Visum/FS

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

vilfs

Re: Visum/FS

Indlæg af vilfs » 29.06.2010 07:15:21

Det forholder sig sådan at vi endnu ikke er gift. Det skal lige klares først. Eller samtidig ?
Så tiden er meget meget knap.

Jeg hart endnu ikke forstået hvad et tysk opholdskort er ?
Og reglerne om at de 90 dage ikke gælder har jeg heller ikke set før, hvordan skal den forstås?

vh.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.06.2010 09:15:48

Ægteskab eller mindst 18 måneders samliv skal foreligge, før I kan gøre brug af EU-retten. Det må være nemmest for jer at blive gift i Danmark.

Din ægtefælles visum er på 90 dage. Dvs., hele processen med at flytte til Tyskland og retur igen skal være foregået inden for 90 dage, og du bør have boet i Tyskland i mindst 10 uger, inden I flytter retur. Dvs., det bliver meget tidspresset. Hvis I vil undgå tidspres, eller hvis I simpelthen ikke kan nå at flytte retur til Danmark, mens visum stadig er gyldigt, så må I ansøge om et tysk opholdskort til din ægtefælle. Og her havner i så i det tyske bureaukrati, hvor man er meget lettere stillet, hvis man har et tysk visum end et dansk visum, da de tyske myndigheder tilsyneladende ikke rigtig anerkender, at man kan søge om et opholdskort i Tyskland med et dansk visum i passet.

Men som nævnt: Kan I flytte retur til Danmark efter 10 ugers ophold i Tyskland, og visum stadig er gyldigt, så behøver I ikke at søge om et tysk opholdskort. I skal bare sørge for at samle dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Tyskland.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2010 09:27:35

De 90 dage er reglerne om ophold i Schengen for personer uden opholdstilladelse. Disse må højest være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder. Men da reglerne i sagens natur handler om personer, som ikke har ret til at have fast bopæl i et schengenland, så gælder de ikke, hvis man som familiemedlem til en EU-borger har en afledt ret til at bo i et bestemt schengenland.

Bureaukraterne på den tyske ambassade i din kones hjemland må derfor i den situation ikke henvise din kone til, at hun skal vente med at rejse til Tyskland, indtil der er gået 6 måneder efter hendes forrige indrejse i Schengen. Hvad de må og skal er i stedet at udstyre hende med et nationalt begrænset tysk visum, så hun kan gøre brug af sin ret til at bo sammen med sin mand i Tyskland. Men uden at besøge nogen af de andre schengenlande, hvortil hun ikke har ret til at rejse, før hun har fået udstedt et tysk opholdskort.

vilfs

Indlæg af vilfs » 29.06.2010 18:55:11

Okay, lad os sige alt går godt med Tyskland og vi bliver lykkelig EU sammenført hjemme i Danmark.
Kan vi så om f.x. et år flytte til Tyskland igen for at blive sammenført med ægtefællens barn (under 21) ?

Det letteste er at barnet tager med konen i første omgang, men der er lige lidt skolegang, der skal gøres færdig. Derfor de to gange i Tyskland.

vilfs

Indlæg af vilfs » 29.06.2010 21:56:01

Du kan jo sagtens flytte til Tyskland, medens din kone er her, og hvis de tyske myndigheder så mener, at hun skal have det særlige tyske "visum til giftemål" for at få et tysk opholdskort, så kan I enten tage kampen om og slæbe dem i retten, hvor I med garanti vil vinde sagen.
Og mens sagen står på, udløber hendes visa.............. hva' så ?

Hvis du flytter, inden din kone har hentet sit visum på ambassaden, så risikerer I, at visum bliver trukket tilbage, fordi forudsætningerne for det er bortfaldet, når du ikke længere bor i Danmark.
Og hvis visum allerede er afhentet, klar til brug ?
Jeg kunne så forestille mig at det ville være muligt at jeg flyttede til Tyskland FØR hun rejser til Danmark.
Henter hende i Danmark efter et par uger i Tyskland. Bor med hende til en uge før udløb af visum, hvor vi rejser hjem til FS.

Nogen huller i planen ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2010 06:37:27

vilfs skrev:Og mens sagen står på, udløber hendes visa.............. hva' så?
Så ingenting. Din kone har jo en ret til at bo sammen med dig, fordi du er en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed. Men det er klart, at hvis myndighederne i Tyskland ikke vil anerkende det, så har I et problem og kommer til at bruge tid og energi på at slås med dem.
vilfs skrev:Og hvis visum allerede er afhentet, klar til brug?
Hmmm. Jeg ved det ikke, men jeg ville altså godt nok være noget loren ved at flytte, før hun var kommet hertil. I princippet kan man vel sende et brev til din kone, at hendes visum er trukket tilbage, fordi grundlaget for hendes planlagte besøg i Danmark er bortfaldet, og herefter meddele dette til SIS, så hun bliver afvist, hvis hun forsørger at anvende sit ugyldige visum. Så jeg er ikke sikker på, at det gør nogen forskel, om visum er afhentet på ambassaden eller ej. Men I kan da tage chancen og prøve, om den gør, det bestemmer I jo selv.

Noget andet er så, at hvis sønnen alligevel først skal hertil senere, behøver I så overhovedet søge efter EU-reglerne nu? Er der noget, der forhindrer jer i at søge efter de danske regler for din kones vedkommende?

Hvis I flytter til Tyskland, når sønnen skal hertil om f.eks. 6 eller 12 måneder, så skal hun jo alligevel have ny opholdstilladelse (opholdskort) i først Tyskland og siden Danmark. Og så er det vel mindre vigtigt, om hun har en opholdstilladelse efter danske regler eller et opholdskort efter EU-regler i de få måneder, I kommer til at bo i Danmark i første omgang.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 07:06:42

Hvis I flytter til Tyskland, når sønnen skal hertil om f.eks. 6 eller 12 måneder, så skal hun jo alligevel have ny opholdstilladelse (opholdskort) i først Tyskland og siden Danmark. Og så er det vel mindre vigtigt, om hun har en opholdstilladelse efter danske regler eller et opholdskort efter EU-regler i de få måneder, I kommer til at bo i Danmark i første omgang.
Men så mister min kone vel muligheden for at benytte EU regler til FS og dermed en masse rettigheder ?

Der er også det økonomiske. Jeg skal stille med 62k kr under de danske regler. Dem vil jeg bruge i EU i stedet og det kan jeg kun når de ikke er låst af de danske regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2010 09:08:54

Ja hun mister muligheden for at søge efter EU-reglerne i første omgang. Men naturligvis ikke, når I senere flytter hele familien samlet fra Tyskland til Danmark. Hvis I f.eks. flytter til Tyskland i marts 2011, så er det altså kun i cirka 8 måneder, at hun vil være ringere stillet i Danmark. Og de ringere vilkår vil i hovedsagen bestå i, at du skal stille bankgaranti, som du også selv er inde på. Men den garanti frigives naturligvis, når I forlader Danmark for at flytte til Tyskland.

Det koster vel også en del at flytte frem og tilbage mellem to lande, så det vil da alt andet lige være rarest at kunne nøjes med at gøre det en gang. Jeg ville i jeres situation gøre et af følgende:

a) Starte med at bo i Danmark efter de danske regler, indtil sønnen skal hertil.

b) Starte med at bo i Tyskland efter EU-reglerne og så blive der, indtil sønnen er kommet hertil.

Og hvis b) ikke kan lade sig gøre uden, at din kone skal rejse hjem (fordi du ikke når at finde et sted at bo i Tyskland), så var a) da vel nok den mest oplagte løsning. Prøv at holde udgifterne ved at låne 62.231 kroner i f.eks. 8 måneder op imod, hvad det koster at flytte til Tyskland, pendle i 3 måneder og herefter flytte tilbage til Danmark igen. Jeg er ret sikker på, at det regnestykke vil vise, at den billigste løsning er at låne de 62.231 kroner i 8 måneder.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 09:56:37

Det lyder lidt underligt. Det vil sige jeg skal søge FS 2 gange.
Først efter danske regler. Når jeg så har fået det godkendt, tager jeg til udlandet og retur for så at søge FS efter EU regler. Kan man virkelig det ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.06.2010 09:59:49

Ja, i princippet kan I gøre brug af EU-regler lige så ofte, I vil - det er jo den frie bevægelighed, det handler om, så hvis du fx får et job i Tyskland i 3 måneder, så skal du naturligvis kunne flytte til Tyskland med din familie, og når jobbet er ophørt kunne flytte retur til Danmark... Og sådan kan man jo gøre, så ofte man vil.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 10:15:46

Men hvis jeg allerede er FS ????
Hvordan kan vi blive FS 2 gange, det lyder virkelig sært.........

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.06.2010 10:20:08

Det er efter to forskellige regelsæt, hvis det i første omgang er fs efter danske regler, I dernæst flytter til udlandet, og dernæst retur og søger fs efter EU-regler. Den første opholdstilladelse mistes, når I flytter til udlandet, så der skal søges om en ny.

I kan også flytte til udlandet, retur til Danmark og få fs efter EU-regler, dernæst flytte til udlandet igen og retur, nu skal der søges om et nyt opholdskort igen, hvis opholdet i udlandet har været af en vis længde, eller hvis familien i mellemtiden er blevet forøget, fx med en søn.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 10:23:46

Okay det vil sige FS bortfalder, når vi flytter til udlandet.

Lad os sige vi er gift og FS efter EU regler.
Kan JEG så flytte til udlandet og hente barnet, mens hun bliver boende i DK ?
Hun har jo ophold efter EU regler, så der er ingen grund til at hun skal bøvle med det igen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.06.2010 10:32:12

Nej, hun skal flytte med dig, og hun må opgive sit job eller sin uddannelse i Danmark, hvis du flytter til Tyskland.

Efter nationale regler mister hun sin arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, når jeres samliv er ophørt, hvilket det jo gør, når du flytter alene til Tyskland.

Og efter EU-regler vil hun først opnå en selvstændig opholdsret, når I har levet sammen i Danmark efter et vist antal år, vistnok 2 år såvidt jeg lige husker (men er ikke sikker). Indtil da er hendes opholdskort jo betinget af, at I bor sammen som en familie i Danmark.

vilfs

Indlæg af vilfs » 30.06.2010 10:51:39

Hvis hun flytter med til udlandet, mister hun så også tilladelsen, når den er opnået via EU regler ? Dvs. så hun skal søge den samme EU-FS igen.

Besvar