Kan man leje sig ind på værelse, ved familie?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Kan man leje sig ind på værelse, ved familie?

Indlæg af Dalajne » 13.05.2010 11:59:10

Hej igen alle ..

Nu har jeg igen lige et spørgsmål :roll:
- Nu har min mand søgt om opholdskort i Danmark via eu-reglerne.
Men vi er stadig bosat i Sverige.

Vi vil rigtig gerne tilbage hurtigst muligt til Danmark, så lige nu leder vi bare efter en lejlighed. Mit spørgsmål går så på, er det egentlig okay at vi lejer et værelse, ved noget familie? - altså stadig laver kontrakt og betaler husleje selvfølgelig?

Og vi kan vel godt flytte til danmark, før min mand får udstedt sit opholdskort i danmark, selvom vi har søgt? - der ringer vi bare til udlændingeservice og oplyser vores nye adresse, og min nye arbejdsplads ikke? eller skal de også have 3 måneders lønsedler, eller kan jeg nøjes med bare at vise en ansættelseskontrakt?

Hilsen Line

skaanebo

Re: Kan man leje sig ind på værelse, ved familie?

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 12:49:37

Ved brug af EU-retten er der ingen restriktioner med hensyn til jeres bolig. Det skal blot være en lovlig bolig, folkeregistret skal altså sige god for, at I kan bo der.

Spørg Udlændingeservice hvad du skal indsende af dokumentation, da det er forskelligt alt efter din status i det andet EU-land og din status, når du flytter til Danmark.

fundiver199

Re: Kan man leje sig ind på værelse, ved familie?

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 11:37:26

Du skal dokumentere, hvad I levede af, da I boede i Sverige, og at du var "reelt etableret" i Sverige.

Hvis du ikke har været arbejdstager i Sverige, så skal du desuden dokumentere, at du kan opfylde forsørgelseskravet i Danmark, d.v.s. mindst tjener svarende til starthjælpen for din familie.

Det siger sig selv, at denne form for dokumentation kun kan være i form af ansættelseskontrakt, SU-meddelse o.l., når din mand skal søge opholdskort "i naturlig forlængelse af" jeres flytning til Danmark.

Måske vil US senere bede dig om yderligere dokumentation i form af lønsedler for de første 3 måneder, I boede i Danmark, men den tid den glæde.

Besvar