familiesammenføring efter eu-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
abaas

familiesammenføring efter eu-regler

Indlæg af abaas » 22.04.2010 20:31:27

Hej

Jeg har læst og kiggede lidt rundt for at finde ud af hvordan jeg kan familiesammenført min kone efter eu-reglen. Jeg tænke på at flytte til sverige snart, derfor jeg er meget tvil om hvordan jeg skal begynde.

Så vil i hjælpe mig med de her spørgsmåle.

1) Hvilken dokumentation skal jeg have med når jeg flytte til sverige.
2) kan jeg søge familiesammenføring efter eu- reglen til min kone når hun er i somalia. hvis ja!! er det hurtigere end at søge efter sveniske regler.
3)hvilke krav skal jeg opfylde
4) hvor lang tid er sagsbehandlinge efter eu-reglen

Lidt om mig. Jeg er 30 år danske statsborger har et arbejde i danmark og meget gerne flytte tilbage til danmark når min kone kommer til sverige.

Hilsen Abaas

fundiver199

Re: familiesammenføring efter eu-regler

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2010 09:01:30

1) Dokumentation for, at du er dansk statsborger, f.eks. et dansk pas.

2) Ja og ja.

3) Du skal være statsborger i et EU/EØS-land, du skal være bosat i Sverige, og du skal være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Hvis du arbejder i Danmark er du person med tilstrækkelige midler. Se indlægget ”ofte stillede spørgsmål” i dette forum samt teksten under "jeg vil... flytte til Sverige".

4) Det må højest tage svenskerne 4 uger at udstede et visum til din kone, og opholdskort skal hun have senest 6 måneder efter, at I har søgt om det. Men som regel går det betydeligt hurtigere med opholdskortet, de 6 måneder er kun i særligt komplicerede tilfælde, hvor der f.eks. er stor tvivl og usikkerhed om danskerens økonomi. I kan evt. løbe ind i lidt forsinkelser med visummet, fordi somaliske nationalitetspas p.g.a. situationen i Somalia ikke kan anerkendes som gyldigt rejsedokument. Det bør I have forståelse for og give de svenske myndigheder en rimelig tid til at løse problemet.

mustafaahmad

Indlæg af mustafaahmad » 23.04.2010 16:19:14

nu er jeg kommet i tvivl igen og igen.. Min kone skal ikke have eller skulle have haft et job i SE for at flytte tilbage med mig til DK ? Det er mig der har arbejdet i dk. (har været selvforsørgende )

abaas

Indlæg af abaas » 23.04.2010 18:46:57

Tak fundiver199

Jeg vil at søge familiesammenføring efter eu-reglen til konen men ikke visum på grund af somalisk pas, tager det så samme tid som opholdskort højest 6 måneder at søge familiesammenføring efter eu-reglen?

Når min kone skal til svenske ambassade i Etiopian hvad skal hun have med til ambassaden, jeg har hørt at man skal have med en personbevis, copy af passet og vielsesattest. Er der mere?

Er der en special form til eu borger som hun skal udfylde når hun søger familiesammenføring efter eu-reglen, hvis ja vil de så sende den til mig.

jeg takker igen og igen for din stor hjælp

Besvar