Hjælp til at søge tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

havvand

Hjælp til at søge tilbage til DK

Indlæg af havvand » 30.05.2010 11:31:18

Tiden er snart hvor fruen og jeg skal søge tilbage til Danmark. Efter at have lœst en del omkring andre der har søgt tilbage og har skulle bevise det ene efter det andet, er jeg nu lidt i tvivl om hvordan jeg skal bevise til dk at min kone har vœret her.

Hun er på working holiday visa i Sverige, mange andre som har søgt, deres œgtefælle var på svensk opholdskort og det var stadig ikke nok.

Jeg har gemt kvittereinger(som jo ikke er nok) har hœvet penge et par gange om ugen i svensk automat, har pendlerkort som er købt med visa elec(arbejde i kbh), lejelkontrakt med kvitt om betaling, har breve fra min forœldre som er sendt til os her i sverige og også breve fra SKAT osv. Har taget lidt billeder af fruen her i sverige.

Er der mere jeg kan gøre da jeg bliver lidt i tvivl om det så overhovdet er nok for at hun kan få opholdskort.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til at søge tilbage til DK

Indlæg af mh1 » 30.05.2010 12:45:02

Jeg sidder og undrer mig over, hvorfor i ikke har søgt fs i Sverige efter EU-reglerne?

Det er ikke et ubetinget krav, at i har gjort det, men det ville formodentlig gøre det lettere at få fs i Danmark efter EU-reglerne, hvis i først har fået det i Sverige.

I de tilfælde, hvor et svensk opholdskort ikke har været nok til at få fs i DK, har det været andre faktorer, såsom at man ikke har kunnet bevise et reelt ophold, der har gjort sig gældende for afslag. Det lyder som om du kan det, med huslejekvitteringer mv.

Hvis i ikke opfylder reglerne for fs efter EU-reglerne i Sverige, vil i næppe heller opfylde dem i DK. Her tænker jeg på kravet om at man skal være
arbejdstager,
selvstændig erhvervsdrivende,
tjenesteyder,
pensioneret arbejdstager,
pensioneret selvstændig erhvervsdrivende,
pensioneret tjenesteyder,
udstationeret,
studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller
selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde.
mh
Rådgiver for ÆUG

havvand

Indlæg af havvand » 31.05.2010 20:45:25

Tak for svaret :)

Grunden til at vi ikke har søgt om FS i Sverige er at man skal have 6000sek tilovers efter ALLE faste udgifter er betalt. I Danmark skal man bare tjene min. 10500 pr mdr.

Men det kunne da vœre en ide at prøve, med mit fradrag for pendlerkort tror jeg vi rammer de ca. 6000-8000sek man skal have, men efter noget bøvl fik jeg det først til at trædekraft pr. 1 August.

Er der en reel fordel ved det? Idet jeg helt klart mener vi opfylder alle regler. Mit ophold her i Sverige og hendes, billeder af vores ophold fra forskellige steder i Sverige, lønsedler fra dansk arbejde, hævet penge i svenske hævemaskiner som kan ses på min kontobevægelser plus pendlerkort købt med visa-electron, lejekontrakt og kvitt fra betaling af den osv.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2010 21:47:08

Der er ingen grund til at søge om et svensk opholdskort, når din ægtefælle allerede har lovligt ophold i Sverige. Er I i tvivl om i opfylder betingelserne i dk, kan I jo søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2010 10:43:36

En fordel ved at søge om svensk opholdskort er, at det giver flere rettigheder i Sverige end et working holiday visum. Hvis de svenske regler svarer til de danske, må indehaveren af et working holiday visum f.eks. kun arbejde i 6 af de 12 måneder, som visum gælder, der kan også være forskel m.h.t., om man er dækket af den svenske sygesikring og så videre.

Medlemslandene i EU må ikke opstille et bestemt beløb, som de altid kræver for at acceptere, at folk har "tilstrækkelige midler". Så selvom man ikke tjener svarende til den laveste sociale ydelse, så kan man godt prøve at søge om opholdskort alligevel.

Hvis den laveste sociale ydelse for 2 voksne i Sverige f.eks. er 6.342 SEK om måneden efter skat og faste udgifter, så skal Migrationsverket acceptere, at Havvand har tilstrækkelige midler, hvis han har 6.342 SEK til overs hver måned.

Har Havvand kun 5.659 SEK til overs hver måned, så kan han ikke være sikker på, at hans kone kan få et opholdskort, men Migrationsverket må ikke give afslag alene med den begrundelse, at 5.659 SEK er mindre end 6.342 SEK.

De skal foretage en total vurdering af situationen, hvori f.eks. kan indgå, om Havvand også har penge stående i banken, om der er udsigt til, at han senere vil få en højere indtægt eller måske kan nedbringe sine faste udgifter, og så videre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.06.2010 11:05:52

Det er rigtigt, at et svensk opholdskort giver flere rettigheder i Sverige end et holiday visum, men hvis formålet er at flytte videre til Danmark, så er der jo ingen grund til at gå og vente op til 6 måneder på at få et svensk opholdskort i Sverige. Så kan parret jo lige så godt søge opholdskort til Danmark med det samme. Enten fra Sverige eller ved at flytte til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2010 12:17:52

Enig. For havvand og hans kone er der ingen grund til at begynde at søge svensk opholdskort på nuværende tidspunkt, hvor parret allerede er på vej tilbage til Danmark. Men for andre par i en lignende situation, der kan det være en god ide at søge om det, lige så snart ægtefællen er ankommet til Sverige.

havvand

Indlæg af havvand » 10.06.2010 20:37:42

Endnu engang tusinde tak for hjælpen, det gør det hele noget lettere.

Som sagt mener jeg at have alt, som der skal til at bevise både det ene og det andet, så jeg går udfra at det nu bare er et spørgsmål om at indgive ansøgeningen.
Når man indgiver ansøgeningen i DK når vi rejser tilbage, så har min kone ret til også at vœre i DK indtil vi får svar ik? Altså uden at hun skal have et visum eller stempel eller noget. Under processuelt ophold, mener jeg de kalder det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 15:29:46

Hun har opholdsret fra samme øjeblik, ansøgningen er indleveret, og hun er bosat i Danmark. Altså ikke processuelt ophold, men reel opholdsret. Det betyder, hun må begynde at arbejde med det samme, kan benytte sundhedssystemet i Danmark på lige vilkår med enhver anden borger i Danmark, osv.

havvand

Indlæg af havvand » 13.06.2010 18:29:04

Okay, det er godt at vide.

Har ledt lidt på forum, men syntes ikke at kunne finde svar på følgende.

Jeg regner med at sende sammen med ansøgning for at bevise ophold og at jeg har midlerne som kræves:

-Lejekontrakt fra lejlighed i Sverige
-Kvittering fra bank om betaling af husleje
-El-regning fra lejlighed
-Ansættelseskontrakt fra arbejde i KBH
-Lønsedler fra arbejde i KBH i perioden vi har boet i Sverige
-Kvittering for køb af pendlerkort (fremgår også af bank kvittering)
-Papir på at jeg har oprettet en konto i en svensk bank
-Bank udskrift/oversigt som viser at jeg har hœvet penge i svenske automater løbende(fra dansk konto)
-Kvittering på indkøb med forskellige datoer på, ink. togbiletter fra et par ture til kbh, lund og mamlø
-Papiret fra Skatteverket med mit svenske-personnummer på
-Kopi af breve jeg har modtaget i Sverige
-Et par billeder af mig og fruen i Sverige

Lyder det fornuftigt? Eller er der mere man skal kunne/burde vedlœgge

havvand

Indlæg af havvand » 13.06.2010 18:46:41

OG forresten, har set nogen som har vedlagt brev hvor de forklare hvorfor de flytter tilbage til DK osv. SKAL man vedlægge det?

OG jeg flyttede til Sverige d.14 feb 2010, men blev først folkebogført d. 15 marts, så på papiret har jeg været her i 3 en halv måned mistede en måned pga. den sene folkebogføring da jeg havde glemt mit pas, regner med at søge tilbage d. 4 Juli 2010. Så har været her 15 uger, er man så på den sikre side ang. den tid man skal have vœret i et andet EU-land?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.06.2010 20:48:19

10 uger er tilstrækkeligt, så det er 3,5 måned naturligvis også.

Det lyder lidt underligt med dine problemer med at blive folkeregistreret. Havde du ikke noget gyldigt pas, da du flyttede til Sveirge, eller hvori bestod problemet?

Hvis du har været nede på Skatteverket for at melde flytning, og du ikke har medbragt dit pas, er det vel ikke sværere end at tage hjem og komme igen med passet?

I og for sig kan man jo også sagtens flytte til Sverige uden at eje noget pas. Vi har en nordisk pasunion, så man kan rejse frit rundt i Norden uden at skulle medbringe pas.

Under alle omstændigheder må du være forberedt på, at US kan spørge ind til, hvor du har været i en måned, inden du blev folkeregistreret i Sverige.

Men ellers ser din liste da fin ud. Du behøver ikke at begrunde, hvorfor du flytter retur til Danmark.

havvand

Indlæg af havvand » 13.06.2010 21:10:14

Grunden til den lidt sene flyttemelding, var at jeg havde glemt mit pas i DK, hjemme hos min far hvor det havde ligget siden jeg kom retur fra Australien. Så det skulle lige findes og sendes, det er såmænd bare det.

Hvis US vil vide hvor jeg var, kan de bare kigge på mit konto udtog, det viser at jeg er i Sverige, Broafgift betalt pga. flytningen og pendlerkort købt til at tage på arbejde i KBH, og så er der blevet hœvet penge på konto osv. i perioden, så det skulle ikke blive til det store spørgsmål fra deres side. Håber jeg da.

havvand

Indlæg af havvand » 02.08.2010 11:33:16

Hej igen her på forum.

Jeg skriver fordi vi nu har indgivet ansøgning til US ang. familiesammenføring efter Eu-regler og det var lidt af en prøvelse.

Indgav den ved Svendborg politi, kvinden der sidder der fra udlændingeservice var ikke på arbejde så en betjent sagde han bare kunne tage imod den. Jeg påpegede dog at de skulle jo verificere at det var min kone og jeg der havde indgivet den, hans svar var bare at han vile tage et billede af vores pas og vedlægge et papir med mit navn og nummer så kunne damen kontakte os når hun var tilbage. Det gjorde hun aldrig, hun sendte den bare videre.
Det tog mig så omkring 2 timer at finde ud af om de rent faktisk havde modtaget vores ansøgning. Det havde de, og sagde den nu bare skulle gåes igennem.

Under disse samtaler med US sagde kvinden jeg snakkede med at min kone ikke har ret til ophold INDTIL at de giver hende processuelt ophold når de har kiggget ansøgningen igennem. Hvilket jeg ikke kan forstå.

Nu var vi så modtaget et brev fra US ægtefælllekontoret hvori der står:

Vi mangler oplysninger fra dig. Hvilke oplysninger mangler vi.

Vi har gennemgået oplysningerne i din ansøgning.

Vi har ikke nok oplysninger til at vudere, om du har ret til ophold i Danmark som ægtefælle til en dansk statsborger, der vender tilbage til Danmark efter at have været omfattet af reglerne om fri bevæglighed for en unionsborger i et andet EU-land.

Vi har derfor brug for flere oplysninger for at besvare din ansøgning.

Nu skal jeg så sende dokumentation for følgende:

- at din ægtefælle har etabeleret et faktisk og reelt ophold i Sverige,

- at din ægtefælle har været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for en unionsborger som selvforsørgende i Svergie frem til tidspunktet for din ansøgning om ophold og,

- at din ægtefælle kan fordørge sine familiemedlemmer efter tilbagevenden til Danmark.

De anbefaler jeg også sender så vidt muligt følgende dokumenter om mit ophold i Sverige.

- kvitteringer for forbrugsafgifter vedr. din ægtefælles bolig i Sverige

- kopi af kortnummer\forside af din ægtefælles kreditkort brugt til at købe pendlerkort, som dokumentation for købet

- opsigelse af din ægtefælles lejemål, salg eller fremleje før ophold i Svergie (boede hos min mor)

- Anden dokumentation, som du syntes støtter, at din ægtefælle har etableret et faktisk og reelt ophold i Sverige.

- dokumentation for for din ægtefælles forsørgelsesgrundlag i Sverige (evt. anden dokumentation vedrørende din ægtefælles beskæftigese in Danmark, herunder om ansættelsen er tidsubegrænset.....)

Jeg er meget uforstående overfor dette da jeg brugte meget tid på at samsætte vores ansøgning og vedlage:

-Lejekontrakt fra lejlighed i Sverige
-Kvittering fra bank om betaling af husleje
-El-regning fra lejlighed
-Ansættelseskontrakt fra arbejde i KBH
-Lønsedler fra arbejde i KBH i perioden vi har boet i Sverige
-Kvittering for køb af pendlerkort (fremgår også af bank udskrift)
-Papir på at jeg har oprettet en konto i en svensk bank
-Bank udskrift/oversigt som viser at jeg har hœvet penge i svenske automater løbende(fra dansk konto)
-Kvittering på indkøb med forskellige datoer på, ink. togbiletter fra et par ture til kbh, lund og mamlø
-Papiret fra Skatteverket med mit svenske-personnummer på
-Kopi af breve jeg har modtaget i Sverige
-Et par billeder af mig og fruen i Sverige

Hvad mere kan jeg sende for at bevise dette. For mig virker det som om de slet ikke har kigget ansøgningen igennem, da de jo stort set beder om alt det som JEG som Dons's ægtefælle skulle havde vedlagt?

Skal ringe og snakke med sagsbehandler imorgen, så ville bare høre om der er nogle bud på hvad jeg kan gøre inden jeg ringer.

Mvh

Meyer

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2010 11:58:58

Ja det virker da som en noget sjusket sagsbehandling, hvor man bare sender et standardbrev afsted uden at tage hensyn til, hvad man allerede har modtaget.

Jeg ville i min kones navn skrive et svarbrev, hvor jeg besvarede de enkelte spørgsmål et ad gangen.

F.eks.

.........................

Kære Udlændingeservice. Mange tak for jeres brev af xxx, hvor I beder om yderligere oplysninger.

I beder om dokumentation for, at min ægtefælle har været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for en unionsborger som selvforsørgende i Sverige frem til tidspunktet for man ansøgning om ophold.

Dette er allerede dokumenteret via de lønsedler dækkende hele den periode, hvor vi boede i Sverige, som var vedlagt ansøgningen, samt den ansættelseskontrakt, som ligeledes var vedlagt, og som viser, at ansættelsen var tidsubegrænset. Jeg kan oplyse, at vores faste udgifter i Sverige var (xxx SEK) bestående af... (budget). Vi havde derfor et rådighedsbeløb på xxx SEK efter skat og faste udgifter, hvilket er mere end den laveste sociale ydelse i Sverige. Som følge heraf fik jeg også udstedt et opholdskort i Sverige som medfølgende familiemedlem til en selvforsørgende EU-borger.

Hvis nogle af de nævnte dokumenter er bortkommet skal jeg bede jer om at gøre mig opmærksom på det, da jeg så naturligvis gerne vil fremsende en ny kopi.

Og så videre.....

Det er svært at gå nærmere ind i sagen uden at have set alle bilag, men det korte af det lange må være, at US ikke er tilfreds med det, som I allerede har fremsendt, så I må gå det hele igennem meden tættekam igen.

Hvis du vil have mere konkret hjælp til sagen, så må du sende en kopi af brevet samt alt det, I har vedlagt ansøgningen, til ÆUG`s rådgivning, sammen med en nærmre beskrivelse af jeres ophold i Sverige:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Besvar