Min mand og jeg bor p.t i Sverige. Han er amerikaner. Vi har boet her siden 1 marts 2010 (Jeg fra 1 marts, han fra 21 april) og vi er gift. Vi vil gøre brug af Eu reglerne for at få opholdskort til dk. Og vi har indgivet en ansøgning her i sverige om opholdstilladelse d. 21 april da hans visum udløb i Maj. (han har i øvrigt svensk prsnummer ligesom mig.)
Jeg er bare i tvivl om nu om det er blevet efter EU reglerne (altså opholdskort i Sverige efter EU-regler) eller om det efter nationale regler.. – ER DETTE VIGTIGT? ELLER AF BETYDNING? Og hvis ja, KAN MAN ÆNDRE DET?
Jeg er også i tvivl om hvad vores næste skridt skal være, for egentlig vil vi gerne tilbage til dk nu, og vi har jo boet her mere end ti uger, så vi kunne vel i princippet godt, men SKAL VI VENTE TIL HAN FÅR SVAR PÅ SIN ANSØGNING ELLER KAN VI ANSØGE I DK NU?? OG HVIS; SKAL VI SÅ FLYTTE DEN DAG VI INDGIVER ANSØGNINGEN? (tænker at han jo p.t. opholder sig i sverige på baggrund af processuelt ophold, og hvis vi indleverer en ansøgning i dk, så annulleres den anden vel, og hans baggrund for ophold i sverige bortfalder, men han får en ny i dk?)
Ydermere, så har jeg taget pause i mit studie for at kunne opfylde forsørgelseskravet, men vil jo gerne starte igen snart (dvs. 1 september 2010) men kan jeg overhovedet det? Så opfykder jeg vel ikke kravet længere...? eller er det kun indtil det punkt at vi indlevere ansøgingen?
Læste også noget som forurogligede mig herinde, kan ikke huske tråden nu, men det var et par som havde fået eu opholdskort, de bor i spanien. Men hun var ikke blevet set som arbejdstager fordi hun havde været på forskellige kortfristede jobs, og med perioder af ledighed.
Mit spørgsmål er så: vil jeg blive set som arbejdstager når min arbejdshistorie ser således ud?:
- 16 feb - 20 marts. 1 kontrakt
-23 marts 1 maj kotrakt (samme sted)
-1 maj – 1 juni kontrakt
-1 juni – 1 august kontrakt
Tænker på at den jo ikke er sammenhængende, Ét sted.. er der nogle problemer i dette??
Ved godt det er mange ting på én gang, beklager.. og på forhånd tak, i er så søde til at hjælpe.. det værdsættes!!