Hjælp til perment ophold i dk
Hjælp til perment ophold i dk
Hejsa
Vi har gjort brug af Eu reglerne og er kommet til dk igen
hvor længe går der for han får perment ophold?
Er der ikke nået med der kommer nogle nye regler omkring dette og hvad er det lige de indebær
hilsen karina
Vi har gjort brug af Eu reglerne og er kommet til dk igen
hvor længe går der for han får perment ophold?
Er der ikke nået med der kommer nogle nye regler omkring dette og hvad er det lige de indebær
hilsen karina
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hjælp til perment ophold i dk
Det er de nationale regler, der er lavet om, EU-reglerne er de samme. Har i brugt dem igen til at komme tilbage, så er det stadig permanent ophold efter 5 år, og ingen krav om danskprøver, 2 1/2 års fuldtidsarbejde eller andet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Som jeg har forstået det, er det eneste der er lavet om for EU-borgere og deres familiemedlemmer, at danskundervisning nu både er gratis og et frivilligt tilbud.
Juma har lagt et link til Folketingets slutdokument om sagen i forum Artikler og links. Der står præcis, hvad der nu gælder.
Juma har lagt et link til Folketingets slutdokument om sagen i forum Artikler og links. Der står præcis, hvad der nu gælder.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Okay dejligt så vil det sige at de ikke er tvunget til og gå til prøver bare de har arbejdet i 2 1/2 år det er da dejligt
tak for et hurtigt svar
tak for et hurtigt svar
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Nej, man skal som EU-borger eller dennes familiemedlemmer IKKE have været i beskæftigelse i mindst 2½ år ud af de sidste 3 år, for at opnå permanent ophold.
Hej Kim hvad er kravende så ?
er der ikke kommet nogle nye regler til?
er der ikke kommet nogle nye regler til?
-
fundiver199
Nej der er stadig ikke kommet nye EU-regler. Der er kommet nye regler for udlændinge, som bor i Danmark, og som ikke hører under EU-reglerne. D.v.s. flygtninge, familiesammenførte efter Udlændingelovens §9 samt studerende og arbejdstagere fra lande uden for EU.
Personer med ophold efter EU-rettens regler har krav på tidsubegrænset ophold, når de lovligt har boet i Danmark i 5 år i træk, og disse regler er ikke blevet ændret.
Personer med ophold efter EU-rettens regler har krav på tidsubegrænset ophold, når de lovligt har boet i Danmark i 5 år i træk, og disse regler er ikke blevet ændret.
Hej Fundiver
Mange tak for svaret, det vil sige der er en fordel ved og have søgt efter EU- reglerne
Ingen krav på skole og bestået eksamen
Ingen krav om arbejde
Og så får man det automastisk efter 5 år eller?
hilsen karina
Undskyld jeg spørger så meget men vil meget gerne have det skåret ud i pap ?
hilsen karina
Mange tak for svaret, det vil sige der er en fordel ved og have søgt efter EU- reglerne
Ingen krav på skole og bestået eksamen
Ingen krav om arbejde
Og så får man det automastisk efter 5 år eller?
hilsen karina
Undskyld jeg spørger så meget men vil meget gerne have det skåret ud i pap ?
hilsen karina
-
fundiver199
Nej din mand får ikke permanent opholdskort efter 5 år ”pr. automatik”. Han skal søge om det, men det eneste krav, som han skal opfylde, det er, at han skal boet lovligt i Danmark i 5 år i træk. Hvis der er stillet et forsørgelseskrav til dig i.f.m. hans opholdskort, så vil man måske kigge på, om du har opfyldt det forsørgelseskrav i de 5 år, hvor I har boet sammen i Danmark, men det er så også det hele.
Der er ikke nogen krav om, at din mand skal have samlet point ved at arbejde, bestå eksaminer i det danske sprog eller kendskab til Danmarks historie, deltage i foreningsarbejde, afholde sig fra at begå kriminalitet eller noget som helst andet. Det er derfor helt op til din mand, om han ønsker at integrere sig i Danmark og gøre noget aktivt for at skabe sig en god tilværelse.
Det vil ethvert fornuftigt menneske naturligvis ønske at gøre, men den danske stat kan altså ikke tvinge din mand til det, bare fordi han er udlænding, når han har ophold efter EU-rettens regler. I stedet må du selv give ham et skub bagi, hvis du synes, at han er blevet lidt for glad for sofaen og fjernbetjeningen til jeres TV.
Der er ikke nogen krav om, at din mand skal have samlet point ved at arbejde, bestå eksaminer i det danske sprog eller kendskab til Danmarks historie, deltage i foreningsarbejde, afholde sig fra at begå kriminalitet eller noget som helst andet. Det er derfor helt op til din mand, om han ønsker at integrere sig i Danmark og gøre noget aktivt for at skabe sig en god tilværelse.
Det vil ethvert fornuftigt menneske naturligvis ønske at gøre, men den danske stat kan altså ikke tvinge din mand til det, bare fordi han er udlænding, når han har ophold efter EU-rettens regler. I stedet må du selv give ham et skub bagi, hvis du synes, at han er blevet lidt for glad for sofaen og fjernbetjeningen til jeres TV.
Hej Fundiver
mange tak for dit svar.
Er helt sikker på min mand gerne vil gå i skole for og lærer nået mere dansk og måske på et senere tidspunkt vil tage en uddanelse. Men det er rart nok og vide om det er et krav
Hvis vi så opfylder det krav om 5 år vi skal have boet sammen kan de vel ikke bare sige nej?
Han får ikke lov til bare og sidde foran fjernsynet det er helt sikkert han skal ud og tjene nogle penge så vi kan hjælpe hinanden med det hele.
Nu har jeg forsørget ham i 4 år så nu når han må og kan skal han også være med til og betale til det hele. Og ved også han meget gerne vil han er træt af og gå hjemme. Det er jo også nedværdigt for ham at det er mig som tjerne til føden
hilsen karina
mange tak for dit svar.
Er helt sikker på min mand gerne vil gå i skole for og lærer nået mere dansk og måske på et senere tidspunkt vil tage en uddanelse. Men det er rart nok og vide om det er et krav
Hvis vi så opfylder det krav om 5 år vi skal have boet sammen kan de vel ikke bare sige nej?
Han får ikke lov til bare og sidde foran fjernsynet det er helt sikkert han skal ud og tjene nogle penge så vi kan hjælpe hinanden med det hele.
Nu har jeg forsørget ham i 4 år så nu når han må og kan skal han også være med til og betale til det hele. Og ved også han meget gerne vil han er træt af og gå hjemme. Det er jo også nedværdigt for ham at det er mig som tjerne til føden
hilsen karina
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Elias,
Når han har boet her i fem år i træk, er det permanente opholdskort en rettighed, han har. Men som fundiver ganske rigtigt skriver, er det et kort man skal bede om.
Når han har boet her i fem år i træk, er det permanente opholdskort en rettighed, han har. Men som fundiver ganske rigtigt skriver, er det et kort man skal bede om.
Okay tak kim
hvornår skal man så søge efter det det skal vel være inden hans opholdkort udløber?
hvornår skal man så søge efter det det skal vel være inden hans opholdkort udløber?
Jeg vil tro, man kan søge om permanent opholdskort et par måneder, inden det gamle udløber, men du kan jo spørge Udlændingeservice, om der kan søges 3 eller 6 måneder før.
Okay kim mange tak for hjælpen