Er det ok at have fået kontant hjælp i nogle måneder i Danmark inden man smutter til sverige for at ordne en FS. regner med at opholde mig tre-fire md. i sverige og derefter tage konen med til dk. til den tid har jeg et arbejde i dk og et sted at bo.
jeg vil nødigt stå i den situation at konen ikke kan få opholdstilladelse i dk .
så meget kort er spg.
Har det nogle betyding
kontant hjælp et par måneder
Re: kontant hjælp et par måneder
Nej, det har ingen betydning, når bare du ikke skal leve af socialhjælp i Sverige og gør brug af eu-retten ved tilbagevenden til dk
-
islam4ever
okay det lyder godt nok.
det der med ingen kontanthjælp i sverige.
Hvis nu jeg ikke finder et arbejde eller en eller form for indtjening sverige i de tre fire md. og vender tilbage til dk og oplyser at jeg faktisk har fået "socialhjælp" i sverige
kan det få betydning for at jeg har taget min ikke eu ægtefælde med til dk.
kan jeg få afslag på at have hende i dk
det der med ingen kontanthjælp i sverige.
Hvis nu jeg ikke finder et arbejde eller en eller form for indtjening sverige i de tre fire md. og vender tilbage til dk og oplyser at jeg faktisk har fået "socialhjælp" i sverige
kan det få betydning for at jeg har taget min ikke eu ægtefælde med til dk.
kan jeg få afslag på at have hende i dk
-
fundiver199
Hvis du ikke finder et job i Sverige eller på anden vis råder over ”tilstrækkelige midler” til at forsørge dig selv og din familie, så har du slet ikke ret til at bosætte dig i Sverige efter EU-rettens regler. Og derfor kan EU-retten heller ikke anvendes til ophold til din kone, hvis I senere flytter til Danmark.
Som dansk statsborger kan du godt bosætte dig i Sverige, selvom du ikke er selvforsørgende. Men den ret har du som følge af en aftale mellem de nordiske lande og ikke som følge af EU-retten. Og du kan selvfølgelig ikke gøre EU-retten gældende, når du har benyttet dig af en rettighed, du kun har, fordi du er borger i et nordisk land.
Som dansk statsborger kan du godt bosætte dig i Sverige, selvom du ikke er selvforsørgende. Men den ret har du som følge af en aftale mellem de nordiske lande og ikke som følge af EU-retten. Og du kan selvfølgelig ikke gøre EU-retten gældende, når du har benyttet dig af en rettighed, du kun har, fordi du er borger i et nordisk land.
-
islam4ever
hejsa takker for jeres svar
inshallah jeg vil klare det
inshallah jeg vil klare det