Må min ægtefælde modtage sociale ydelser i sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Matilde

Må min ægtefælde modtage sociale ydelser i sverige?

Indlæg af Matilde » 07.07.2010 13:07:30

Jeg og min mand er blevet familiesammenført i sverige. Jeg modtager SU og min mand har ikke haft held til at finde arbejde, hvorfor vi nu vil undersøge mulighederne for at min mand i en periode kan modtage sociale ydelser.
Jeg er i tvivl om hvorvidt det vil forringe voers sag, og om jeg har pligt til at kunne forsørge ham.
Desuden ville vi gerne søge boligsikring. Kan vi det? eller kan det være problematisk for vores sag at vi ikke har penge nok?

Tusind tak for hjælpen!
Matilde

fundiver199

Re: Må min ægtefælde modtage sociale ydelser i sverige?

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2010 13:21:40

Så vidt jeg kan se ud fra dine tidligere indlæg, så har din mand ophold i Sverige efter EU-reglerne, og du selv læser i Danmark. Hvis det er korrekt, så er din mands opholdskort betinget af, at du er i stand til at forsørge ham, så I ikke bliver til en ”urimelig byrde” for det sociale system i Sverige.

At søge om socialbidrag i Sverige kan derfor føre til, at de svenske myndigheder vurderer, at I er en ”urimelig byrde”, og herefter inddrager hans opholdskort. I den situation kan han så evt. rejse hjem og søge om opholdstilladelse efter Sveriges nationale regler, hvor der ikke stilles noget forsørgelseskrav.

Men det er jo ikke nogen særlig fed løsning. Så det absolut bedste vil være, hvis I kan finde ud af at klare jer uden at stå med hatten i hånden oppe på et svensk bistandskontor. Hvis din mand ikke kan finde arbejde, så må du vel i stedet finde et fritidsjob, som du kan passe ved siden af studierne. Hvis du ikke gør det allerede, så kan du også søge om SU-lån som supplement til din SU.

I kan også overveje at flytte videre til Danmark efter EU-reglerne og håbe på, at det måske er nemmere for din mand at finde sig et job i Danmark. Måske har du nogle flere kontakter, som kan hjælpe ham, og med de seneste ændringer af Udlændingeloven, så har din mand i dag ret til et tilbud om løntilskudsjob, hvis han ønsker det. Jeg ved ikke, hvilke regler Sverige har på dette område, men det kunne I jo også prøve at undersøge, hvis I ønsker at blive i Sverige.

skaanebo

Re: Må min ægtefælde modtage sociale ydelser i sverige?

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 13:27:50

Hvis I nu havde søgt om fs under nationale svenske regler, kunne din mand få introduktionsersättning fra kommunen i Sverige. At ændre hans opholdsgrundlag forudsætter dog, at han forlader Sverige og søger om en ny svensk opholdstilladelse.
Beløbet fra kommunen er typisk halv husleje plus 3-4000 sek skattefrit.

Boligstøtte kan I uden problemer søge om fra Försäkringskassan.

Besvar