sammenføre i tyskland eller sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mgj

Re: sammenføre i tyskland eller sverige?

Indlæg af mgj » 04.07.2010 09:21:51

hej

ok ja det jeg forstår af dig er nemmest at min far skal være helt ud af billedet han skal ikke skrive en erklæring på at han forsørge mig men blot at jeg har en formue på 58000 i min konto og så kan jeg søge opholdskort til min mand og blot jeg viser de svenske stat min konto udskrift det er nok som bevis at jeg har formue men de 58000 skal det står der i en spærret konto eller kan jeg godt bruge dem jeg vil være sikker jeg gør tingene korrekt :?

mvh

marianne

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2010 09:29:54

Der er ikke krav om, at det skal være en spærret konto. Tværtimod er det jo penge, I skal kunne bruge, hvis det bliver nødvendigt, således at I ikke lige med det første kommer til at blive nogen social byrde for værtslandet.

mgj

Indlæg af mgj » 04.07.2010 09:39:14

hej

når jeg får en bolig i sverige jeg kan kun skrive mit navn i lejekontrakten da min mand ikke i sverige endnu

jeg blev bare forvirret af et svar jeg fik engang kan du se om den er korrekt :

Hvis du søger fs efter EU-reglerne, er det eneste krav til din bolig at du og din mand kan blive registreret på adressen. Det vil i praksis sige, at du skal have en lejekontrakt du kan vise dem på skatteverket, når du går hen for at blive registreret.

når han kommer til sverige så skal vi til skatteverket og registrere ham på min adresse ik?

når jeg leje en bolig er det nok klogt at sige til udlejeren at min mand skal bo hos mig når han kommer fra syrien eller det behøves jeg ikke eller hvad er regler ? :?:

mvh

marianne

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2010 10:02:59

skaanebo skrev:Den anden løsning med et garantibrev kan blive lidt mere besværligt og dermed give en mere tidskrævende sagsbehandling.
Og nok så væsentligt, så påtager faderen sig en forpligtelse, hvis omfang og varighed, han sikkert ikke kan overskue. For det er jo ikke kun i nogle få måneder, at faderen skal stå som garant for, at parret ikke kommer til at belaste det sociale system.

Det skal han i princippet gøre resten af sit liv, med mindre parret forlader det pågældende land igen.

Man bør derfor som minimum rådføre sig med en advokat, inden man skriver under på sådan et stykke papir. Og da det relativt let kan undgås ved, at mgj finder sig et job som kassedame i 6 timer om ugen og søger om SU-lån, så var det da ærlig talt rarest at være fri for, at faderen overhovedet skal blandes ind i sagen på den måde.

En kontant pengegave ydet på èn gang, før parret søger opholdskort, er også langt mere uforpligtende for faderen og derfor langt at foretrække frem for erklæringer, som binder ham for resten af livet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2010 10:04:00

Ja, din mand kan ikke sætte sin underskrift på nogen kontrakt, hvis han ikke selv er tilstede. Så kontrakten må nødvendigvis stå i dit navn alene. Alt efter om det så er en almindelig udlejning eller en fremleje, bør du så tydeliggøre over for udlejer, at du er gift og vil bo der sammen med din mand. Især hvis det er en fremleje, bør din udlejer være indforstået med, at I bliver to personer, der bliver folkeregistreret på adressen. Hvis det derimod er en almindelig udlejning (svenskerne kalder det förstahandskontrakt), så behøver du i og for sig ikke at sige noget om, at du er gift eller skal bo der sammen med din familie. Men det er helt op til dig selv, og afhænger nok også noget af kemien imellem dig og udlejer. Diskrimination foregår jo på mange forskellige måder, og hvis du selv er pæredansk og din mand er fra Syrien, kunne det godt være, at en svensk udlejer ville være mere glad for at få, hvad udlejeren tror er et dansk ægtepar, end et dansk-syrisk ægtepar. Og i Sverige må udlejere jo vælge og vrage frit mellem ansøgerne, så her vil det typisk være lettest at få noget at bo i, hvis man har en stærk økonomi, og hvis man ser tilpas tilforladelig ud. Det vil også altid være godt med referencer fra arbejdsgivere eller tidligere husværter. Når du kun er studerende og ikke har noget studiejob er det med andre ord også svært at finde en bolig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2010 10:08:53

mgj skrev:jeg har ingen indtægt bortset fra su og det gave som min far vil give mig om måned..
Nej men det bør du som sagt sørge for at få, inden din mand skal søge om opholdskort. Du kan søge om SU-lån her:

http://www.su.dk

Stillingsannoncer kan du f.eks. finde her:

http://www.jobindex.dk/

http://www.jobnet.dk

Du kan også forsøge at finde dig et fritidsjob i Sverige på mindst 10-12 timer om ugen. Det har den fordel, at du så måske kan betragtes som arbejdstager, og så må der slet ikke stilles noget forsørgelseskrav, hverken i Sverige eller senere, når I flytter videre til Danmark. Hvilket vel er jeres plan, med mindre I har særlige familiemæssige bånd e.l. til Sverige???

Som skaanebo skriver, så er det heller ikke let at finde bolig i Sverige, hvis man ikke kan dokumentere anden indtægt end SU + økonomisk støtte fra forældre.

mgj

Indlæg af mgj » 04.07.2010 10:14:13

ok :D

tusind tak for jeres hjælp

Besvar