Manglende oplysninger i ansøgning om opholdskort.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Manglende oplysninger i ansøgning om opholdskort.

Indlæg af Dalajne » 19.05.2010 09:11:20

d. 5 maj søgte min mand om opholdskort i Danmark, vi tog ind i udlændingeservice, og de tjekkede alle papirene igennem, og sagde at der var det hele.

Allerede d. 11 maj, modtager min mand et brev fra udlændingeservice, hvor de skriver at de mangler følgende oplysninger, og at vores oplysninger vi havde sendt, på nuværende tid ikke var nok til at give min mand opholdskort.

Da vi ansøgte vedlagde vi, som bevis på dette:

- kopi af lejekontrakt fra Sverige
- kopi af min mands svenske opholdskort + tilhørende papirer
- kopi af vores svenske personnummerbevis
- kopi af mit pendlerkort (4 mrd.) og hans Skånetrafiken rabatkort
- kopi af min ansættelseskontrakt
- kopi af mine lønsedler fra august-november (dvs alle min lønsedler fra nuværende arbejde)
- kopi af min mands kvitteringer fra træning
- omkring 2-300 boner fra Sverige

Jeg troede at det var nok bevis, men du skriver de at de også vil have.
Kvitteringer for forbrugsafgifter som el, varme, vand, telefoni og internet forbindelse.
Samt husleje kvitteringer og kontoudskrifter.

huslejekvitteringer, er ingen problem og heller ikke kontoudskrifter. Men vi har et problem med det andet, el, vand, varme og tv indgår nemlig allerede i vores lejekontrakt, så det har vi jo ingen kvitteringer på. Telefon, der har vi brugt min danske og en svensk, men med taletidskort, så der har vi heller ingen kvitteringer på. Kun at vores sagsbehandler, kan se at vi har købt taletid, mange gange på min kontoudskrift, og så vores internet er mobilt bredbånd, med 3 fra Danmark.
Grunden til at jeg købte et dansk net, var før vi tog til sverige, da jeg ikke kunne få lov til at oprette et svensk net, hvis jeg ikke havde et svensk person nummer, det var meget vigtigt at jeg havde internet, lige da vi kom til sverige, da jeg skulle bruge det til mit studie, og kunne ikke vente på svensk cpr.

Tror i at det bliver et problem, at jeg ikke kan vise kvitteringer på dette? - og hvordan tror i at vores sag ser ud, efter de vil have ALT den information. Jeg er fuldstændig målløs, og meget nervøs for et afslag!!

Hilsen Line

skaanebo

Re: Manglende oplysninger i ansøgning om opholdskort.

Indlæg af skaanebo » 19.05.2010 09:22:57

Mobiltelefoner kan altid spores på deres IMEI-nr. til nærmeste sendemast. Så når man går rundt med en mobiltelefon, kan man med andre ord også altid kunne dokumentere, hvor man opholder sig inden for få kilometers radius. Oplysningerne om hvilke sendemaster ens mobiltelefon så at sige har besøgt kan fås ved henvendelse til ens teleselskab. Det kan være, det koster et beløb i gebyr, men oplysningerne eksisterer altså i selskabets systemer. Og det er jo værd at vide, at sådanne oplysninger også kan bruges den anden vej, altså hvis man siger, man har boet i Sverige i 10 uger, men reelt har opholdt sig i Danmark, så vil de oplysninger fra teleselskabet jo afsløre, hvor man i virkeligheden har befundet sig!

Du kan også få en udskrift fra dit teleselskab med oplysninger om, hvilke numre du har ringet til, og hvis du har brugt din telefon i udlandet, hvornår du er blevet ringet op og har modtaget opkald i udlandet. Så hvis du har medbragt en dansk telefon til Sverige, og du har enten foretaget opkald eller modtaget opkald i Sverige, så vil en udskrift fra dit teleselskab altså kunne dokumentere dette.

Vand og varme er ofte inkluderet i huslejen i Sverige. Er man såkaldt inneboende indeholder lejen som regel også el. Men det bør jo fremgå af ens lejekontrakt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.05.2010 15:36:02

Jeg kan ikke se det store problem i sagen. Når du sender det ønskede til US, så skriver du naturligvis et pænt følgebrev. Og i det brev kan du jo bare forklare på samme måde som i dette indlæg, hvorfor du ikke kan vedlægge kvitteringer for varme og vand m.m.

Jeg kan faktisk godt forstå US krav, for al den dokumentation, som du har vedlagt, dokumenterer i grunden utroligt lidt. Man kan jo sagtens lave en lejekontrakt uden af den grund at flytte ind et sted, det kræver bare, at man er bonkammerat med "udlejeren", således at han er villig til at gøre en den tjeneste at stille en proformaadresse til rådighed og skrive under på en proformakontrakt.

Man kan herefter sagtens blive folkebogført på proformaadressen uden at bo der og på den baggrund få udstedt personnummerbevis og opholdkort. Man kan sagtens købe pendlerkort uden at bruge dem, eller endda få kvitteringer for nogle pendlerkort, som andre personer har brugt, hvis der ikke står navn på kvitteringerne. Ditto gælder for kassebonnerne, dem kan hvem som helst have samlet op for dig i et supermarked. Og så videre.

Når man skal dokumentere sit "faktiske og relle ophold", skal man derfor virkelig lege drævelens advokat og spørge sig selv, hvad der er i grunden taler imod, at man kunne være kommet i besiddelse af det stykke papir, som man vil præsentere for US, uden reelt at have boet i det andet EU-land.

Man skal være indstillet på, at man - om man så må sige - skal bevise sin uskyld og ikke omvendt.

mustafaahmad

Indlæg af mustafaahmad » 20.05.2010 20:14:48

heej venner . min kone og jeg har søgt opholdskort til hende, efter eu reglerne(Fri bevægelighed). Idag fik vi så et brev af US, selvom jeg har dokumenteret for en masse da jeg afleverede ansøgningen.

De spørger om følgende:

bevis for kontoudskrifter i SE. Kan jeg sagtens vise dem

hvorfor jeg først har opsagt min lejlighed I SE efter jeg er flyttet tilbage til DK? ( Den boligforening i landskrona har virkelig dårlig åbningstider: Mandag-onsdag fra 10-13. Og du kan kun opsige lejligheden skifteligt til EN person, ved navn Gunna, og ingen andre. har er der næsten aldrig, så derfor har det taget mig et stykke tid. og vores tider har slet ikke passet sammen!!?

hvorfor jeg har købt endnu et månedskort til skånetrafikken efter jeg er flyttet tilbge til DK. ( jeg har købt det fordi jeg havde en masse ting jeg skal flytte fra SE til DK, da jeg ikke kan gør dette på EN dag

hvorfor jeg har to forksellige svenske adresser på mine lønsedler? Det skal lige siges, at min gamle arbejdsgiver i kbh ikke sendte lønsedlerne til vores adresse, men vi fik dem udleveret på selve arbejdspladsen.

hvad synes i jeg skal svare ? jeg ved godt hvad jeg skal svare igen, men hvis i har nogle gode råd ril mig `?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.05.2010 20:30:32

Hvis du har rent mel i posen, d.v.s. faktisk har boet i Sverige, så skal du vel bare svare i overensstemmelse med sandheden. Jeg må sige, at de spørgsmål, som du har fået, mest lyder som om, man bare har skullet finde på noget at spørge om.

US er mig bekendt blevet pålagt, at de skal udtage 50% af alle ansøgningerne til "ekstra kontrol". Og hvis folk allerede har givet alle relevante oplysninger i forbindelse med deres ansøgning, så kan det jo være svært at finde på noget fornuftigt at spørge om.

Det er kun en rent gæt, men måske er det det, som disse spørgsmål er et udtryk for. Under alle omstændigheder er det jo harmløst. Hvis US gerne vil vide dit eller dat, jamen så fortæl dem det dog.

mustafaahmad

Indlæg af mustafaahmad » 20.05.2010 20:43:04

hmm okay , det er rigtigt , synes bare det er nogle irriterende spørgsmål de kommer med. Og jeg har haft et reelt ophold i SE. og har de bedste mulige beviser på det... underligt ::S:S:S:

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 28.05.2010 08:22:18

Tak for jeres svar. Nu håber jeg at det hele er iorden. Jeg ville ringe til vores sagsbehandler igår, da hun har sagsbehandlingstid der, men hun var så til møde. Så vi har stadig ikke fået af vide om hun har modtaget det hele, og om det er korrekt.

Min mand og jeg bor som sagt stadig i Sverige, men det ser ud som om at det hele begynder at se godt ud. Vi har fået lejlighed i Århus og jeg har fået job i Århus, så nu vil vi egentlig bare gerne flytte hurtigst muligt. Vi har jo indgivet ansøgning, men det er da ikke noget problem bare at ringe til hende, og sige at vi nu flytter til Danmark? Vi er vel ikke "låst fast" til Sverige nu?

Jeg er forvirrede hele tiden over alt det her, men vil bare gerne gøre alting rigtigt. Tak for jeres gode hjælp herinde.

Hilsen Line

N17

Indlæg af N17 » 31.05.2010 22:03:32

Hej Line

Hvordan kan du søge opholdskort i Danmark mens du stadig bor i sverige, skal der ikke være en bestemt grund eller spørger de ikke?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2010 22:28:47

Egentlig søger man om et forhåndstilsagn efter samme principper som coming home-reglen i det nationale regelsæt.

Man behøver ikke at begrunde en sådan ansøgning. Det er bare at skrive, at man påtænker at flytte til dk, når opholdskort er bevilget. Når man så får positivt svar, har man 6 måneder til faktisk at flytte til dk.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 01.06.2010 08:32:25

Ja, lige nu har min mand stadig ikke fået opholdskort i Danmark, men vi flytter til Danmark her d. 11 Juni, og så venter på svar i Danmark. Det har jeg hørt mange andre har gjort, så det håber jeg også at vi kan gøre. Jeg har fået lejlighed og arbejde i Danmark nu, så skal bare fortælle det til min kontakt person, er dette ikke korret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.06.2010 08:44:01

Jo, det er bare at flytte, når det passer jer, forudsat at I naturligvis opfylder betingelserne for at få et opholdskort. Det er bare at fortælle sagsbehandleren i US om jeres nye adresse.

N17

Indlæg af N17 » 14.06.2010 20:56:46

skaanebo skrev:Egentlig søger man om et forhåndstilsagn efter samme principper som coming home-reglen i det nationale regelsæt.

Man behøver ikke at begrunde en sådan ansøgning. Det er bare at skrive, at man påtænker at flytte til dk, når opholdskort er bevilget. Når man så får positivt svar, har man 6 måneder til faktisk at flytte til dk.
Hvis man kan det, så kan jeg ikke forstå denne sætning på side 22 som jeg har læst på dette link

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/8 ... 290410.pdf

En dansk statsborger, som har bopæl i Sverige, men arbejder i Danmark uden at vende tilbage til Danmark, har dog ikke adgang til familiesammenføring i Dan-mark efter EU-retten

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2010 21:42:11

Det står faktisk tydeligt i et par sætninger oven over den tekst, du refererer:

"Den danske statsborger, som arbejder i Danmark, men bor i Sverige, vil således kunne opnå familiesammenføring på grundlag af EU-rettens regler ved tilbagevenden til Danmark."

Det er klart, at hvis den danske grænsegænger bor i Sverige og bliver boende i Sverige og ikke har til hensigt at flytte til Danmark, så kan den pågældende danskers ægtefælle ikke få et dansk opholdskort.

Men et dansk opholdskort kan bevilges, hvis danskeren rent faktisk flytter til Danmark fra Sverige.
Senest rettet af skaanebo 14.06.2010 22:09:45, rettet i alt 1 gang.

N17

Indlæg af N17 » 14.06.2010 21:58:50

Jamen kan man aflevere en ansøgning om familiesammenføring i Danmark via Eu-reglerne mens man fortsætter med at arbejde i Danmark og stadig bor i sverige?? Hvordan vil der blive set på sådan en ansøgning?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.06.2010 22:07:35

Ja, det vil regnes som en forespørgsel, hvor man som borger ønsker et forhåndstilsagn. Altså du spørger US: Hvis jeg nu flytter til Danmark, opfylder jeg så betingelserne? Og så får du svar tilbage: Ja, du opfylder betingelserne, og din ægtefælle kan få et opholdskort udstedt, såfremt du faktisk flytter. Og når man får sådan en besked, og ens forhold i øvrigt er uændrede, så er det jo bare at flytte til Danmark, akkurat samme princip som ved Coming Home-reglen i de nationale regler.

Besvar