sygesikringe har vi problemer. Det der E 106 blanket som jeg fik fra kommune, det er paa danske og de tyske sygesikringeselskab som AOK vil ikke godkendt at det skal ogsaa daekke min mand og min datter med mindre vi skal selv betale for min mand dvs..ca. 150 Euro per maander. Jeg ved ikke om det er passer, derfor vil gerne lige hoere om nogle har erfaringer med dette.

Ogsaa ang. boernecheck, skal jeg ikke faa det fra danmark, da jeg stadig har arbejde i danmark og betale skat. Det mener jeg helt rigtigt. Gider ikke staa og slaas med kommune da de bure vide mere end mig.

Og en sidste ting. Maa jeg godt forsaette at vaere medlem af fagforening i danmark? Vi vil bor i tyskland og se hvis det gaar godt for os, ellers vi kan flytte tilbage til danmark senere.

Haaber det er nogle det kan hjaelpe med at svar. Jeg er meget taknemmligt at jeg kan bruge det her forum som min guild line. Vi er nu lykkelige sammen i tyskland.

Mvh.

Melis

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2010 06:00:05

Hvis du arbejder i Danmark, så har du ret til dansk børnecheck og kan være medlem af en dansk A-kasse. Men hvis du bliver ledig på fuld tid, så skal du skifte til at være medlem af en tysk A-kasse.

Fagforening og A-kasse er ikke det samme, og jeg gætter på, at du mener A-kasse, når du skriver fagforening.

Besvar