Ansøgning om opholdstilladelse i Sverige efter eu regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
erlik65

Ansøgning om opholdstilladelse i Sverige efter eu regler

Indlæg af erlik65 » 30.08.2010 13:08:29

Jeg skal giftes med min thailandske kæreste den. 1/10 i Danmark. Jeg er selv bosat i Sverige men arbejder og betaler skat i Danmark.
Min kommende kone er her på et norsk turist visum (hun har familie i Norge) som udløber 6/10.

Efter vi er gift vil min kone søge om opholdstilladelse i Sverige efter eu reglerne.

Efter vi er gift er der jo kun meget få dage til at hendes turist visum udløber. Vil det blive et problem eller er det godt nok hvis vi bare har ansøgt om opholdstilladelse inden?

Skal vi meddele Norge at hun nu har søgt om opholdstilladelse i Sverige og derfor ikke vil rejse hjem når hendes visa udløber?

Hvilke papirer skal vi udfylde for at ansøge om opholdstilladelse i Sverige?
Hvordan foregår det skal vi til en samtale og er der nogle papirer ud over ansøgningen og ægteskabs papiret vi skal have med?
Skal hun aflevere sit pas?
Hvor lang tid går der før hun får svar og må man forlade Sverige i den periode (bryllups rejse)?

skaanebo

Re: Ansøgning om opholdstilladelse i Sverige efter eu regler

Indlæg af skaanebo » 30.08.2010 13:15:51

Hun kan ikke rejse ud af Sverige og vende tilbage igen, så længe hun ikke er i besiddelse af et gyldigt visum eller et opholdskort. Så bryllupsrejsen må nok vente lidt, indtil opholdskortet er i hus. Eller også bliver det en hurtig og kort bryllupsrejse, der skal overståes, inden visum udløber.

Det er tilstrækkeligt at søge om opholdskort, inden visum udløber.

Om Norge skal have besked afhænger nok af, om hendes familie har stillet nogen form for økonomisk sikkerhed for, at hun kunne få visum eller ej. Hvis der ikke er stillet nogen sikkerhed, så er det irrelevant.

Pas og vielsesattest samt dokumentation for din økonomi og boligforhold skal medbringes til Migrationsverket sammen med dit personbevis fra Skatteverket.

Og hvor lang tid det tager at få et opholdskort er alt imellem 15 minutter og 6 måneder, alt efter hvor veldokumenteret ansøgningen er, og hvor travlt der er hos Migrationsverket.

erlik65

Indlæg af erlik65 » 30.08.2010 14:20:34

Tak for det hurtige svar

Dokumentation for min økonomi? Er det nok med lønsedler eller hvad skal der til?
Dokumentation for boligforhold er det en lejekontrakt eller hvad skal jeg bruge?
Er der en formular der skal udfyldes for at ansøge om opholdskortet?
Skal vi møde op hos Migrationsverket eller skal det bare sendes?

Endnu en gang tak for hjælpen det er lidt svært at finde ud af det hele når man ikke har prøvet det før så dette forum er til stor hjælp

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2010 14:43:53

http://www.migrationsverket.se/info/198.html

Ovenstående kan du bl.a. finde et link til den blanket, som I skal udfylde. Og ja du skal vedlægge lønsedler og lejekontrakt. Og ja personligt fremmøde er påkrævet, man kan ikke bare sende papirerne. Bl.a. vil de svenske myndigheder meget naturligvis gerne se, at det faktisk er din kone, som søger, og ikke èn eller anden svindler, som har fået fat i hendes papirer.

Besvar