gotosweden?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mgj

Re: gotosweden?

Indlæg af mgj » 09.08.2010 20:32:55

kan han søge svensk statborgerskab efter 5 år efter de nationale regler

mgj

Indlæg af mgj » 09.08.2010 20:34:17

undskyld hvad mener du med det:

Og har man først fået et opholdskort, kan man ikke efterfølgende søge om en opholdstilladelse på baggrund af samme kærlighedsforhold.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.08.2010 21:49:23

Man kan søge om svensk statsborgerskab, uanset hvilken form for ophold man har i Sverige, når man lovligt har boet i Sverige i 5 år, i nogle tilfælde endda tidligere.

Og det, jeg mente, var, at I ikke først kan få ophold efter EU-retten og dernæst ændre og søge efter national lovgivning. Bordet fanger. I må foretage et valg, og så hænger I på det valg i de næste 2 eller 5 år, alt efter om din ægtefælle får et opholdskort efter EU-regler, der gælder i 5 år, eller en opholdstilladelse efter national lovgivning, der gælder i 2 år.

Der skal være en grundlæggende ændring i opholdsgrundlag, for at man kan skifte fra en type ophold til en anden type ophold. Hvis I fx skilles, og din ægtefælle finder sig en svensker at bo sammen med i stedet, så vil din eks så kunne søge efter national lovgivning i stedet, mens han/hun opholder sig i Sverige på et opholdskort. Men ikke hvis jeres kærlighedsforhold er intakt, og I blot synes, det ville være mere belejligt at have en opholdstilladelse frem for et opholdskort.

mgj

Indlæg af mgj » 10.08.2010 12:29:25

Tusind tak for svaret..
nu er jeg klar over jeg vil søge efter de svenske regler da vi har hensigt i at vil bo i landet i mange år....

nu hvor jeg er igang med at studere til pædagog og arbejder lidt ved siden af i danmark ---- kan jeg godt vil flytte til sverige - registrere mig der og så lade min mand til at søge om sammenføre sig/opholdstilladelse til et eu borger (mig) efter de nationale svenske regler, selv om han søger der ned kan jeg godt forsætte min uddannelse i danmark --er det et problem jeg er lige startet i lønnet praktik i jylland kan jeg godt fortsætte med mit praktik i danmark mens jeg bor i sverige men her vil jeg komme til at opholde mig hos min forældre i danmark pga den stor afstand fra sverige til praktikstedet jeg regner med at jeg har flyttet skole til kbh efter praktik vil det skabe et problem kræve myndigheder af mig at kunne dukommentere at jeg køre frem og til bage til praktikstedet vil de opdage det????det er ikke fordi jeg vil snyde men jeg tænkte imens han søger så kan jeg godt gøre mit praktikforløb færdig også flytte skole når praktik er slut hvilken råd har i til mig ::: :D

marianne

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2010 11:34:20

Lad nu være med at forsøge at snyde med en proformaadresse i Sverige. Opdages det går alle jeres planer for et samliv jo i vasken.

Folkeregisterreglerne er forholdsvis enkle: Du skal overnatte i Sverige mindst 4 nætter om ugen, hvis du skal have folkeregisteradresse i Sverige. På en 14-dages basis vil det sige, at du skal overnatte mindst 8 nætter i Sverige og på en måned mindst 16 nætter. Og har du spørgsmål til det, så henvend dig til Skatteverket i Sverige, der kan vejlede dig om gældende regler.

Og ja, både Skatteverket OG Migrationsverket kan bede om dokumentation for, hvorledes du bevæger dig fra din bopæl til dit praktiksted og tilbage igen. Bor du fx i Malmø og skal pendle til Århus, ja, så skal du gemme og fremvise togkort eller brobizzkvitteringer. Kvitteringerne skal også gemmes i tilfælde af, at du bliver kaldt til torskegilde hos Skat i Danmark i forbindelse med det befordringsfradrag, du får, når du pendler fra din bopæl til dit arbejde.

mgj

Indlæg af mgj » 11.08.2010 11:46:38

tak for dine råd det er derfor jeg spørger jeg vil ikke gøre noget forkert

nej nej jeg vil overhoved ikke snyde jeg elsker min mand og ser frem til at genforenes med ham jeg tænkte bare det kunne lade sig døre kun i den periode jeg har praktik enten dropper jeg praktikken eller måske klogt at vente når praktik er slut men jeg er bange for at de ændre reglerne ???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2010 11:49:27

Det vil nok være smart at vente med at flytte til Sverige, indtil den jyske praktik er overstået. I mellemtiden kan din mand jo besøge dig i op til 90 dage hver 6 måneder, så I ikke kommer til at savne hinanden for meget. Det kræver bare et visum.

Daglig pendling fra Malmø til Aarhus lyder ikke som noget, der kan lade sig gøre, og det kan en sagsbehandler på Migrationsverket nok også godt indse.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2010 11:50:43

Vent med at flytte til Sverige, indtil du kan få din hverdag til at hænge sammen.

Og der er ingen udsigt til nogen som helst ændringer i national svensk lovgivning. Der er godt nok Riksdagsvalg i september, men udlændingepolitik er slet ikke et politisk tema i debatten i Sverige. Og da den nuværende regering lovede stramninger forud for forrige valg, var den mere end 3 år om at få nogle små justeringer gennemført. Så der er ingen som helst grund til at bekymre sig om ændringer på området hverken i år eller til næste år, uanset hvem der kommer til at sidde i regering i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2010 12:03:50

skaanebo skrev:Og der er ingen udsigt til nogen som helst ændringer i national svensk lovgivning. Der er godt nok Riksdagsvalg i september, men udlændingepolitik er slet ikke et politisk tema i debatten i Sverige.
Nej det er ikke som i Danmark, hvor blækket dårligt nok kan nå at tørre efter en stramning af Udlændingeloven, før man begynder at diskutere den næste. Og desværre er der meget, som tyder på, at de danske vælgere fortsat er modtagelige for det. Efter sommerens forslag om 28-års regel og totalt stop for indvandring fra ikke-vestlige lande er Dansk Folkeparti således gået klart frem i meningsmålingerne.

Så alt er tilsyneladende ved det gamle, og hvis man kan forlige sig med at bo i Sverige, så kan jeg da kun varmt anbefale den løsning. Eller alternativt bør man i det mindste bo der i 3-4 måneder, så kan søge efter EU-reglerne i Danmark. Her kan de danske myndigheder foretage noget obstruktion ved at stille absurde krav til dokumentation, men det er også alt, hvad de kan gøre for at genere en. Og dermed behøver dem, som har ophold efter EU-reglerne, jo ikke at ligge søvnløse om natten af bekymring over, hvad tosserne på Christiansborg finder på næste gang, der skal forhandles finanslov.

mgj

Indlæg af mgj » 11.08.2010 12:29:30

ved i hvad i skal have tusind tak for jeres hjælp tak for jeres tålmodighed og venlighed og tak for alle de besvarelser jeg har fået af jer

kram til jer begge :D

er i godkendt til at få en donation???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2010 12:42:14

Du kan jo starte med at melde dig ind i foreningen ved at udfylde formularen under "kontakt". Så får du tilsendt et girokort med opkrævning af kontingent, som er 250 kroner om året for et par.

mgj

Indlæg af mgj » 11.08.2010 12:49:51

ok takkkk

mgj

Indlæg af mgj » 12.08.2010 20:17:36

hej

kan det lade sig gøre og er lovligt at hvis nu jeg fandt en lejlighed i sverige i fx november 2010 og havde en lejekontrakt og betalt til tiden men vent med at folkeregistrere mig i kommunen til jeg er færdig med min praktik og så kunne jeg tager lejekontrakten til kommunen i februar 2011 og folkeregistrer mig og opholde mig fra februar og så lad ham så ansøge

jeg håber I forstår mig

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.08.2010 06:09:49

For at kunne 'bruge' et ophold i Sverige til noget som helst i forbindelse med fs skal du for det første naturligvis være registreret som boende i Sverige, dvs. folkeregistreret der, samt opfylde kravene til overnatning i Sverige, dvs. de mindst 16 overnatninger/måned OG skal kunne godtgøre din pendling mellem DK og Sverige ved pendlerkort, samt godtgøre at du faktisk bor i Sverige ved at vise svenske bankkontoudtog, kreditkort-kvitteringer, telefonregninger, huslejekvitteringer osv.

Så nej, din idé lyder fuldstændig ubrugelig.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2010 06:48:18

Hvis man har råd til at betale dobbelt husleje, er der ikke noget i vejen for at have en lejlighed stående tom, så man kan flytte ind i den senere. Men det "faktiske og reelle ophold" i Sverige begynder naturligvis først, når man faktisk tager ophold i den lejlighed, man har lejet.

Så den eneste fordel ved det beskreve er, at mgj kan være mere sikker på at have noget at flytte ind i f.eks. 1. februar 2011, hvis hun begynder at lede efter det allerede nu, og er villig til at betale nogle måneders ekstra husleje.

Besvar