Brev fra us

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

R_jac

Brev fra us

Indlæg af R_jac » 07.08.2010 15:46:08

Jeg har nu efter at have sendt ansoegning afsted til udlaendingestyrelsen faaet brev tilbage om at de mangler dokumenter.

De skriver blandt andet at de mangler dokumentation om at jeg har vaeret selvforsoergende, men jeg har i min ansoegning vedlagt brev fra min tidligere arbejdsgiver hvori der staar at jeg har arbejdet for hende 40 timer om ugen i 18 mdr.
Har jeg saa helt misforstaaet reglerne, for jeg mener da ikke at jeg saa har vaeret selvforsoergende?
Jeg har godt nok ikke arbejdet de sidste 18 mdr da jeg har faaet en soen, men faar oekonomisk hjaelp fra kommunen (og har ogsaa vedlagt dokumentation for dette i ansoegningen), men det burde vel ikke have indflydelse naar jeg har arbejdet i over 12 maaneder?

Der staar ogsaa i brevet at de vil have dokumentation for at jeg kan forsoerge mine familiemedlemmer efter tilbagevenden til Danmark.
Men igen, er det ikke kun noget man skal bevise hvis man ikke har arbejdet i et andet EU land?
Og hvis ikke, hvordan skal jeg saa kunne bevise det? Jeg bor stadig i Storbritannien, saa jeg kan jo ikke finde et job i Dk lige pt.

Suuk, var naiv og troede at det ville gaa som smurt med denne ansoegning..
Har boet i UK i over 4 aar nu, 3 af aarene med min partner med hvem jeg har en 18 mdr. gammel soen, og har som sagt ogsaa vedlagt dokumentation for at have arbejdet her i 18 mdr....

Haaber nogle har nogle svar....

fundiver199

Re: Brev fra us

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2010 16:07:01

Problemet er, at det er 18 måneder siden, du har arbejdet. Hvis den "hjælp", som du får fra den britiske kommune, er at sidestille med arbejdsløshedsunderstøttelse, d.v.s. hvis du skal stå til rådighed for det britiske arbejdsmarked, så har du stadig status som arbejdstager, fordi du forud for din ledighed arbejdede i mere end 12 måneder.

Men hvis den hjælp, du får, er en social ydelse, så er du ikke længere arbejdstager, og du er heller ikke "person med tilstrækkelige midler". I så fald er du kun i Storbritannien, fordi man endnu ikke er nået frem til den konklusion, at du udgør en urimelig byrde for det sociale system og derfor skal tvinges til at rejse hjem til Danmark.

Og så har I desværre en næsten umulig sag over for US. Det eneste, som du kan gøre i den situation, er at finde et nyt job i Storbritannien, mindst 10-12 timer om ugen i mindst 8-10 uger. Så opnår du nemlig status som arbejdstager igen og bevarer den i 6 måneder efterfølgende, hvis du står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Det er åbenlyst, at US ikke mener, at du har status som arbejdstager. Så et svarbrev til dem må gå ud på at argumentere for og dokumentere, hvorfor det er tilfældet. Altså at du - bortset fra den tid, hvor du var på barsel - hele tiden har stået til rådighed for det britiske arbejdsmarked, og at den ydelse, som du modtager, er en ydelse for ledige, som står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Hvis du er arbejdstager i Storbritannien, så kan der ikke stilles krav om, at du skal kunne forsørge dig selv eller din familie efter jeres hjemkomst til Danmark.

Du er velkommen til at kontakte ÆUG´s rådgivning om sagen og vedhæfte brevet fra Udlændingeservice og andre relevante dokumenter, herunder især dokumentation for den ydelse, du har fået de sidste 18 måneder.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

R_jac

Indlæg af R_jac » 07.08.2010 22:04:30

Tak for det hurtige svar..
Den hjaelp jeg faar er noget der hedder Child Tax Credit, og er en som er en hjaelp man kan faa naar man har arbejdet i UK og betalt skat, og derefter faar et barn.

Det vil vaere meget svaert at finde et arbejde i UK nu da vuggestue ordning koster over 10.000 kr pr. maaned, og da mindste loennen er enormt lav vil jeg umuligt kunne tjene nok penge til det :(

Er det kun via opsparing eller hvis jeg har et arbejde i Danmark at jeg kan vise at jeg kan forsoerge alle familiemedlemmer, eller er der andet man kan goere?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2010 07:39:31

Hmmmm. Det lyder ikke som om, "child tax credit" er en arbejdsløshedsunderstøttelse. Måske er det nærmest noget, der svarer til den danske børnecheck? For man kan vel ikke få barselspenge i Storbritannien i 18 måneder?

Hvor meget er beløbet på, og lever I reelt af din mands løn? Det har I jo for så vidt lov til, men så er du jo hjemmegående husmor, og så er du det, man kalder "person med tilstrækkelige midler" og ikke arbejdstager.

Og så kan din mand først få opholdskort i Danmark, når du kan dokumentere, at du er i stand til at forsørge ham. Så du må nok finde et job i Danmark, og så må I vente med at søge om opholdskort i Danmark, til du i det mindste kan fremvise en ansættelseskontrakt og evt. også den første lønseddel. I har jo også 3 måneder til at søge, efter I er flyttet hertil.

Har du ikke noget familie i Danmark, som du kan bo hos? Så kan du jo bare rejse hertil på ferie og bruge tiden på jobsøgning (og boligsøgning). Som jeg ser det, så er I startet et helt forkert sted ved at søge om opholdskort, før noget som helst er på plads omkring jeres forhåbentlig kommende tilværelse i Danmark.

R_jac

Indlæg af R_jac » 09.08.2010 13:59:24

Min Child Tax Credit er paa £53 om ugen, hvilket svarer til omkring 500 kr om ugen..

Vi valgte at soege om fs nu, da jeg har kontaktet us op til flere gange for at hoere om det ville vaere et problem at jeg ikke laengere arbejder og fik at vide at det ville det ikke vaere, saa laenge jeg arbejdede foer min soen blev foedt.

Det ville ogsaa blive et problem at tage til Danmark foer vi soeger da min partner ikke kan rejse til Danmark eller noget andet Schengen-land foer vi er blevet familiesammenfoert, da han ikke har et pas men i stedet et sort rejsedokument som ingen Schengen-lande accepterer.

Jeg skal ringe og snakke med min sagsbehandler imorgen, men det virker bare som om de overhovedet ikke kigger paa de dokumenter vi har, de kigger kun paa hvad vi ikke har!
Jeg har boet her i over 4 aar nu, det er jo ikke fordi jeg er taget hertil for at blive familiesammenfoert med min partner!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2010 14:18:05

Danmark skal tillade indrejse for både dig og din familie, det er ingen undskyldning, at din mand kun har "et sort rejsedokument". Der kan ikke stilles krav om, at din mand skal søge om og opnå dansk opholdskort, før han må rejse hertil. Der kan ikke engang stilles krav om, at han skal søge om visum, hvis han har et britisk opholdskort.

Hvis det sorte rejsedokument ikke kan bruges som legitimation, så må den danske ambassade udstyre ham med et laisses-passez. Eller finde en anden måde at løse dette praktiske problem på.

Din mand har som alle andre krav på fri bevægelighed inden for EU, så længe han ledsager dig, der er en vandrende EU-borger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2010 14:24:48

P.S. Til gengæld er det ikke nødvendigvis rigtigt, hvad telefonrådgiverne i US har sagt til dig, at det "ikke er noget problem, at du ikke længere arbejder". Det er meget vigtigt at skelne mellem rådgivning, som er en uforpligtende oplysning om, hvordan reglerne er, og egentlig sagsbehandling.

Og jeres sagsbehandler mener tydeligvis, at det kan have betydning for sagen, at du ikke har arbejdet de sidste 18 måneder. Og i den situation kan du desværre ikke bruge det til noget, at en rådgiver på et tidspunkt har sagt sådan og sådan til dig. Dels kan du ikke bevise det, og dels har det ingen retsvirkning, med mindre du kan bevise, at du har lidt et økonomisk tab som følge af de forkerte oplysninger, du har fået.

I kan jo forsøge at køre sagen til ende. Men ellers er løsningen stadig, at du må finde dig et nyt job i Storbritannien, så du kan generhverve din formentlig tabte status som arbejdstager. Eller alternativt må du finde et job i Danmark, så du kan bevise din fremadrettede forsørgelsesevne.

R_jac

Indlæg af R_jac » 09.08.2010 14:30:51

Okay det er et helt andet svar end man faar paa ambassaden.
De har gjort det temmelig klart at min partner absolut ikke kan rejse til Danmark med hvad han har af rejsedokument, og da jeg spurtgte omkring et laisses-passez sagde de at de ikke kan udstede det da hans rejsedokument er blevet udstedt i England..

Hvis nu (og det lyder jo temmelig sikkert) at vores ansoegning om fs bliver afvist, kan vi saa sagtens tage til Danmark og soege igen, eller vil det vaere et problem og soege 2 gange?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2010 09:33:47

Retten til fri bevægelighed er jo netop det, en ret til fri bevægelighed. Så derfor er der selvfølgelig ikke nogen grænser for, hvor mange gange man kan flytte til eller udtrykke ønske om at flytte til et givet land inden for EU. Der er jo heller ikke nogen grænser for, hvor mange gange i sit liv, man må flytte til en bestemt kommune i Danmark.

Men den danske ambassades medvirken er jo påkrævet, hvis din mand ikke har et gyldigt pas. Så I må jo kontakte ambassaden igen og gøre dem opmærksom på reglerne i EU´s opholdsdirektiv og bede om vejledning i, hvad I kan gøre ved problemet med din mands pas. Og hvis ambassaden ikke selv ved det, så må de jo bede US om at vejlede sig. Derinde sidder der juridiske eksperter, som ved alt om EU-reglerne.

Men ret til ophold for din mand – og ikke kun indrejse – vil stadig forudsætte, at du enten har status som arbejdstager i Storbritannien, før I flytter, eller at du kan dokumentere din forsørgelsesevne i Danmark, typisk ved at have fundet et fast job. Så måske var det det, du skulle koncentrere dig om i første omgang frem for din mands papirbøvl.

I må vel også have gjort jer nogle overvejelser om, hvad I skal leve af i Danmark??? Der er jo ikke noget, som kommer af ingenting, andet end lommeuld.

R_jac

Indlæg af R_jac » 26.08.2010 14:57:16

Selvfoelgelig har vi taenkt over hvad vi skal leve af, men eftersom vi regnede med at jeg stadig kunne soege om fs som arbejdstager regnede vi det ikke for et problem her og nu!
Nu er sagen den at jeg har taenkt mig at tage til Danmark og soege job saa jeg kan vise at jeg kan forsoerge familien.
Efter flere samtaler med US har vi endelig faaet det svar at min partner godt kan rejse til Danmark paa hans sorte rejsedokument (De var dog ikke villige til at give mig dette paa skrift :? ), og jeg fandt saa ogsaa ud af at han SKAL soege om visum foerst!
Saa nu skal vi til at soege om visum saa han kan komme med til Danmark.
Jeg skal vel bare soege om et family visit visa!? Er det ok at det er min far der skriver invitationen da jeg jo stadig er i UK?
Jeg er sikker paa at der nok skal blive problemer pga. hans rejsedokument, saa jeg regner ikke med at de overholder de 15 dage!

Eu.Citizen

Indlæg af Eu.Citizen » 27.08.2010 18:45:30

FAMILY MEMBERS OF EU/EEA NATIONALS
FAMILY MEMBERS OF EU/EEA NATIONALS EXERCISING TREATY RIGHTS IN ANOTHER EU/EEA COUNTRY

Family members are:

The direct descendants (children) who are under the age of 21 or are dependants, and those of the spouse or partner.

The dependant direct relatives in the ascending line (e.g. parents) and those of the spouse or partner.

Please note that if you hold an EU/EEA Residence Card (in the UK a sticker in the passport entitled Residence Documentation) according to Article 5 of EU Directive 38/2004, you do not need a visa for travel to Denmark. The old style stamp preceding the EU Residence Documentation sticker is also accepted for visa free travel as long as it refers to the holder being a family member of an EU/EEA national exercising Treaty Rights.

You do not need to be accompanied by your EU/EEA spouse or partner.

If you are travelling to another EU country other than Denmark you should check with that country's embassy in the UK whether they also accept you as being visa exempt.

A visa is, however, needed for travel to Iceland.

It is advisable to print this page and to present it together with your letter from UK Border Agency regarding your Residence Documentation and proof of your relationship with the EU/EEA national to the airline at the point of departure or Danish Border Control on entry into Denmark in case of problems.

Family members of EU/EEA nationals excersing treaty rights in another EU/EEA country not holding an EU/EEA Residence Card need a visa for travel to Denmark.

In those cases only the following supporting documents should be produced:

*
Proof of family relationship (e.g. Original Marriage Certificate or Birth Certificate)
* Original passport of EU/EEA national (photocopies are not accepted)
* Family members other than spouses: Proof of dependancy

Please note that for visa purposes both the passport and UK residence permit must be valid for at least 90 days after the visit to Denmark.

The visa will be issued free of charge.
http://www.amblondon.um.dk/en/menu/Cons ... Nationals/

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2010 19:36:26

Som det fremgår af ovenstående tekst på engelsk, skal din mand ikke søge om visum, før han kan rejse til Danmark, når han har et britisk opholdskort. Så det er endnu en ommer fra ambassadens eller US side, alt efter hvor du nu har fået den forkerte information.

R_jac

Indlæg af R_jac » 29.08.2010 15:09:00

Jeg har foer henvist ambassaden til samme dokument du har vedhaeftet, og de siger at han skal have visa da han ikke har 'sticker in the passport entitled Residence Documentation'. Han har ikke denne sticker da han ikke har et national pas, men i stedet det sorte rejsedokument. Han har tilgengaeld et seperat opholdskort i UK.
Hvad mener du om dette? Tror du saa stadig ikke han skal have visa?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2010 07:05:09

Nej selvfølgelig skal han ikke det. Det afgørende er, at han har et britisk opholdskort, ikke om det sidder i et pas eller ej.

R_jac

Indlæg af R_jac » 03.09.2010 22:00:11

Okay, nu har vi koebt billetter hjem til DK alle 3!
Nu vil jeg saa bare hoere, hvis de nu mener at min partner skal have visa, hvad saa?
Faar han lov til at komme med flyet til Danmark, er det foerst der de checker om han har visa, eller vil han blive stoppet i London?
Vi vil selvfoelgelig tage alle noedvendige dokumenter med, men vi vil bare forberede os paa det vaerste da vi gang paa gang faar at vide paa ambassaden at han skal have visa.
Jeg taenker at det vaerste der kan ske vel er at han skal betale for en flybillet tilbage til UK?

Besvar