Svenske opholdstilladelsesregler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Charlotte Al

Svenske opholdstilladelsesregler

Indlæg af Charlotte Al » 24.06.2010 21:26:33

Min mand og jeg er endelig ved at komme videre med vores problemer med visum og opholdstilladelse i Sverige.

Men sidder nu inde med nogle nye spm. som jeg haaber I kan hjaelpe mig med at svare paa.

1. Naar jeg (dansk statsborger) har adresse i Sverige og min mand faar opholdstilladelse efter EU-rettens regler om fri bevaegelighed, vil det saa min tyrkiske mand 2 eller 5 aar at faa ubegraenset opholdstilladelse i Sverige?

2. Kan man anse 10 uger som en tommelfingerregel for hvor laenge vi skal have boet i Sverige, inden vi kan flytte til Danmark? Eller skal der gaa laengere tid inden opholdstilladelse i DK gives?

3. Tager det 5 aar at faa pas i DK til min mand?

Det var lige nogle af de förste spm.

Haaber paa svar

Mvh. Charlotte

fundiver199

Re: Svenske opholdstilladelsesregler

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2010 23:19:24

1) Efter 5 års ophold i det samme EU-land kan din mand få tidsubegrænset opholdstilladelse.

2) Ja 10 uger kan stadig anses for at være en tommelfingerregel. Det er vist efterhånden skrevet mindst 1000 gange i forum, og det står også i indlægget "ofte stillede spørgsmål".

3) Efter 5 års ophold i det samme EU-land kan din mand få tidsubegrænset opholdstilladelse. Når du skriver "pas", så mener du vel statsborgerskab, hvilket er noget andet end tidsubegrænset opholdstilladelse. For at få statsborgerskab i Danmark skal man have boet her i mindst 6 år, hvis man er dansk gift, og desuden skal man bestå indfødsretsprøven m.m. Reglerne for erhvervelse af dansk statsborgerskab har ikke noget med retten til fri bevægelighed at gøre, og fastsættes alene af det danske folketing.

Besvar