hjælp..
hjælp..
Hej har nogle spørgsmål som jeg håber nogle kan svare på.
Jeg har fremlejet en lejlighed i malmø og fik også en privat lejekontrakt som der står at jeg kan fremleje lejligheden så lang jeg vil bo i malmø. er der andre ting som jeg skal være opmærksom på??
og lige et andet spørgsmål, jeg er gift med min fætter (onkels søn) vil det så være et problem når jeg skal invitere ham og senere når vi skal søge opholdkort til ham?
på forhånd tak
Jeg har fremlejet en lejlighed i malmø og fik også en privat lejekontrakt som der står at jeg kan fremleje lejligheden så lang jeg vil bo i malmø. er der andre ting som jeg skal være opmærksom på??
og lige et andet spørgsmål, jeg er gift med min fætter (onkels søn) vil det så være et problem når jeg skal invitere ham og senere når vi skal søge opholdkort til ham?
på forhånd tak
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: hjælp..
Du har formodentlig tænkt dig at bruge EU-reglerne for at få familiesammenføring i Sverige, derefter returnere til DK?
Du skal ikke bare have en lejekontrakt, du skal også sørge for at gemme kvitteringer på husleje, kontoudtog, evt. billetter/klippekort for rejser ml DK og Sverige, visakort bon'er på at du har handlet dagligvarer i Sverige o.l., der kan bevise at du har haft reelt ophold.
Når du søger fs efter EU-retten er der ingen for-formodning for at et fætter-kusine ægteskab er tvang, men derfor kan i godt komme ud for at myndighederne vil undersøge det. I modsætning til når man søger efter danske regler er det dog ikke jer, der skal bevise at i IKKE er tvangsgift, men myndighederne der skal bevise at i er det. Og det vil de jo ikke kunne, når i er frivilligt gift.
Du skal ikke bare have en lejekontrakt, du skal også sørge for at gemme kvitteringer på husleje, kontoudtog, evt. billetter/klippekort for rejser ml DK og Sverige, visakort bon'er på at du har handlet dagligvarer i Sverige o.l., der kan bevise at du har haft reelt ophold.
Når du søger fs efter EU-retten er der ingen for-formodning for at et fætter-kusine ægteskab er tvang, men derfor kan i godt komme ud for at myndighederne vil undersøge det. I modsætning til når man søger efter danske regler er det dog ikke jer, der skal bevise at i IKKE er tvangsgift, men myndighederne der skal bevise at i er det. Og det vil de jo ikke kunne, når i er frivilligt gift.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
vi har tænkt at bruge Eu-regler
dvs. at jeg må godt invitere ham også bagefter søge opholdkort til ham uden at få problermer undervejs. vi har faktisk været forlovet i mere end 2 år og nu er vi gift.
dvs. at jeg må godt invitere ham også bagefter søge opholdkort til ham uden at få problermer undervejs. vi har faktisk været forlovet i mere end 2 år og nu er vi gift.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Ja, hvis du er sikker på at opfylde alle krav. Når du har fået dig registreret i Sverige, søger din mand om visum til at slutte sig til dig der. Han søger Schengen-visum, men skal huske at sørge for at gøre tydeligt opmærksom på at det er visum til en ægtefælle til en EU-borger. Når han så er kommet, går i hen og søger om opholdskort til ham.
Din mand skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal han oplyse:
• Hvorfor han vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe han vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan han vil forsørge sig i Sverige (det sørger du for)
• Hvilken slags pas han har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor han vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, han vil blive)
• Om han har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (han vil bo fast i Sverige).
Han skal vedlægge:
• 2 pasfotos, højst 6 mdr. gamle
• blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan).
• blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan)
• personbevis med rubrikken "inbjudan" for den, der inviterer (dig).
andre dokumenter, som ambassaden kan kræve (kopi af vielsesattest)
+ ansøgning om schengen visa. Husk at det skal fremgå af ansøgningen, hvis han rejser via København, da Danmark så vil være første Schengen-land.
Du har vel husket at få dig registreret i DK som gift? Ellers bør du sørge for at få det gjort, på folkeregisteret, som vil se dokumentation for ægteskabet. Oplysningen går automatisk videre til Sverige, når du bliver folkeregistreret der.
Din mand skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal han oplyse:
• Hvorfor han vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe han vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan han vil forsørge sig i Sverige (det sørger du for)
• Hvilken slags pas han har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor han vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, han vil blive)
• Om han har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (han vil bo fast i Sverige).
Han skal vedlægge:
+ ansøgning om schengen visa. Husk at det skal fremgå af ansøgningen, hvis han rejser via København, da Danmark så vil være første Schengen-land.
Du har vel husket at få dig registreret i DK som gift? Ellers bør du sørge for at få det gjort, på folkeregisteret, som vil se dokumentation for ægteskabet. Oplysningen går automatisk videre til Sverige, når du bliver folkeregistreret der.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Kan vi ikke få registeret i sverige som gift eller skal registeres i DK?? og lige en anden ting alle bekende fortæller mig at det bliver meget sværet at invitere sin fætter og jeg er meget bange for at han for afslag jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har meget stress og tænker meget håber i kan hjælpe mig selv om du har skrevet at man kan gøre det ,men jeg er stadigvæk bange og ved ikke hvad jeg skal gør.
-
fundiver199
Du skal naturligvis have registreret dit ægteskab, inden I går i gang med projektet. Og hvis du er dansk statsborger, så er det i Danmark, at du skal have dit ægteskab registreret. Er det først sket, så får de svenske myndigheder også adgang til oplysningerne, når du henvender dig til dem.
Hej mh:
Du skriver : "Du skal ikke bare have en lejekontrakt, du skal også sørge for at gemme kvitteringer på husleje, kontoudtog, evt. billetter/klippekort for rejser ml DK og Sverige, visakort bon'er på at du har handlet dagligvarer i Sverige o.l., der kan bevise at du har haft reelt ophold."
Men, gælder det også når man søger opholdskort i Sverige hos migrationsverket eller mener du at er når man vender tilbage til DK og søger efter EU retten hos US?
Det skal jeg lige vide så jeg ikke smider de vigtige papirer væk-
Du skriver : "Du skal ikke bare have en lejekontrakt, du skal også sørge for at gemme kvitteringer på husleje, kontoudtog, evt. billetter/klippekort for rejser ml DK og Sverige, visakort bon'er på at du har handlet dagligvarer i Sverige o.l., der kan bevise at du har haft reelt ophold."
Men, gælder det også når man søger opholdskort i Sverige hos migrationsverket eller mener du at er når man vender tilbage til DK og søger efter EU retten hos US?
Det skal jeg lige vide så jeg ikke smider de vigtige papirer væk-
-
camillacelik
Nu bliver jeg i tvivl
mh du skriver at hun skal søge visum skal hun oplyse disse:
• Hvorfor han vil til Sverige (for at slutte sig til dig) FORSTÅELIGT
• Hvor længe han vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.) JAMEN TURIST VISUM ER JO MAX 3MDR? SÅ VED DE JO HAN HAR TÆNKT SIG AT SØGE OPHOLDSKORT?
• Hvordan han vil forsørge sig i Sverige (det sørger du for)NORMALT
• Hvilken slags pas han har och hvor længe det er gyldigt NORMALT
• Hvor han vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, han vil blive) SÅ SKRIVER MAN JO DIREKTE HAN KOMMER PÅ TURIST VISUM MEN HAR TÆNKT SIG AT SØGE FS INDENFOR DE 3 MDR. DET ER MÅSKE HELT OK ELLER HVAD?
• Om han har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (han vil bo fast i Sverige)??? IGEN SÅ SER DE DET JO MEN DET OK ELLER HVAD
Han skal vedlægge:
+ ansøgning om schengen visa. Husk at det skal fremgå af ansøgningen, hvis han rejser via København, da Danmark så vil være første Schengen-land. HVOR SKAL DET STÅ?
undskyld jeg lige skrev under dette indlæg men står selv i samme situation
mh du skriver at hun skal søge visum skal hun oplyse disse:
• Hvorfor han vil til Sverige (for at slutte sig til dig) FORSTÅELIGT
• Hvor længe han vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.) JAMEN TURIST VISUM ER JO MAX 3MDR? SÅ VED DE JO HAN HAR TÆNKT SIG AT SØGE OPHOLDSKORT?
• Hvordan han vil forsørge sig i Sverige (det sørger du for)NORMALT
• Hvilken slags pas han har och hvor længe det er gyldigt NORMALT
• Hvor han vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, han vil blive) SÅ SKRIVER MAN JO DIREKTE HAN KOMMER PÅ TURIST VISUM MEN HAR TÆNKT SIG AT SØGE FS INDENFOR DE 3 MDR. DET ER MÅSKE HELT OK ELLER HVAD?
• Om han har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (han vil bo fast i Sverige)??? IGEN SÅ SER DE DET JO MEN DET OK ELLER HVAD
Han skal vedlægge:
+ ansøgning om schengen visa. Husk at det skal fremgå af ansøgningen, hvis han rejser via København, da Danmark så vil være første Schengen-land. HVOR SKAL DET STÅ?
undskyld jeg lige skrev under dette indlæg men står selv i samme situation
Hvis I har tænkt jer at gøre brug af EU-retten, så er det helt legalt at rejse ind på et visum for efterfølgende at søge om et opholdskort. Det behøver man ikke skjule for myndighederne, når man søger om visum.
-
camillacelik
så det vil sige på turist visum skriver man at man næsten har tænkt sig at søge fs bare ikke direkte ? men at han vil opholde sig mere end de 12 mdr.
jeg troede bare det hed max 3 mdr. men på ansøgningen står der nemlig hvor længe han vil opholde sig og der skriver man så bare mere end 12 mdr?
så der da stor forskel på visum til sverige og dk
jeg troede bare det hed max 3 mdr. men på ansøgningen står der nemlig hvor længe han vil opholde sig og der skriver man så bare mere end 12 mdr?
så der da stor forskel på visum til sverige og dk
Din mand søger IKKE om et turistvisum. Han søger om et visum som ægtefælle til en EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed. Og som ægtefælle der ønsker at slutte sig til denne EU-borger. Det er helt andre regler, der gælder her, end ved et almindeligt turistvisum eller besøgsvisum.
-
fundiver199
Der er i princippet ikke noget, der hedder et ”turistvisum”. Hvis man er visumpligtig og ønsker at indrejse i Schengen, så søger man om et schengenvisum. Uanset hvad formålet med rejsen er, så er det den samme ansøgningsblanket, der udfyldes, og det er det samme visum, der udstedes. Man kan få et schengenvisum for at:
* Holde individuel ferie
* Holde ferie som del af et rejseselskab (grupperejse)
* Besøge venner eller familie
* Gennemføre en forretningsrejse
* Deltage i et sportsarrangement e.l.
* Slutte sig til en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed
Om formålet med rejsen er det ene eller andet angives i ansøgningen. Den eneste forskel er, at betingelserne for at få et visum vil være forskellige alt efter, hvad formålet med rejsen er. Der er ikke nævneværdig forskel på den danske og den svenske visumpraksis, bortset fra reglerne om bankgaranti ved besøg hos venner og familie. Derimod gør det en stor forskel, om formålet med rejsen er det ene eller an-det.
Hvis formålet med rejsen er at slutte sig til en EU-borger, som har udnyttet retten til fri bevægelighed, så skal visum udstedes gratis og efter en hasteprocedure, og der må ikke stilles andre krav end, at man har et gyldigt pas og kan dokumentere familierelationen f.eks. i form af en vielsesattest.
At det er så ”nemt” at få visum i den situation skyldes, at man har en rettighed til at indrejse i det EU-land, hvor ens ægtefælle har bosat sig. Visum er derfor ikke andet end en administrativ formalitet, som skal gøre det lettere for personen at dokumentere sin rettighed over for flyselskab og paskontrol m.m.
Hvis man derimod ønsker at besøge en person, som ikke er en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed, så har man ikke nogen rettighed til at indrejse i det schengenland, hvor vedkommende er bo-sat.
Og det er så derfor, at det er mere ”besværligt” at få visum til at besøge sin danske ægtefælle i Danmark end at få visum til at besøge sin svenske ægtefælle i Danmark. Ligesom det også er mere ”besværligt” at få visum til at besøge sin svenske ægtefælle i Sverige end at besøge sin danske ægtefælle i Sverige.
Det er jo helt samme forhold, som gør sig gældende, når det drejer sig om opholdstilladelser. Her er det også meget nemmere at få opholdstilladelse, hvis man er gift med en tysker bosat i Danmark eller en dan-sker bosat i Tyskland, frem for hvis man er gift med en dansker bosat i Danmark eller en tysker bosat i Tyskland.
* Holde individuel ferie
* Holde ferie som del af et rejseselskab (grupperejse)
* Besøge venner eller familie
* Gennemføre en forretningsrejse
* Deltage i et sportsarrangement e.l.
* Slutte sig til en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed
Om formålet med rejsen er det ene eller andet angives i ansøgningen. Den eneste forskel er, at betingelserne for at få et visum vil være forskellige alt efter, hvad formålet med rejsen er. Der er ikke nævneværdig forskel på den danske og den svenske visumpraksis, bortset fra reglerne om bankgaranti ved besøg hos venner og familie. Derimod gør det en stor forskel, om formålet med rejsen er det ene eller an-det.
Hvis formålet med rejsen er at slutte sig til en EU-borger, som har udnyttet retten til fri bevægelighed, så skal visum udstedes gratis og efter en hasteprocedure, og der må ikke stilles andre krav end, at man har et gyldigt pas og kan dokumentere familierelationen f.eks. i form af en vielsesattest.
At det er så ”nemt” at få visum i den situation skyldes, at man har en rettighed til at indrejse i det EU-land, hvor ens ægtefælle har bosat sig. Visum er derfor ikke andet end en administrativ formalitet, som skal gøre det lettere for personen at dokumentere sin rettighed over for flyselskab og paskontrol m.m.
Hvis man derimod ønsker at besøge en person, som ikke er en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed, så har man ikke nogen rettighed til at indrejse i det schengenland, hvor vedkommende er bo-sat.
Og det er så derfor, at det er mere ”besværligt” at få visum til at besøge sin danske ægtefælle i Danmark end at få visum til at besøge sin svenske ægtefælle i Danmark. Ligesom det også er mere ”besværligt” at få visum til at besøge sin svenske ægtefælle i Sverige end at besøge sin danske ægtefælle i Sverige.
Det er jo helt samme forhold, som gør sig gældende, når det drejer sig om opholdstilladelser. Her er det også meget nemmere at få opholdstilladelse, hvis man er gift med en tysker bosat i Danmark eller en dan-sker bosat i Tyskland, frem for hvis man er gift med en dansker bosat i Danmark eller en tysker bosat i Tyskland.
Hvordan får jeg registerer min kone i Dk, hvilken dokumentioner skal jeg have for at registere hende. Er jeg nødt til at gøre det i Dk?
-
camillacelik
nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt men hvad vil det sige retten til fri bevægelighed,??
Er det noget man skal skrive på sin ansøgning???
Er det noget man skal skrive på sin ansøgning???
-
fundiver199
Retten til fri bevægelighed er den ret til at bosætte sig i et hvilket som helst medlemsland, som borgerne i alle EU/EØS-landene samt deres familiemedlemmer har, og som er beskrevet i EU`s opholdsdirektiv.
Når din mand udfylder ansøgningsskemaet til schengenvisum, så er der en rubrik, hvor han kan skrive navnet på den EU/EØS-borger (dig), som han er i familie med. Det er udfyldelse af denne rubrik, som fortæller ambassaden, at der er tale om en visumansøgning, som hører ind under opholdsdirektivets bestemmelser om ret til indrejse (fri bevægelighed).
Hvis du finder ansøgningsblanketten må Migrationsverkets hjemmeside, printer den ud og læser den grundigt igennem, så vil det hele nok stå meget mere klart for dig allerede. Der er også en invitationsblanket, som du skal udfylde og sende til din mand
Når din mand udfylder ansøgningsskemaet til schengenvisum, så er der en rubrik, hvor han kan skrive navnet på den EU/EØS-borger (dig), som han er i familie med. Det er udfyldelse af denne rubrik, som fortæller ambassaden, at der er tale om en visumansøgning, som hører ind under opholdsdirektivets bestemmelser om ret til indrejse (fri bevægelighed).
Hvis du finder ansøgningsblanketten må Migrationsverkets hjemmeside, printer den ud og læser den grundigt igennem, så vil det hele nok stå meget mere klart for dig allerede. Der er også en invitationsblanket, som du skal udfylde og sende til din mand